Ondernemers

Dankzij mobiele technologie en clouddiensten biedt Joost Zorgt veel meer dan klassieke thuiszorg

Joost Nauta is CEO van Joost Zorgt, de zorgonderneming die hij zelf oprichtte. Doel: het bieden van persoonlijke (thuis)zorg waarin de cliënt de regie houdt. Welke rol speelt (mobiele) communicatie in zo’n hard groeiend bedrijf én in het leven van Nauta zelf?

Joost Nauta was ontevreden over de zorg die hij kreeg. Hij kon die mening baseren op een fiks aantal jaren ervaring, want al zijn hele leven zit de 47-jarige CEO van Joost Zorgt in een rolstoel vanwege een spierziekte. Hij heeft zorg en begeleiding nodig bij de meeste dagelijkse bezigheden.

In 2006 besloot hij dat hij anderen thuiszorg wilde bieden waarbij ze zelf de regie over hun leven konden houden, en die afgestemd was op de persoonlijke behoefte van de zorgvrager.

Vanzelfsprekend

Zo verwoordt Nauta het zelf op de site van Joost Zorgt: “Als je je overgeeft aan het systeem, bepaalt een ander de hele dag wat je moet doen. Wanneer je mag opstaan, douchen, aankleden, eten en al die dagelijkse dingen die voor de meeste mensen zo vanzelfsprekend zijn. Nou, voor mij werkte het niet om alleen maar verzorgd en vermaakt te worden. Ik zag de zin van mijn bestaan niet meer.”

En dus richtte hij Joost Zorgt op. In ruim tien jaar tijd groeide de startup uit tot een onderneming waar ondertussen 150 medewerkers rondlopen, met eveneens zo’n 150 freelancers die eraan gelieerd zijn plus 150 zorgverleners via onderaannemers. Joost Zorgt is stevig gegroeid de afgelopen jaren.

Nauta: “Het gevaar is dan natuurlijk dat je bijna geen cliënt meer spreekt, wat ik voorheen wel geregeld deed. Dat probeer ik nu op te lossen door de cliëntenraad te leiden en bij de OR betrokken te zijn. De geluiden die ik daar hoor, probeer ik door te geleiden naar de beslissingen die ik neem en de plannen die ik maak op directieniveau.”

Thuiswerken

Centraal in alle communicatie bij Joost Zorgt staat Office365. “Dat gebruiken we sinds ongeveer een jaar bij Joost Zorgt. We hadden eerst een vaste server waarop onze communicatie en planning plaatsvond, maar dat is niet meer van deze tijd. Vandaar dat we voor Office hebben gekozen. Daar zit ook Flow in bijvoorbeeld, wat we gebruiken voor onze planning. Daarin maken we tijdlijnen waaraan taken gehangen kunnen worden, die je dan weer in je eigen planning kunt opnemen.

Ik werk geregeld een deel van de dag thuis. Overleggen doe ik dan met Skype For Business of met Teams, onderdeel van ons Office-pakket.”

Verder wordt er veel gewhatsappt en gemaild, vertelt Nauta. “En we communiceren via Yammer, een besloten sociaal netwerk. Door dat te gebruiken, zorgen we ervoor dat we privacy- of bedrijfsgevoelige informatie niet op straat komt te liggen en kunnen we veilig met elkaar communiceren.”

Niet altijd bereikbaar

Zelf gebruikt Nauta zijn telefoon gedurende de hele dag, maar hij is bepaald geen slaaf van het toestel. “Mijn telefoon wordt meestal beheerd door mijn secretaresse. Ik wil niet altijd bereikbaar zijn. Ik screen binnenkomende telefoontjes en neem soms gewoon niet op. Ik wil namelijk niet alleen maar reactief bezig zijn.

Ik zit ook maar hooguit een keer of drie per dag op social media te kijken. Ik gebruik vooral LinkedIn en Facebook dus. De eerste twee gebruik ik onder meer voor recruitment en het delen van kennis. Er zijn aardig wat groepen die interessante content over de zorg delen.”

Toch is ’s ochtends een van de eerste dingen die hij doet op zijn telefoon kijken. “Checken of er nog werkgerelateerde appjes of mails zijn binnengekomen. Ik probeer ze altijd zo snel mogelijk te beantwoorden. Die berichtjes zitten geregeld ’s ochtends vroeg al in mijn mailbox; Joost Zorgt draait natuurlijk 24 uur per dag door. Knelpunten kunnen ook ’s avonds ontstaan, en soms is het nodig dat ik die zaken meteen oppak.”

Vooral innovatie en ondernemen

Zorg moet minder gedomineerd worden door processen
Tweet
Twitter
Joost Zorgt biedt inmiddels meer dan alleen ‘klassieke’ thuiszorg. Persoonlijke begeleiding, gezelschap om even de deur uit te kunnen en mantelzorgers te ontlasten en zelfs palliatieve zorg (verzorging in de laatste levensfase) maken deel uit van het aanbod.

De groei van Joost Zorgt resulteerde voor Nauta zelf de afgelopen tijd in een flinke verandering van zijn eigen takenpakket. Waar hij eerst nog geregeld contact had met cliënten en meer ‘in de operatie’ zat, is zijn functie een stuk beleidsmatiger geworden. “Ik ben nu vooral bezig met vraagstukken op het gebied van innovatie of van ondernemen.

Natuurlijk volg ik bepaalde dossiers die om aandacht vragen. En als directie moet je er aandacht voor hebben als mensen vastlopen op iets waar ze zelf weinig of geen invloed op hebben. Maar ik merk nu dat goed kunnen delegeren belangrijk is.”

Wat Nauta betreft blijft Joost Zorgt een zorgaanbieder die het anders doet dan anderen. Zorg moet wat hem betreft minder gedomineerd worden door processen, zo benadrukte hij onlangs nog in HR & Business Magazine: “In de gezondheidszorg moet het gezond verstand weer gaan regeren.”

Foto: Shutterstock / Joost Zorgt

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Dankzij mobiele technologie en clouddiensten biedt Joost Zorgt veel meer dan klassieke thuiszorg