Trends

Mary Meeker Internet Trends 2018: We internetten steeds meer mobiel

Voor marketeers en digital experts is het altijd één van de hoogtepunten van het jaar: Mary Meeker’s Internet Trends 2018 rapport. Jaarlijks publiceert Meeker en haar firma Kleiner Perkins Caufield & Byers namelijk de belangrijkste ontwikkelingen op digitaal gebied.

Hoe vaak gebruiken we onze smartphone? Kijken we meer video op YouTube dan vorig jaar? Zijn IoT en VR echt zulke grote ontwikkelingen als iedereen beweert?

Het is met andere woorden een belangrijk jaarlijks marktonderzoek naar de staat van digitale trends en ontwikkelingen in de wereld als je in het bedrijfsleven zit. Wat zijn trends om rekening mee te houden als het gaat om media-inkoop? En hoe bereiken we die ene klant van ons product het beste?

Een kleine greep uit de belangrijkste conclusies dit jaar:

  • In 2017 werden er voor het eerst niet meer smartphones verkocht dan het jaar ervoor. Inmiddels is de smartphone-penetratie wereldwijd al zo hoog dat het lastig is om nog nieuwe consumenten te vinden die niet zo’n toestel hebben. Hetzelfde geldt voor het wereldwijde internetgebruik, dat in 2017 met slechts 7% steeg. In 2016 was dat nog 19%.
  • Ondanks dat het internetgebruik iets minder hard groeit, neemt de tijd dat we online zijn wel fors toe. De gemiddelde Amerikaan zit nu bijna 6 uur per dag online, 3,3 uur daarvan op een mobiel.
  • Smartphones worden steeds goedkoper, behalve ‘high-end modellen’, zoals de iPhone X en Galaxy S9.
  • Mobiel betalen neemt langzaamaan een vlucht, maar nog niet in Europa. In China betaalden dit jaar al 500 miljoen mensen met hun mobiele telefoon.
  • Voice-control is hot met dank aan nieuwe apparaten zoals de Amazon Echo en Google Home. In Amerika staat de Amazon Echo al bij 30 miljoen huishoudens in huis.
  • Privacy is een lastig vraagstuk voor de grote techbedrijven. Ze worstelen met het verder optimaliseren van hun product (en businessmodel) en het waarborgen van de privacy van hun gebruikers.
  • E-Commerce groeit nog altijd enorm hard: met maar liefst 16% in 2017.
  • De volwassenheid van het internet gaat ervoor zorgen dat we anders gaan werken. Net als we ooit de overstap hebben gemaakt van een boerenbestaan naar een kenniseconomie, zien we nu steeds meer mensen die een internet-gerelateerde functie hebben of on demand werk leveren.
  • 11 van de 20 grootste internetbedrijven ter wereld zitten op dit moment in de Verenigde Staten, 9 van de 20 zitten er inmiddels in China. Europa komt in de top 20 niet voor.

De complete presentatie van 294 slides is hieronder te bekijken en na te lezen ter referentie. Je kunt ook een volledig transcript van Meeker’s presentatie nalezen (bron: Recode).

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Mary Meeker Internet Trends 2018: We internetten steeds meer mobiel