Mensen

Van pizza een groente maken: Manon (Magioni) is nooit opgehouden erin te geloven

Een pizza als groente? Volgens Manon van Essen is oprichter van gezond pizzamerk Magioni.

Een avond in een Amsterdamse kroeg was de start van pizzamerk Magioni. Oprichter Manon van Essen (29) is bedenker van de ‘gezondere pizza’s’ met dito toppings, sinds een jaar verkrijgbaar in diverse supermarkten. Manon: “Een vriendin verzuchte pizza te willen eten zonder dik te worden. Dat deed bij mij een lampje branden. Ik had op dat moment mijn eerste bedrijf verkocht en stond open voor nieuwe ideeën.”

Na haar eerste ondernemingsavontuur als eigenaar van PrintPersonal had Manon drie businessplannen klaarliggen voor een nieuwe onderneming. “Ik gaf mijzelf drie maanden de tijd om ze te onderzoeken. Ik dacht: Degene die het vetst is, ga ik doen. De twijfels waren enorm. Ik bedoel: een pizzamerk is zo’n ver van mijn bed show, hoe kan je dat opzetten?”

Support

Uiteindelijk was Manons vriend de doorslaggevende factor. “Hij zei: die pizza’s moet je doen. Als het je lukt, lach je je helemaal kapot.” Zonder enkele ervaring stapte Manon subiet naar een pizzeria. Daar kneedde, draaide en bakte ze exemplaar na exemplaar. De bodems moesten knapperig zijn, en smaakvol. Een flinke klus, gezien het gewenste percentage groenten in de pizza’s.

Waar haar omgeving eerst enthousiast reageerde op het businessplan, viel de steun weg toen het wel erg lang duurde voordat Manons pizza’s goed genoeg waren om bij de Albert Heijn in de schappen te liggen. Manon: “Zat ik daar pizza te eten op de afwasmachine in het restaurantje, grapten collega’s hardop: ‘en jij ligt zeker bij de Ap!’.”

Pizza maar geen geld

Eigenhandig pizza’s bakken doet Manon inmiddels niet meer. Vanuit haar Amsterdamse kantoor regelt ze met haar team zaken voor de gestage uitbreiding van het bedrijf.

De reden dat ze het toch heeft gered is geloof in zichzelf, zegt Manon. “Dat heeft me op de been gehouden. Je krijgt heel veel afwijzingen. Mensen dachten: heeft ze het wel op een rijtje? Ik bakte zonder geld pizza’s maar ik redeneerde anders: ik heb het geld wel maar alleen nog niet op mijn rekening.”

Een tikkeltje naïef, zegt Manon over die tijd: “Maar ik had heel erg het gevoel dat dit het was voor mij. Alles in mij zei: deze pizza’s zijn jouw masterpiece. Dat gevoel is niet uit te leggen.”

Teamwork

Toen Manon eindelijk die lekkere en gezonde bodem had gemaakt – met minder koolhydraten en vet – stapte ze naar de Albert Heijn. Die gaven haar een kans. Aanvankelijk bakte Magioni zo’n 500 pizza’s per maand. Best prima, dacht de onderneemster. Nu zijn dat er een paar duizend per dag.

Manon: “Bizar. We zijn de afgelopen paar maanden immens gegroeid qua mensen en verkooppunten. Ik voel me niet de mastermind van dit geheel, we doen het met het geweldige team van Magioni. Dat maakt het ook zo leuk.”

En waar andere ondernemers veel en graag netwerken buiten de deur, zit deze ondernemer het liefst op haar kantoor met haar zes collega’s. Ze hoeft niet overal te praten, zegt ze: ze is meer een doener – en met resultaat.

“In elke vezel van mijn lichaam geloofde ik in mijn concept. Maar het is veilig te zeggen dat het nog beter gaat dan verwacht.”

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Van pizza een groente maken: Manon (Magioni) is nooit opgehouden erin te geloven