Ondernemers

Talent manager Myrthe van Pelt: ‘Ik wil vooral bereikbaar zijn voor mijn gemoedsrust’

Bij managementbureau MVP Management draait het om vertrouwen tussen oprichter Myrthe van Pelt en de talenten die ze vertegenwoordigt. Dé reden waarom ze altijd bereikbaar wil zijn.

“Wat ik zou doen als mijn telefoon in het toilet zou vallen? Je bedoelt: welke scheldwoorden ik dan zou gebruiken?” Voor Myrthe van Pelt zou het een van haar worst nightmares zijn, want ze wil dat haar smartphone 24 uur per dag beschikbaar is. “Daarom loop ik nu ook al weken met een barst in mijn scherm. Als ik mijn telefoon laat repareren, moet ik hem uren of dagen missen.

Verder heb je natuurlijk overal een app voor. Ook op privégebied: de school van de kinderen bijvoorbeeld. En ik heb ook nog een bed-and-breakfast aan huis, dus daar gebruik ik hem eveneens voor.”

Van Pelt startte ruim een jaar geleden met MVP Management. Ze werkte bij een agentschap voor auteurs, maar voelde dat ze meer wilde dan alleen schrijvers vertegenwoordigen. ‘Veel mensen met wie ik wilde werken, deden heel andere dingen. Dat waren presentatoren bijvoorbeeld, of influencers. Het gaat me om mensen die mijn hart sneller laten kloppen en die hoeven niet per se allemaal uit de schrijvershoek te komen.”

Foto door Caro Lenssen
Foto: Caro Lenssen

Als een speer

“Ik vertegenwoordigde Jet van Nieuwkerk (schrijfster en programmamaker, red.) al bij mijn oude werkgever, en zij wilde met me mee toen ze hoorde dat ik voor mezelf ging beginnen. Toen moest ik natuurlijk binnen no time een bedrijf hebben en de faciliteiten om haar te begeleiden, want zij ging als een speer. Gelukkig kom je met een goede laptop en telefoon een heel eind, dus ik heb een naam verzonnen, apparatuur aangeschaft en zo was MVP Management er.”

Inmiddels is de ‘stal’ van Van Pelt aardig uitgebreid. Ze vertegenwoordigt onder anderen journaliste en tv-presentatrice Fidan Ekiz, vlogger en schrijfster Jamie Li en fotografe Caro Lenssen. Aan langlopende contracten doet ze niet; vertrouwen is wat haar betreft het belangrijkste ingrediënt in een samenwerking.

“Dat ik je manager ben moet je echt willen, niet omdat er een handtekening onder een contract staat. Het moet klikken. Daar ontkom je ook niet aan, want het contact is heel persoonlijk. Je kent de agenda’s van mensen, weet wat er in hun leven speelt, hoe ze zich voelen. Er ontstaat ook altijd een soort vriendschap, een diepere band tussen mij en degene die ik vertegenwoordig.”

Kleine reus

Zolang mijn geheugen groter is dan mijn agenda, heb ik het ook in mijn hoofd op orde
Tweet
Twitter
Van Pelt ziet MVP Management als een ‘small giant’. “Groot zijn in het klein blijven, dat is hoe ik mijn bedrijf voor me zie. Ik kies ervoor om niet dertig mensen te vertegenwoordigen en de hele dag alleen maar bezig te zijn met het afhandelen van aanvragen.

Ik wil op strategisch niveau kijken: waar sta je nu, waar wil je heen en hoe zorgen we ervoor dat je daar komt? Ook belangrijk: dat je voor alles wat je doet betaald krijgt. Het geeft me de grootste voldoening als ik zie dat iemand blind durft te varen op het advies dat ik geef. Dan kun je spreken van vertrouwen in elkaar.”

Bij managen op deze manier is bereikbaarheid van cruciaal belang, vindt Van Pelt. “Ik kan niet een dag lang onbereikbaar zijn. Ik heb mijn telefoon altijd bij me. Hij ligt bijvoorbeeld ook op m’n nachtkastje. Wat niet wil zeggen dat ik hem nooit uitzet overigens, ik heb hem ook vaak op stil als ik zeker weet dat er geen heel dringende zaken spelen. Ik voel het niet als een verplichting om altijd bereikbaar te zijn, het is meer voor mijn eigen gemoedsrust.”

Foto: Caro Lenssen
Foto: Caro Lenssen

Dat privé en zakelijk door elkaar lopen, vindt Van Pelt niet erg. “Het betekent dat ik werk doe dat ik leuk vind. Ik weet ook helemaal niet hoeveel uren ik werk per week, daar ben ik niet mee bezig. Zolang mijn geheugen groter is dan mijn agenda, heb ik het ook in mijn hoofd op orde.”

“Ik zit het grootste deel van de werkdag achter mijn laptop. In mijn kantoor heb ik nog een tweede scherm staan, dat is handig voor het overzicht. Bellen doe ik vaak lopend.” Een werkdag als agent bestaat voor een groot deel uit communicatie met anderen. Bereikbaar zijn dus.

Toch is grenzen daaraan stellen ook belangrijk, vindt Van Pelt: “Ik heb al mijn meldingen uitstaan bijvoorbeeld. Dus als ik iets check, moet ik heel bewust naar de betreffende app toe. Verder werk ik weleens in Soho House; een hotel in Amsterdam dat ook een soort members club is. Daar is het verboden om te bellen en foto’s te maken. Mede vanwege de bekende mensen die er rondhangen. Het is daarom ook een goede plek om gefocust te kunnen werken.”

Apps

Verder is de smartphone alomtegenwoordig in huize Van Pelt. De apps die ze het meest gebruikt: Gmail, de ING-bankieren-app (‘soms is het gewoon leuk om je saldo te checken’), Spotify en Instagram. Dat laatste – naast het checken van wat haar talenten doen – ook ter ontspanning.

“Verder lees ik het nieuws op mijn telefoon, artikelen, manuscripten van boeken. Ik ben op een dag gewoon veel met het ding bezig. Je kunt daar heel moeilijk over doen en het allemaal niet willen, maar zo zit de wereld gewoon niet meer in elkaar.

Ik laat ook aan mijn kinderen zien dat ik het nieuws lees op mijn telefoon. Ik ga niet een half uur zitten whatsappen als zij erbij zijn, maar ik kan wel rustig zitten lezen op mijn telefoon. En ik zeg dan ook tegen ze dat ik dat aan het doen ben, zodat ze leren dat er een verschil is tussen het ene en het andere doen op je smartphone.”

Ze zal dan ook niet snel gestresst raken van haar telefoon. Maar ontsnappen aan werk lukt momenteel lastig, vertelt ze. “Niet vanwege mijn telefoon, maar door het feit dat ik het in mijn eentje doe. Ik zou er graag iemand bij hebben; een zakelijke partner. Zodat ik als ik op vakantie ga, met een écht gerust hart de telefoon een keer op stil kan zetten.”

Foto’s: Caro Lenssen
Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Talent manager Myrthe van Pelt: 'Ik wil vooral bereikbaar zijn voor mijn gemoedsrust'