Hoe zorg je voor ondernemersgeest in je bedrijf?

Met ondernemende types op de werkvloer is je bedrijf sneller een succes. “Probeer het micro-managen los te laten en richt je op zelfsturende teams”, zegt Léon Toet – directeur van T-Mobile Ondernemen.

Gratis eBook: Team Effort

Wat kun jij als manager van Steve Jobs, Elizabeth Warren, Johan Cruijff en Michelle Obama leren? In dit gratis e-book leer je hoe je succesvolle teams opbouwt.

Download gratis
Er zijn meer ondernemers dan ooit in Nederland. En dat is goed nieuws voor onze economie. Ondernemers zijn namelijk aanpakkers. Niet van 9 tot 5 op kantoor zitten omdat dat nu eenmaal moet van de baas, maar gewoon zorgen dat het werk goed gedaan wordt.

Een ondernemende geest is iemand die zelf zaken oplost, die actief nieuwe kennis en ervaring aandraagt en flexibel is. Daarnaast zien ondernemers vaak kansen, oplossingen en nieuwe uitdagingen. Deze innovatiedrift is essentieel in het bedrijfsleven. Ondernemers moeten echte alleskunners zijn. Techniek, HR, wetgeving, alles komt op hun pad. En ze moeten voortdurend bijblijven. Want wie stilstaat, wordt al snel ingehaald door de concurrentie.

Maar hoe stimuleer je deze kwalitatieve eigenschappen onder je vaste personeel? En zorg je ervoor dat zij met dezelfde energie grote successen behalen? We vragen het aan Léon Toet.

1. Selectie van mensen

“Het begint allemaal bij de selectie van je team”, zegt Toet. “Misschien een open deur, maar hier ligt wel de basis van de organisatie die je wilt neerzetten. Natuurlijk kijken wij bij de selectie van nieuwe mensen of iemand in het bestaande team past. Daarvoor kun je verschillende HR-methodieken gebruiken, zoals de STAR-methode waarbij je mensen indeelt op de wijze waarop ze problemen oplossen. Dat is handig, omdat je zo ervoor zorgt dat je niet met allemaal dezelfde types op één afdeling komt te zitten. Diversiteit zorgt altijd voor een beter eindresultaat.”

Maar onder aan de streep is er volgens Toet maar één ding doorslaggevend tijdens een sollicitatiegesprek. “Passie. Dat heb je of dat heb je niet. Je kunt het niet faken. Als jij iemand op gesprek krijgt die direct enthousiast is over je bedrijf of product, en kansen ziet, dan komt het met de rest ook wel goed. Vaardigheden kun je aanleren, passie niet. Anders gezegd: willen is belangrijker dan kunnen.”

Léon Toet

2. Organiseer op zelfsturing

Wil je dat iedereen in je bedrijf denkt als een ondernemer? Dan moet je mensen ook zelf de bevoegdheid geven om beslissingen te nemen. Volgens Toet is zelfsturing één van de belangrijkste voorwaarden om een ondernemend bedrijf te runnen. “Belandt een probleem of vraag op mijn bureau, dan ben ik altijd benieuwd of de manager van deze afdeling onvoldoende beslissingsbevoegdheid had. En zo ja, waarom?

Je bedrijfsstructuur moet ondernemen stimuleren. Daarmee bedoel ik dat je mensen de tools in handen geeft om van iets een succes te maken. Onze accountmanagers en klantenservicemedewerkers hebben bijvoorbeeld praktisch een carte blanche om problemen van onze klanten op te lossen. Dat zorgt voor blije klanten, maar ook voor blije medewerkers en managers. Als iedereen autonoom kan werken, kan het bedrijf de best mogelijke diensten leveren.

Belangrijke voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat de tools voor medewerkers simpel en toegankelijk zijn. Dit blijft de verantwoordelijkheid van management. Zelfsturend neemt niet weg dat je nog steeds goed moet luisteren naar je medewerkers.”

3. Leg een visie neer

Elke organisatie moet betekenis hebben, aldus Toet. “Een ‘reason to be’. Ook bij een groot bedrijf dat telecomdiensten levert, zoals wij. Anders zou je als medewerker soms kunnen denken, hoe verschillen wij nou van alle anderen?”

Volgens Toet is het belangrijk dat je deze visie glashelder formuleert en ook regelmatig aan en met je team communiceert. “De centrale vraag is: wanneer vinden wij dat we succesvol zijn? In ons geval is dat als we de beste connectiviteitspartner voor het Nederlandse bedrijfsleven zijn. Dat betekent excellente klantvriendelijkheid. Het volledig ontzorgen van bedrijven. Het aandragen van de beste partners om een complete oplossing te bieden bij complexe vraagstukken. Relevant, actueel en klaar voor de toekomst zijn. Hulp bieden. Het beste netwerk.

Al die facetten samen maken een lappendeken van onze bedrijfsvoering. Wanneer deze kleinere subdoelstellingen ook voor je medewerkers duidelijk zijn, stimuleert dat ook hen de beste te zijn in hun werk. Zo draagt iedereen bij aan de bedrijfsmissie en worden de successen van iedereen.”

Gratis eBook: Team Effort

Wat kun jij als manager van Steve Jobs, Elizabeth Warren, Johan Cruijff en Michelle Obama leren? In dit gratis e-book leer je hoe je succesvolle teams opbouwt.

Download gratis
Beeld: Shutterstock
T-mobile