Deze jonge ondernemer bedacht de zwembroeken trend van deze zomer

Met het merk Sea’sons Official combineert Tom van Dieren smart materials met fashion. Zodra de zwembroek in contact komt met water, verandert deze van kleur.

Ondernemer Tom van Dieren zat in de trein toen hij op het idee kwam zwembroeken te ontwikkelen die van kleur veranderen. “Het leek me leuk als je een zwembroek kunt dragen die er anders uit komt te zien nadat je in het water bent geweest.

Ook Unlimited data en 20GB binnen Europa?

Met een Unlimited @Work abonnement kun je onbeperkt bellen, sms-en en data gebruiken voor maar €25 per maand. Ook op vakantie!

Go Unlimited
Dus ging ik op onderzoek uit hoe ik dat kon waarmaken. Ik vond het een interessant idee technologie en textiel aan elkaar te koppelen zodat er een verrassend effect uit ontstaat. Zoiets unieks aan een product geeft het meteen meer waarde.”

Ondernemer van kinds af aan

Het ondernemen zat altijd al in hem, vertelt Van Dieren: “Toen ik jonger was had ik een bijbaantje. Ik zag toen al hoe je bepaalde dingen op een slimmere manier aan kon pakken, maar ik mocht alleen vakken vullen en moest verder mijn mond houden.” Het echte ondernemen begon een paar jaar later, toen hij voor het eerst een scooter had gekocht.

“Ik had hem voor een goede prijs gekocht, maar wist dat het ding eigenlijk meer geld waard was. Daarom zette ik hem op Marktplaats, in de hoop er iets aan te kunnen verdienen.” Dat inzicht bleek juist te zijn. Op die manier begon Van Dieren voor het eerst zijn eigen geld te verdienen. “Zo kwam ik erachter dat ik op deze manier veel meer voldoening haalde uit mijn eigen geld verdienen.”

Sea’sons zwembroek

Toen kwam het idee voor de Sea’sons zwembroeken. Omdat Van Dieren vrijwel nog geen kennis over dit onderwerp had, besloot hij per onderdeel op zoek te gaan naar iemand die dit wel had. “Ik moest echt van onderaan beginnen. Want ik had geen kennis van textiel of chemie, geen netwerk dat me hierbij kon helpen en geen geld.

Door met veel mensen te praten leerde ik veel. Ik ging op zoek naar mensen met de juiste kennis. Door veel onderzoek te doen en een hoop zelf uit te vogelen, is het me uiteindelijk gelukt om een eigen merk op te bouwen.”

Crowdfunding

“Omdat ik geld nodig had voor de productie van de zwembroeken, besloot ik een crowdfunding op te zetten. In totaal had ik 15.000 euro nodig voor de hele campagne om het merk te lanceren. Omdat ik dit zo goed mogelijk in elkaar wilde zetten, ging ik op zoek naar mensen die dit zelf al eens hadden gedaan. Op die manier kreeg ik een hoop tips.”

Dat werkte, want toen de crowdfunding slechts 13 uur online stond, had Van Dieren de grens van 15.000 euro al bereikt.

Toch heeft het een aantal jaar geduurd voordat Van Dieren echt tevreden kon zijn over zijn eigen merk. “In het begin was het slechts een idee, ik had geen missie en visie. Het logo had ik zelf in Word gemaakt en de productie van de zwembroeken was duur en inefficiënt.

Afgelopen januari is Sea’sons 2.0 online gegaan en daar ben ik heel tevreden over.” De ondernemer wist waar hij het slimmer aan kon pakken door een aantal dingen uit te besteden. “De pakketten hoef ik niet zelf te versturen, dat laat ik allemaal door een ander bedrijf doen. Daarnaast helpt iemand me met de advertenties, simpelweg omdat hij er meer verstand van heeft.”

Online branding

Nu het merk eenmaal staat, is het natuurlijk de bedoeling dat dit ook gaat groeien. “Het is leuk om te zien dat de klanten het product vet vinden. Met Sea’sons stimuleer ik de klant een video te maken van het product. Het is ontzettend leuk hen gek te zien doen in het water, met de zwembroek aan en een lach op hun gezicht. Deze video’s deel ik dan zelf weer op Instagram. De content is echt, dat is wat de klanten uiteindelijk het liefst willen zien.”

Wat social media betreft is Sea’sons vooral te vinden op Instagram en Facebook. “Daar is de doelgroep voornamelijk te vinden. De zwembroek is een product dat gezien moet worden, juist daarom werkt een medium als Instagram zo goed.”

Daarnaast is Van Dieren veel bezig met personal branding. “Op die manier kan ik laten zien wie er achter het merk zit. Hiervoor maak ik veel gebruik van Instagram, maar met name LinkedIn. Inmiddels weet ik hoe je hier veel engagement kunt krijgen en word ik hier steeds beter in. Als je een goede post maakt op LinkedIn en het wordt geliked, bereikt het sowieso al een stuk meer mensen. Want als hier iemand het liked, wordt het automatisch ook gedeeld met zijn of haar volgers. Dat zorgt voor een groot bereik.”

Apps met data onmisbaar

Als ondernemer staan er natuurlijk ook een aantal onmisbare apps op zijn smartphone. “WhatsApp is voor mij echt onmisbaar, zowel zakelijk als privé. Hiermee houd ik bijvoorbeeld contact met de leverancier en met mijn netwerk, maar ook met klanten die een vraag stellen via de website. Er staat een live-chat op de website, die gekoppeld is aan mijn WhatsApp. Daarom heb ik dit bijna altijd open staan, ik wil wel dat klanten zo snel mogelijk een reactie krijgen.”

Data is voor mijn bedrijf heel belangrijk. Dat hou ik allemaal in de gaten via apps op mijn smartphone
Tweet
Twitter
“Maar ook data is voor mij heel belangrijk. Ook dit houd ik allemaal in de gaten via mijn smartphone met verschillende programma’s als Analytics, Facebook ads en Instagram. Hiermee stuur je toch het bedrijf, dus je moet wel op de hoogte zijn van hoe de posts het op social media doen.”

Tot slot heeft Van Dieren een duidelijke tip voor alle mensen die zelf een onderneming willen starten: “Gewoon doen! Er zijn een hoop mensen met goede ideeën, maar deze worden lang niet allemaal uitgevoerd. Daar ontbreekt het aan, want zonder die uitvoering heb je helemaal niks.”

Foto’s: Lizet Beek

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Deze jonge ondernemer bedacht de zwembroeken trend van deze zomer