Netwerk

Snel, betrouwbaar en Unlimited: Zo werd T-Mobile het beste netwerk van Nederland

T-Mobile heeft voor het vierde jaar op rij de titel best geteste netwerk op zak. Directeur Zakelijk Léon Toet en directeur Technology Kim Larsen over waarom dit voor Nederlandse ondernemingen goed nieuws is – nu en in de toekomst.

Het beste netwerk van Nederland

Wist je dat het mobiele netwerk van T-Mobile al 4 jaar op rij uit de test komt als beste netwerk? Daarmee zijn we het meest bekroonde mobiele netwerk van Nederland!

Test het zelf
Steeds méér klanten die méér data gebruiken en toch het snelste en meest stabiele netwerk bieden. Kim Larsen (directeur Technology) en Léon Toet (directeur Zakelijke Markt) zijn er trots op dat ze dit als uitdager van KPN en VodafoneZiggo voor elkaar hebben gekregen.

De netwerken van Nederlandse mobiele providers zijn ook dit jaar weer getest door de internationale autoriteit op dit gebied: P3. En ook dit jaar werd het netwerk van T-Mobile verkozen tot beste mobiele netwerk van Nederland.

Met een score van 977 punten, de hoogste score ooit, scoorde T-Mobile behoorlijk hoger dan KPN (961 punten) en Vodafone (959 punten).

Meest bekroonde mobiele netwerk

Het is de vierde keer dat T-Mobile de beker mee naar huis mag nemen. En P3 is niet het enige goede rapport dat de provider de afgelopen jaren scoorde. Onlangs oordeelde OpenSignal dat het netwerk van T-Mobile de snelste 4G-verbinding heeft en eind vorig jaar won T-Mobile voor de tweede keer op rij de snelheidstest van OOKLA. Blijft het gevoel bij het ontvangen van zo’n titel eigenlijk hetzelfde?

De kwaliteit van ons netwerk is waanzinnig goed, we draaien wat dat betreft mee aan de wereldtop.
Tweet
Twitter
Léon: “Nou, nee. Blij ben je natuurlijk elke keer, maar je voelt steeds meer druk. Het is een uitdaging om de top te bereiken, maar een nog grotere uitdaging om aan de top te blijven. De eisen die we onszelf opleggen worden steeds zwaarder. We vinden dat we dit voor onze klanten moeten blijven verdienen.”

Kim: “In het begin is het makkelijk om snel grote verbeteringen voor elkaar te krijgen. Maar als je nu kijkt naar alle criteria die P3 meet, dan zijn er eigenlijk niet meer zoveel extra punten te halen. De kwaliteit van ons netwerk is waanzinnig goed, we draaien wat dat betreft mee aan de wereldtop. Wat me extra trots maakt is dat we het met veel minder geld doen dan de concurrentie.”

Léon: “Grote budgetten vormen inderdaad niet altijd de weg naar succes. Once you’re out of money, you really have to think, zo kun je het ook uitdrukken. T-Mobile heeft duidelijke keuzes gemaakt bij het uitrollen van 4G. We zijn op achterstand begonnen, maar we hebben van ons nadeel ons voordeel weten te maken de afgelopen jaren: een hoge mastdichtheid en optimaal gebruik van ons frequentiepakket. En we zijn niet stil gaan zitten, maar zijn blijven innoveren.”

Léon Toet

Waanzinnige snelheid

Kim: “We halen downloadsnelheden van 85 Mbps op ons 4G-netwerk, dat is waanzinnig. En stukken hoger dan onze concurrentie. Terwijl het aantal klanten dat Unlimited – en dus meer – data gebruikt steeds hoger wordt. Om dat vol te houden, heb je wel echt fingerspitzengefühl nodig als provider; je moet weten hoe je dingen voor elkaar krijgt.

We hebben onze antennetechnologie verbeterd en halen nu meer capaciteit uit hetzelfde spectrum. Kijk bijvoorbeeld naar onze massive MIMO-antenne op het Leidseplein. Daarmee verdelen we de capaciteit veel gerichter over alle gebruikers, zodat veel meer mensen tegelijk een goede dataverbinding hebben en dus ook een betere klantervaring.”

Kim Larsen

Léon: “We praten hier de hele tijd over gemiddelden. Dat is ook wat testinstanties als P3 meten. Maar eigenlijk zeggen die niet zo veel. Je kunt een auto hebben die gemiddeld 50 kilometer per uur rijdt. Maar als hij soms 200 rijdt en soms helemaal stilstaat, dan ben je minder gelukkig dan met een auto die tussen de 40 en de 120 per uur rijdt. Want daarbij weet je tenminste dat je altijd vooruitkomt.

Ook vinden we de kans dát je een goede verbinding krijgt belangrijk. En die is bij T-Mobile twee of drie keer groter dan bij de concurrent. Of je nu midden in een grote stad zit of ergens in the middle of nowhere. Om dat te bereiken moet je dekking in ieder geval optimaal zijn.”

We kijken niet alleen naar uitbreiding van capaciteit in een heel gebied, maar ook naar specifieke ondernemingen
Tweet
Twitter
Kim: “Een goede dekking zorgt inderdaad voor consistente ervaring en kwaliteit. Dat moeten we waarborgen waar het kan, omdat dat de minimale eisen zijn die de klant, zowel consument als zakelijk, aan ons stelt. Wij monitoren continu de klantervaring en passen onze roll-outplannen aan waar nodig.”

Léon: “We kijken daarbij niet alleen naar uitbreiding van capaciteit in een heel gebied, maar ook naar specifieke ondernemingen. In wat voor pand zitten ze? Wat voor soort oplossing kunnen we bieden voor dekkingsproblemen die er spelen? Wat zijn hun vragen rond connectiviteit?”

Kim: “We kijken ook daarbij niet naar gemiddelden, maar juist naar specifieke behoeftes per klant. Samen met onze zakelijke klanten kijken we ook naar kansen voor de toekomst. Hoe kunnen we proactief problemen aanpakken in plaats van reactief? En wat voor tailor made oplossingen kunnen we onze zakelijke klanten bieden als het bijvoorbeeld op 5G aankomt?

Alles over het 5G netwerk van T-Mobile

In 2020 rolt T-Mobile een landelijk dekkend 5G netwerk uit. Wil je meer weten over ons 5G netwerk? Lees dan hier verder.

Ontdek het zelf

Toekomst

Léon: “Want ook op het gebied van 5G gaan we vol de strijd met de concurrentie aan. Daar zijn we ons netwerk nu hard op aan het voorbereiden. Bijvoorbeeld door het verlagen van de latency – de reactiesnelheid – van signalen die via ons netwerk verstuurd worden.

Voor 5G wordt een extreem lage latency een belangrijke factor. Een zelfrijdende auto moet zonder noemenswaardige vertraging kunnen reageren op de auto voor hem die plotseling remt. Vandaar dat dat een belangrijk aandachtspunt is bij het aanpassen van ons netwerk.”

“Maar we focussen natuurlijk ook op de aanhoudende datagroei; steeds meer klanten versturen steeds meer data. Daar komt het Internet of Things bij, waarbij miljoenen voorwerpen met elkaar gaan communiceren. Dus moet ons netwerk ook een grote groei van het áántal verbindingen aankunnen. En de 5G-ontwikkeling hangt ook weer samen met het binnenhalen en slim gebruiken van het nieuwe spectrum. De veiling van nieuwe frequenties is over een paar jaar. Een interessante periode dus.”

Onze ambitie is om eind volgend jaar een landelijke 5G-dekking te hebben
Tweet
Twitter
Kim: “Onze ambitie is om eind volgend jaar een landelijke 5G-dekking te hebben. Ons werk aan 5G loopt parallel aan de verbetering van ons 4G-netwerk. Want daar stoppen we natuurlijk niet mee, er valt nog heel veel uit 4G te halen. Vandaar dat we ons 4G-netwerk blijven verbeteren.”

Léon: “En daarmee blijven we de strijd met onze concurrenten aangaan. Want we willen onze klanten blijven ontzorgen op het gebied van connectiviteit, daar ligt onze focus. En dat is onze grote kracht bij het doorontwikkelen van ons 4G- én ons 5G-netwerk.

Kim: “Daarvoor krijgen we ook erkenning, bijvoorbeeld zo’n P3-titel. Die dus hopelijk volgend jaar weer van ons is. We blijven er keihard voor werken in elk geval.”

Het beste netwerk van Nederland

Wist je dat het mobiele netwerk van T-Mobile al 4 jaar op rij uit de test komt als beste netwerk? Daarmee zijn we het meest bekroonde mobiele netwerk van Nederland!

Test het zelf
T-mobile
FOUNDERS
Snel, betrouwbaar en Unlimited: Zo werd T-Mobile het beste netwerk van Nederland