App

Het businessmodel van Flitsmeister: “Groot reclamebudget beperkt je creativiteit”

De flits-app Flitsmeister begon in 2009 als een hobbyproject, maar is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf waar 21 mensen werken. De grootste bijdrages aan de groei van het bedrijf waren de gebruiksvriendelijkheid van de app en het beperkte reclamebudget.

“Flitsmeister is in 2009 bedacht door Rick Waalders en Sjoerd Perfors”, vertelt commercieel directeur Jorn de Vries. De app begon als hobbyproject, wat vooral een oplossing moest zijn voor een ergernis die de twee zelf hadden: flitsers en de bijbehorende boetes. “In 2010 verscheen de eerste versie in de App Store en in 2011 werd de bv opgericht.” Toen kwam ook De Vries bij het team.

Verdienmodel het raam uit

Al snel bleek dat de flitspalen niet alleen een ergernis van Waalders en Perfors waren, maar van veel meer mensen. De dienst werd dan ook door anderen gedownload, die daarvoor betaalden. Tegenwoordig is de app echter gratis.

“We vroegen ons af wat er zou gebeuren als we de app gratis zouden maken, dus dat hebben we een dag gedaan. Die dag kregen we veel meer downloads dan dat we in de rest van het jaar hadden gehad. Toen besloten we de app helemaal gratis te maken”, aldus De Vries.

Daarmee werd het verdienmodel dus het raam uitgegooid. “Dat was de grootste uitdaging”, stelt De Vries dan ook. Nu de app gratis was, kwam er geen geld meer binnen. Dus hoe ga je dan groeien? Bij Flitsmeister kwamen ze al snel met oplossingen: creatief worden op het gebied van marketing.

Flitsmeister
V.l.n.r.: Commercieel directeur Jorn de Vries, oprichter Rick Waalders en oprichter Sjoerd Perfors.

Gratis naamsbekendheid

“We realiseerden ons al vrij snel dat onze doelgroep in de auto zit en naar de radio luistert. Al die radiostations vertellen je bij het nieuws ook waar de flitsers staan. Toen dachten wij: kunnen we daar geen partnerschap mee sluiten?”

Zo gezegd, zo gedaan. Flitsmeister besloot te gaan samenwerken met de radiostations. Zij mochten gratis hun informatie over flitsers gebruiken, in ruil voor het noemen van de naam van de app. Zo creëer je dus een win-winsituatie voor beide partijen: het radiostation heeft gratis de benodigde informatie en Flitsmeister krijgt naamsbekendheid. “Daarnaast benaderden we recensiewebsites en boden hen scoops aan. Zo krijg je gratis aandacht.” Dit deden ze bijvoorbeeld door vroegtijdig met een partij te delen dat ze navigatie gingen toevoegen aan hun app.

En dat wierp zijn vruchten af. “Tegenwoordig hebben we 1,4 miljoen maandelijks actieve gebruikers”, vertelt De Vries. Hij geeft startende ondernemers dan ook mee voorzichtig om te springen met het budget voor marketing. “Als je net begint, zoek je natuurlijk naar funding en ben je geneigd veel geld aan marketing uit te geven. Maar geld beperkt de creativiteit: je ziet de meest simpele dingen niet.”

Flitsmeister screenshot

Nieuw verdienmodel

Naamsbekendheid is goed, maar er moet natuurlijk nog wel geld binnenkomen. Daar bedacht Flitsmeister een nieuw verdienmodel voor: advertenties. “In de gratis versie van de app krijg je nu advertenties te zien. Daarnaast is er een betaald account, waarbij die advertenties er niet zijn. Bovendien krijg je dan ook nog wat extra’s.” Zo kun je je eigen foto uploaden in je dashboard en meedoen aan speciale acties.

Flitsmeister is in de afgelopen jaren bovendien uitgebreid qua functionaliteiten. Niet alleen worden er nu flitsers gemeld, maar ook waar files staan. “Die file-informatie verkopen we weer aan derden. We werken bijvoorbeeld samen met steden en gemeenten. Zij willen informatie tonen zoals Van A Naar Beter dat doet, maar dan relevanter voor hun eigen gebieden.”

Voor de gemeenten levert Flitsmeister informatie aan over werkzaamheden. “We waarschuwen gebruikers vroegtijdig over onverwachte hinder. Stel, je rijdt over de de A12 en komend weekend is dat stuk weg dicht vanwege werkzaamheden. Wij onthouden dan dat jij daar hebt gereden en sturen je aan het einde van jouw rit een berichtje met alle informatie, zodat je daar rekening mee kunt houden.”

Flitsmeister screenshot

Dat maakt Flitsmeister volgens De Vries ook onderscheidend ten opzichte van vergelijkbare apps. “Wij werken heel lokaal, waar bijvoorbeeld Google Maps en Waze veel globaler actief zijn. Wij hebben lokale data, die zij niet hebben.”

Maar nog belangrijker is de gebruiksvriendelijkheid van de app. “Bij ons staat de gebruiker echt centraal.” Dat moet ook wel, want de informatie over de flitspalen ontvangen ze veelal via meldingen van gebruikers. “We zijn daar ook echt blij mee.”

Als eerste de nieuwe iPhone 11 of iPhone 11 Pro bestellen?

Wil jij als eerste op de hoogte zijn als de voorverkoop van de iPhone 11 en iPhone 11 Pro (Max) begint? Laat dan hier je emailadres achter, zodat we je a.s. vrijdag 13 september als eerste een uitnodiging voor de pre-sale kunnen sturen.

Mobiele technologie

Flitsmeister is een mobiele app, waardoor er dus zeker met mobiele technologie gewerkt wordt. Alles wordt daar immers voor ontwikkeld. Maar in de toekomst kan dat veranderen.

“De autonome auto’s weten straks natuurlijk zelf waar de flitspalen staan, waardoor onze app niet meer nodig is. Maar daar hebben fabrikanten van die auto’s wel data voor nodig. Die data willen wij aan gaan leveren”, aldus De Vries over de toekomstplannen.

De mobiele technologie die voorlopig nog wel gebruikt blijft worden, is sociale media. “Wij zijn actief op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Op elk platform gebruiken we een andere invalshoek. Zo delen we op LinkedIn meer zakelijk nieuws dan op Facebook en Twitter.”

Flitsmeister screenshot

Natuurlijk volgt Flitsmeister ook zelf accounts. “Dat zijn vooral andere partijen in onze markt, zoals Waze, ANWB en Rijkswaterstaat. Niet zozeer omdat we van alles van hen willen afkijken, maar omdat we het leuk vinden om geïnformeerd te blijven.”

Zelf is De Vries weinig met sociale media bezig. “Mijn marketingcollega Kim verzorgt alle communicatie naar buiten.” Daarmee is er dus een werknemer veel met de sociale media van het bedrijf bezig. “Maar op mijn eigen sociale media blijf ik zelf ook geïnformeerd over de markt.”

T-mobile
FOUNDERS
Het businessmodel van Flitsmeister: "Groot reclamebudget beperkt je creativiteit"