Handgetekende mobile game Hidden Folks is een prachtig tijdverdrijf

Elke maand kiezen we een app die het leven gemakkelijker of leuker maakt. Dit keer: Hidden Folks, een game app waarmee je op dingen drukt, ze versleept of opent om iets of iemand te vinden. In gesprek met mede-oprichter Adriaan de Jongh.

Sinds wanneer zijn jullie actief?

Sylvain Tegroeg en ik (Adriaan de Jongh) kwamen elkaar per ongeluk tegen op zijn eindexamen expositie in 2014. Nadat ik zijn illustraties zag en voor de grap tegen hem zei dat we eens samen een game moesten maken bleef die opmerking hangen. Ik maakte een prototype van de game die ik in gedachte had met gejatte illustraties van zijn website en liet dat aan hem zien. Dat prototype was voor ons beiden overtuigend genoeg om er samen wat meer in te steken. 2,5 jaar later was er de game Hidden Folks.”

Hoeveel mensen werken er aan Hidden Folks?

,,Sylvain maakte alle illustraties en zette de gebieden digitaal in elkaar. Ik programmeerde de tools om dat mogelijk te maken, de game, de interface en ik ontwierp de interacties. Hiernaast deed ik business en marketing en regelde een heleboel dingen om de game te verwezenlijken. Hoewel Sylvain en ik alle geluiden zelf opnamen kregen wij hulp van een sound designer om het in de game te mixen. Daarnaast was er nog iemand voor de trailers, een assistent programmeur, en waren er meer dan 200 mensen die het leuk vonden om de game naar 22 talen te vertalen.”

Wat hebben jullie gedaan voor jullie dit begonnen?

,,Ik studeerde af in 2011 en maakte vervolgens games met een bedrijf genaamd Game Oven dat ik runde met een vriend – zoek maar eens naar Fingle (iPad) en Bounden (iPhones en Android telefoons). Na vier jaar en 7 games hadden wij daar genoeg van en ging ik als zelfstandige door met games maken. De samenwerking met Sylvain was mijn eerste project na Game Oven.”

,,Sylvain studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij werkt veel in opdracht om illustraties te maken, maar hij doet ook andere dingen binnen product ontwerp, architectuur en graphic design. Hij had nooit eerder een game gemaakt, dus Hidden Folks was zijn eerste.”

Hoe kwamen jullie op dit idee?

,,Toen ik de illustraties van Sylvain zag tijdens zijn eindexamen expo duwde ik gelijk mijn neus op zijn platen: er is zo ontzettend veel te zien in de illustraties van Sylvain. Hij maakt kleine wereldjes waar duizenden poppetjes allemaal kleine leventjes leiden. Het idee kwam spontaan om een game te maken met zijn illustraties die ervoor zorgde dat je de details van die wereld wel in je op moest nemen. Een zoekspel was daarom het eerste wat mij te binnen schoot.” 

Toen ik de illustraties van Sylvain zag tijdens zijn eindexamen expo duwde ik gelijk mijn neus op zijn platen: er is zo ontzettend veel te zien
Tweet
Twitter

Hoe werkt het?

,,Hidden Folks is een zoekspel. Onderin het scherm zit een balk met doelwitten die je moet vinden, en om het iets makkelijker te maken krijgt je bij elk doelwit een hint. In tegenstelling tot zoekspellen zoals Waar is Wally? moet je in Hidden Folks op dingen drukken, dingen verslepen, of dingen openen om de poppetjes te vinden. Zo kan er iemand achter een bosje zitten die je opzij kan duwen, of in een garage waarvan je de garagedeur moet openen. Vind je genoeg poppetjes of objecten, dan kan je door naar het volgende gebied. De game heeft geen punten en geen competitie.”

Hidden Folks

Wat is jullie verdienmodel?

,,Wij zetten de game in online winkels zoals de App Store (iOS) of Steam (PC, Mac, Linux) waar mensen het spel simpelweg kunnen kopen. Ik praat veel met deze winkels om het uitbrengen van de game of updates te coördineren zodat de game mogelijk tijdens die releases vooraan in de winkel wordt gezet. Zo kunnen veel mensen de game zien en hopelijk ook kopen. In het geval van Hidden Folks is dat erg goed gegaan.”

Wat zijn je concurrenten?

,,Ontwikkelaars in de game industrie concurreren meestal niet, behalve op het vlak van zichtbaarheid. Er komen veel games tegelijkertijd uit en mensen worden elke dag werkelijk overspoeld door apps en games. De games waarmee Hidden Folks dus het meeste concurreerde waren de games die diezelfde week uitkwamen.”

Wat is er uniek aan jullie dienst ten opzichte van de concurrentie?

,,Hidden Folks is volledig met de hand getekend en alle geluidjes hebben Sylvain en ik zelf ingesproken. Deze twee dingen geven de game een karakter wat je nog niet eerder hebt gezien in games.”

Kun je iets vertellen over de resultaten tot nu toe?

,,Honderdduizenden mensen hebben de game gedownload op iOS en computers. Op het moment van schrijven heeft de game meer dan 5000 5-sterren ratings op Apple’s App Store en een gemiddelde ‘Overwhelmingly Positive’ rating op Steam. Daarnaast is de game wereldwijd op de voorpagina gezet door Apple, heeft de game meerdere prijzen gewonnen, en heeft de pers zoals The Verge, Wired, The Guardian, Zeit, en vele anderen er over geschreven.”

Wie zijn jullie gebruikers?

,,Mensen die Waar is Wally? leuk vinden. Of die graag een relaxte game spelen. Of van illustraties houden. Kortom: bijna iedereen.”

Wat zijn de plannen voor het aankomende jaar?

,,Wij werken aan een versie van de game voor Android, en zijn van plan dit jaar nog nieuwe gebieden uit te brengen. Hier mogen wij verder nog niet veel over vertellen. Wat daarna komt, zien we dan wel weer!”

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Handgetekende mobile game Hidden Folks is een prachtig tijdverdrijf