App

LinkedIn Stories: hoe werkt het en wat kun je ermee?

LinkedIn treedt in de voetsporen van Instagram, Snapchat en Facebook. Het is sinds vandaag namelijk mogelijk om je verhaal via Stories te delen. Een goede manier om meer gesprekken op het platform te stimuleren. Maar hoe ziet deze tool eruit in professionele context? En wat betekent dit voor bedrijven? T-Mobile ging met LinkedIn Stories aan de slag en deelt de eerste bevindingen.

Clock 4 min

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Simpel gezegd is LinkedIn Stories een nieuwe functie die het mogelijk maakt om tijdelijk informatie te delen met je volgers. De nieuwe tool kun je op veel creatieve manieren inzetten om je bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen en je publiek up-to-date te houden. Verhalen vertellen kan in vele vormen. Deze tijdelijke manier van informatie delen zorgt voor exclusiviteit. Het voordeel is dat je regelmatig updates kunt delen, zonder dat je tijdlijn volstaat met berichten. Door een professionele draai aan je Stories te geven, kan je gericht inspelen op de behoeftes van je doelgroep.

Welke functionaliteiten heeft LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories

LinkedIn Stories hebben nog niet dezelfde mogelijkheden als bijvoorbeeld Instagram. En er zijn verschillen tussen Stories van bedrijfspagina’s en die van personen. Zo kan je bijvoorbeeld (nog) niet reageren op geplaatste stories of adverteren. Maar kan je iemand uit je netwerk wel een DM sturen naar aanleiding van zijn/haar Story. Wat is er op dit moment wel mogelijk met LinkedIn Stories?

  • Stories blijven 24 uur zichtbaar
  • Anderen kunnen jouw stories delen via een DM
  • Upload een foto of een video van maximaal 20 seconden, dit kan direct vanaf je fotoalbum
  • Je kan volgers en bedrijven taggen in je verhaal
  • Het is mogelijk om geanimeerde stickers toe te voegen
  • Deel Stories in een privébericht naar eerstegraads connecties
  • Speel met verschillende kleuren voor je tekst(blokken)
  • Mobile Only!

Onze allereerste LinkedIn Stories

Sebastiaan Nagel van Social Booming had de eer om de allereerste story van T-Mobile Nederland te uploaden: ‘Hoe maak je je telefoon goed schoon’? Het verhaal bestaat uit verschillende losse stories. In 4 stappen laten we zien hoe je je smartphone kan desinfecteren en schoonmaken. ‘Het uploaden van de Stories naar onze LinkedIn pagina ging verrassend goed en makkelijk’, vertelt Nagel. ‘De video’s waren voorbereid en we hebben in Stories zelf de stickers en het tekstblok toegevoegd. Je kunt gemakkelijk de kleur van de tekst aanpassen en de positionering van teksten en stickers bepalen. Het duurt even voordat de video’s geladen zijn. Het is helaas (nog) niet mogelijk om een URL toe te voegen aan je verhaal’, legt Nagel uit. ‘Ook mist het de functie om te reageren op Stories. Je wilt als bedrijf juist interactie met je volgers hebben. Degene die je story bekijkt, kan deze wel doorsturen via een DM. Bedrijven kunnen als beheerder zien hoeveel mensen de Stories bekijken. Goed om te weten: Stories kun je alleen uploaden via de mobiele app van LinkedIn.’

LinkedIn Stories 2

Nagel denkt dat de pilot enorm veel aandacht zal krijgen. ‘Het is spannend en onbekend. En voornamelijk een kwestie van durf. Hopelijk leidt het tot engagement waarna de behoefte naar meer content zal groeien.’ Nagel denkt dat het een groot succes wordt als studenten en young professionals ermee aan de slag gaan. Dat zie je ook bij andere platformen. Als het bij het grote publiek bekend is, zullen bedrijven sneller met de trend mee durven gaan. ‘Of het voor langdurig gebruik is? De tijd zal het leren,’ stelt Sebastiaan.

Tips om als bedrijf aan de slag te gaan met LinkedIn Stories

Klaar om je verhalen op LinkedIn naar een hoger level te tillen? Het begrijpen van je doelgroep is hierbij belangrijk. LinkedIn Stories geeft je de mogelijkheid een sterker en persoonlijk dialoog met je publiek aan te gaan. Kom erachter waar ze geïnteresseerd in zijn en waar behoefte aan is. Dit zal je helpen je contentstrategie meer vorm te geven.

LinkedIn Stories tip #1: Geef tips op professioneel vlak

Het delen van nuttige tips is een goede manier om aandacht van je publiek te trekken. ‘Snackable’ content in de vorm van boeiende tips en adviezen geeft je de mogelijkheid om kennis te delen met je volgers. Of het nu gaat om cv-advies van je HR-team, 8 tips voor videobewerking of de 3 meest voorkomende fouten bij het schrijven van een whitepaper.

LinkedIn Stories tip #2: Real-time event updates delen

Geef een kijkje achter de schermen bij de opbouw van een event, of laat zien hoe de opening van een nieuw pand verloopt. LinkedIn Stories zijn 24 uur zichtbaar, waardoor ze perfect zijn voor het delen van korte, ongepolijste verhalen. Het is een uitstekende manier om een buzz te creëren. Laat bijvoorbeeld sprekers aan het woord of geef een sneak peek wat je publiek nog te wachten staat. Heb je een nieuw product of dienst op de markt gebracht? Kondig dit op ludieke wijze aan via de storie-functie.

LinkedIn Stories tip #3: Introduceer een gast in je verhaal

Organiseer bijvoorbeeld een Q&A met een van je medewerkers of een klant. Geef een persoonlijk kijkje in je bedrijf en laat de mensen zien die daarachter zitten. Om je merk op een menselijke en authentieke wijze als het ware tentoon te stellen helpt dit merk affiniteit op te bouwen.

LinkedIn Stories voor jouw bedrijf

Er is een generatie die op dit moment opgroeit met het delen van verhalen met de rest van de wereld. Zij voelen zich comfortabel bij het idee om tijdelijke updates te geven. LinkedIn Stories geeft je de kans om op een authentieke en creatieve manier verbinding met je zakelijke doelgroep te maken. Daan Mourik, Teamlead Brand & Content B2B bij T-Mobile heeft de allereerste story van T-Mobile voorbereid. ‘Het leuke eraan is dat je tijdelijk, relevante content kan delen met de verschillende stakeholders van een bedrijf. Niet alleen klanten, maar ook voor medewerkers, sollicitanten en business partners is het een mooie manier om kennis te maken met jouw organisatie. En het geeft je als bedrijf de ruimte om te experimenteren met verschillende onderwerpen.’ Het is dus een goede manier om jezelf aan de wereld te laten zien. Vera Bolleboom-Hoogendijk, Sr. Marketing Manager B2B bij T-Mobile, beaamt dit: ‘Je wilt interesse wekken via je stories. Tegenwoordig wordt er veel meer gedeeld via de Storie-functie dan via berichten. Ik denk dat LinkedIn Stories een vliegwiel gaat zijn voor zakelijke gebruikers om LinkedIn nog breder in te zetten om persoonlijke verhalen te delen. Het is belangrijk dat je verhaal geen advertentie-gevoel krijgt, maar juist engagement creëert en een diepere verbinding met je doelgroep maakt.

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Beeld: T-Mobile