Ondernemers

Persafe: De app op je telefoon die je direct kan helpen in een noodsituatie

Wilko van der Meer bedacht met zijn bedrijf Persafe een slimme app waarmee je van je smartphone een alarmzender maakt. “Als ondernemer staat ook ’s avonds de telefoon niet uit.”

Wilko van der Meer (55) pioniert met Persafe op het gebied van slimme technologie voor persoonsalarmering. Zijn bedrijf uit Breda is voortgekomen uit een dochteronderneming van Philips, die de technologie ontwierp voor pagers en piepers waar signalen of tekstberichten mee werden verstuurd. Een ouderwetse, of beter gezegd, traditionele manier van persoonsalarmering. “Dat is afgestoten, zegt Van der Meer. De toekomst is een app op een smartphone.”

We vertrouwen erop dat we in noodgevallen altijd kunnen bellen met onze telefoon
Tweet
Twitter
We doen namelijk inmiddels bijna alles met onze telefoon. Bellen, appen, mailen, foto’s nemen, televisie én on demand kijken, navigeren, videobellen – de smartphone neemt steeds meer functies van andere apparaten over. “Dit was ook de aanleiding voor het idee achter Persafe”, zegt Van der Meer.

“Je hebt een app op je smartphone nodig die je in nood helpt. We vertrouwen erop dat we in noodgevallen altijd kunnen bellen met onze telefoon, maar is dat wel zo?” Het is een retorische vraag die hij stelt. De telefoon kan kapot zijn, of de gebruiker is niet in staat om te bellen. Persafe meent het antwoord te hebben gevonden met een slimme app die in noodsituaties actief en automatisch alarmeert en de locatie deelt.

GPS-locatie automatisch delen bij alarm

Wilko van der Meer

Van der Meer schetst een aantal scenario’s: een werknemer die tijdens een avonddienst alleen op kantoor is en onwel wordt. Hij kan nog zelf het alarm via de app activeren, waarna een collega een signaal krijgt en hulpdiensten kan inroepen. Bij het activeren van het alarm wordt direct een telefonische verbinding opgestart én een audio-opname gemaakt. Door de koppeling met de gps-functie wordt de locatie automatisch gedeeld, zodat duidelijk is waar er gezocht moet worden.

Verder kun je een alarmknop of zender via bluetooth koppelen aan de app, om op deze manier een noodoproep te activeren. Valt de werknemer bijvoorbeeld van de trap of krijgt hij een beroerte, dan maakt de app een automatisch alarm aan door middel van valdetectie. Als de telefoon tijdens de val kapot gaat, volgt er een beschadigingsalarm. En als de batterij onder de 10 procent komt, wordt er automatisch een notificatie verstuurd.

Van der Meer: “Daar zit onze missie: we denken dat iedereen zo’n app op z’n telefoon moet hebben, zowel particulier als professioneel. Dat als je hulp wilt inroepen, dat je ervan verzekerd bent dat het ook werkt. Met deze slimme app kun je dit allemaal ondervangen.”

Beschikbaarheid buiten werktijd slim regelen

Ook bij Van der Meer neemt de telefoon steeds meer functies over. Hij is veel in het buitenland om Persafe ook internationaal uit te rollen en maakt bijna alleen nog maar gebruik van zijn smartphone. Van betalen en het kijken van Netflix tot navigeren en, uiteraard, communiceren: bellen, mailen, veel online. “Ik ben altijd wel bereikbaar, maar ik heb voor mezelf manieren gevonden dat ik toch aan mijn rust en ontspanning toekom. Niet door alles online uit te schakelen, maar door notificaties en tijdelijke beschikbaarheid slim te regelen.

Als ondernemer staat ook ’s avonds de telefoon niet uit, ik vind het prettig om dingen direct af te handelen. Dat is iets persoonlijks, ik krijg er ook geen stress van. Ik probeer er wel voor te zorgen dat werknemers dit niet doen. Behalve bij noodgevallen, maar wat kan wachten bespreek ik binnen reguliere werktijden.”

Privacy werknemers

De interne communicatie bij Persafe verloopt voornamelijk via de primaire kanalen: bellen, mailen, appen en Skypen. “De ontwikkelaars gebruiken Slack, naast hun projectmatige tools als Trello. We zijn echt aan het pionieren. Dat is het leukst om te doen. Vooral om nieuwe, digitale proposities te bouwen die de markt structureel veranderen. Doorzettingsvermogen is daarbij essentieel. Je wil je visie overbrengen, krijgt met feedback te maken, maar je moet wel je pad blijven volgen.

‘Big Brother is watching you’, is een opmerking die we vaker horen. Op het moment dat je de locatie deelt tijdens werktijd met je werkgever is het geen issue. Je moet alleen ontzettend goed borgen dat wanneer de werknemer niet meer voor zijn werkgever onderweg is er geen gegevens meer worden gedeeld. Dus hebben we slimme oplossingen ingebouwd, die ervoor zorgen dat deze gegevens alleen tijdens werktijd worden gedeeld. Dit kun je zelf inschakelen of automatiseren.”

Locatie delen

We willen dat een persoonsalarmeringapp net zo vanzelfsprekend wordt als een navigatie-app op je telefoon
Tweet
Twitter
Het uiteindelijke doel van Persafe is dat de app ‘sticky’ wordt, oftewel dagelijks gebruikt door zowel de particuliere als zakelijke klant. En dan niet alleen in geval van nood. “Effectieve hulp in nood draait om het delen van de locatie. Dan kan je die locatie-informatie ook gebruiken voor aanverwante diensten in bedrijfs- of familieprocessen. We noemen dat ‘persoonsalarmering plus’.

In de zakelijke markt kun je dit bijvoorbeeld gebruiken om te registreren of iemand op een bepaalde locatie aan het werk is of gebruiken voor tijdsregistratie. Dit kan op bouwlocaties, in ziekenhuizen, in allerlei branches. We willen bereiken dat een persoonsalarmeringapp net zo vanzelfsprekend wordt als een navigatie- of betaalapp op je telefoon.

Foto's: Persafe
T-mobile
FOUNDERS
Persafe: De app op je telefoon die je direct kan helpen in een noodsituatie