Maar bij Albert Heijn gaat dat niet altijd meer op. Het bedrijf experimenteert namelijk met een kassaloze supermarkt. Deze maand startte de test in de AH to go van het hoofdkantoor in Zaandam.
Medewerkers van het moederbedrijf Ahold krijgen een pasje, waarmee zij productkaartjes in de winkel kunnen scannen. Terwijl zij het product uit het schap pakken, wordt die ook toegevoegd aan een digitaal winkelmandje. Het pasje is gekoppeld aan een rekeningnummer, waardoor de producten binnen 10 minuten automatisch kunnen worden afgeschreven.
Hoewel Albert Heijn tot nu toe alleen in zijn hoofdkantoor test, wil de supermarkt ook uitbreiden. Het bedrijf verwacht de technologie in het tweede kwartaal van 2018 ook naar andere AH to go’s te brengen. Ook wil het bedrijf het pasje kunnen vervangen door een smartphone. Omdat de technologie gebruik maakt van de NFC-chip, kunnen alleen Android-toestellen hiervan gebruikmaken. Apple stelt de NFC-chip in de iPhones namelijk niet beschikbaar aan derde partijen.
Amazon
De ontwikkeling van Albert Heijn is geïnspireerd op een concept van de Amerikaanse internetwinkel Amazon. Die startte vorig jaar al een test met een kassaloze supermarkt. Een winkel in Seattle (Washington) hangt vol met sensoren. Amazon-medewerkers kunnen naar binnen lopen, producten pakken en zo naar buiten, zonder een kassa te passeren.