Maarten Raaijmakers van Tiqets: ‘Bij ons is alles mobile first’

Geen lange wachtrijen voor musea of attracties en online al betalen voor een ticket, het is allemaal mogelijk dankzij Tiqets. In gesprek met Maarten, co-founder en Chief Supply Officer van Tiqets.

Tijdens een stedentrip wil je de sfeer van een stad proeven en de hotspots bezoeken. Toch is de kans groot dat je juist de Eiffeltoren en het Louvre in Parijs overslaat. Het is daar immers altijd veel te druk. Het is zonde om je tijd te verdoen in een wachtrij. Maarten Raaijmakers en Luuc Elzinga ontwikkelden de oplossing voor dit probleem: Tiqets.

Raaijmakers, CEO van Tiqets, vertelt: “We maken cultuur toegankelijk en verkopen via onze app toegangskaarten voor de belangrijkste musea en attracties in de grootste steden van de wereld. Alle tickets kunnen gemakkelijk gekocht worden via de mobiele telefoon. Dit ticket is vanaf de mobiele telefoon al te scannen. Dat maakt musea bezoeken een stuk makkelijker.”

Digitalisering van musea

Het idee voor deze app is zo’n vijf jaar geleden ontstaan. Raaijmakers vertelt: “Als je een stedentrip plant en je vlucht boekt, kun je vaak ook direct een hotel of een huurauto reserveren. Maar als je eenmaal in de stad bent aangekomen, is het nog de vraag wat je daar eigenlijk gaat doen. Welke musea wil je bezoeken of naar welke attracties moet je gaan? Dan moet je in de rij staan, een papieren ticket kopen. Dat moet makkelijker kunnen, dachten we.”

“De partners gebruiken onze technologie om de tickets te verkopen en om hun bereik te vergroten. Hier ligt onze kracht.” Dat het werkt, blijkt maar uit de cijfers: meer dan zeven miljoen mensen hebben al eens een ticket via de app gekocht. “We zien het aantal gebruikers stijgen, maar we zien ook gebruikers die de app meerdere keren per jaar gebruiken, zowel in hun eigen land als in het buitenland.”

Directe relaties

Inmiddels hebben we kantoren geopend in de belangrijkste regio’s in de wereld: we zitten in Azië, Amerika en Europa.
Tweet
Twitter
“Voor Tiqets hebben we hele directe relaties met de belangrijkste musea in de wereld. Toen we nog maar net waren begonnen, zijn we meteen gaan kijken naar wat de belangrijkste reden is om een bepaalde stad te bezoeken. Dat is vaak het eten, maar ook de attracties.”

Als extra dienst maakt Tiqets gebruik van de app WeChat, een chatdienst die misschien wel net zo populair is als WhatsApp, maar in Nederland nog maar weinig gebruikt wordt. In Azië is deze dienst een stuk populairder, het heeft hier meer dan één miljard gebruikers. Het is vergelijkbaar met een combinatie van Twitter, Facebook en WhatsApp. Maar via WeChat is het ook mogelijk om betalingen te doen, zoals het bestellen van een taxi. Sinds kort is het ook mogelijk om via deze app een toegangskaartje voor musea te kopen via Tiqets. Zo hoeven de gebruikers de app niet meer te verlaten.

Raaijmakers leidt een team van 35 mensen, zij contacteren alle musea in de wereld. “25 mensen uit mijn team werken vanuit het buitenland. Inmiddels hebben we kantoren geopend in de belangrijkste regio’s in de wereld: we zitten in Azië, Amerika en Europa.”

Raaijmakers vliegt naar veel verschillende steden en bezoekt veel musea. “Ik ben veel met de partners bezig. We helpen hen communiceren met klanten en zorgen dat er bijvoorbeeld ook audiotours en rondleidingen verkocht worden. En we blijven de app optimaliseren met vernieuwende producten. Dat is wat Tiqets onderscheidend maakt.”

Mobile first

De mobiele telefoon is een van de belangrijkste aspecten voor Tiqets. “Alles moet bij ons mobile first zijn. De gedachte is altijd vanuit de klant die een mobiele telefoon gebruikt. Met de teksten die we schrijven houden we rekening met de mobiele telefoon, maar ook met het inzetten van advertenties bijvoorbeeld.”

Ook op social media is Tiqets actief. “We gebruiken vooral Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en WeChat. Facebook en WeChat gebruiken we vooral marketingtechnisch, het zijn echt onze marketingkanalen. LinkedIn gebruik ik zelf meer om mijn netwerk uit te bouwen en om in contact te komen met mensen in de business.”

Apps

Zelf maakt Raaijmakers niet veel gebruik van social media. “Ik ben voor mijn werk veel online, maar probeer dat eenmaal thuis zoveel mogelijk te beperken. De apps die voor mij onmisbaar zijn, hebben voornamelijk met mijn werk te maken: Slack, Gmail en LinkedIn. Natuurlijk staat de Tiqets app hier bovenaan het lijstje. Ik maak zelf veel gebruik van de app en test veel locaties. Ik gebruik het dan als een klant en schrijf vervolgens een eerlijke review.”

Tot slot een tip van Raaijmakers voor de startende ondernemers: “Er gaat van alles mis als je gaat ondernemen. In het begin zal het minder goed gaan dan je zou verwachten, maar blijf gewoon volhouden. Ook heel belangrijk: ga flexibel om met veranderende omstandigheden.

Het is heel hard werken en je moet er veel uren in investeren, maar uiteindelijk kun je daar wel de vruchten van plukken door bijvoorbeeld mensen aan te nemen. Ik ben nu veel aan het investeren in mijn team, dat is het belangrijkste voor mij. Mijn meeste tijd steek ik in het coacen van mijn team, om hen te helpen en om nieuwe mensen aan te nemen die in het team passen.”

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Maarten Raaijmakers van Tiqets: 'Bij ons is alles mobile first'