In ‘Crowned New Tech’ duikt Egbert Kroon in nieuwe technologieën, op zoek naar nieuwe business modellen. Iedere maand geeft onze Director B2B Development & Innovation je met zijn guestblog een blik in de toekomst en biedt hij je inspirerende ideeën over hoe je met je business daarop in kunt spelen. In deze nieuwe editie van ‘Crowned New Tech’ gaat Egbert in op autonome robots. Wat zijn het en welke business modellen kunnen we hier omheen gaan verwachten? Lees snel verder!
Wat zijn autonome robots (en wat niet)?
Voordat ik begin is het goed om te begrijpen dat er een verschil is tussen een autonome robot en eentje die nog geen ‘verklaring van zijn ouders’ heeft gehad om zelfstandig van school naar huis te lopen – de niet autonome robot. Het belangrijkste verschil is dat je de niet autonome robot exact moet vertellen wat deze moet doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitstippen van het exacte pad waar de robot langs moet lopen. Tegen een robot met enige autonomie gewoon kun je echter zeggen: “haal eens een ijsje voor me”. Met een beetje mazzel is hij dan ook nog zo slim om te weten dat je op woensdagen altijd smurfenijs eet.
Efficiëntie
Laten we beginnen met de linkerkant van je business model canvas. Als je de taken die je moet uitvoeren efficiënter kunt maken, dan zal dat bijdragen aan je winstgevendheid. Maar potentieel ook aan je klantgeluk. Als je nu veel arbeidsintensieve processen hebt of veel foutgevoelige activiteiten, dan kun je onderzoeken of je die kunt vervangen door een robot. Bij repetitief werk zal het al snel een besparing opleveren. Je ziet in de auto industrie en logistiek al veel robots. Zeker in autofabrieken zijn veel statische robots te vinden.
Bezorgrobots
Ook in de logistiek zie je al veel autonome robots die zich bezig houden met order-picking en voorraad inventarisatie. Maar ook op andere plekken zou een robot goed tot zijn recht komen. Wat dacht je van de zorg? Stel, je komt in het ziekenhuis. Voor jezelf of voor een bekende. Er is dan iemand die je wensen voor je eten komt opnemen en dit ook later daadwerkelijk komt bezorgen. Gezien het personeelstekort in de zorg zou je zeggen dat dit efficiënter kan. Door de inzet van bezorgrobots is het nu al mogelijk om je maaltijd (die je natuurlijk online door hebt gegeven), bij je te laten bezorgen op het moment dat jij er klaar voor bent. En als we daar gewend aan zijn, kunnen we vervolgens ook tegen het bed vertellen dat hij naar de OK moet gaan voor de operatie. Het bed rijdt dan met de patiënt erin langs de OK en doet nog even snel dat extra rondje langs die ene patiënt die je tegen kwam bij de intake.
Risico’s verkleinen
Veiligheid is voor veel bedrijven van essentieel belang om hun productieprocessen te waarborgen. Robots kunnen gevaarlijke taken van je overnemen en daarmee je menselijke medewerkers beschermen. Zo kun je robots inzetten in mijnen die over onstabiele stukken kunnen rijden, zodat ze toch de nodige inspecties kunnen uitvoeren. En dat niet alleen: ze kunnen boren, dingen opblazen en uithakken. Dit verkleint het risico op ongevallen, maar je weet ook vrij zeker dat ze niet die ene diamant in hun broekzak stoppen.
Kleine revoluties
Robots zijn vaak voorzien van slimme sensoren en maken gebruik van computer vision. Daarmee kunnen ze hele precieze taken uitvoeren. Hierdoor zijn ze in staat om, in sommige branches, kleine mini revoluties te starten. Bijvoorbeeld in de land- en tuinbouw. Neem het bedrijf Aurea Imaging, zij gebruiken computer vision om onder andere de bloesemgroei van boomgaarden te optimaliseren. Daarnaast kunnen ze ook het gebruik van kunstmest en water optimaliseren. Wil je je bestaande machines autonoom maken? Avular is dan de partij die je zoekt. Zij maken kits om bijvoorbeeld van je tracktor een autonome robot te maken. Scheelt je weer wat tijd en moeite.
Klantcontact verbeteren
We hebben het eerder gehad over persoonlijke voice assistants en hoe je die kunt inzetten bij je klantcontact. Robots kunnen hier ook een belangrijke rol in spelen. Ik bedoel dan niet van die enge ontvangstrobots bij de receptie, waarvan je eigenlijk denkt dat ze de vloer schoonmaken. Nee, ik doel dan meer op de data die autonome robots verzamelen. Doordat ze volhangen met sensoren, verzamelen ze heel veel data. Maar ook de manier waarop mensen met de robot interacteren levert heel veel nuttige insights en relevante feedback op. Stel je voor dat je een autonome Thuisbezorgd-robot hebt. Dan gaat deze van alles leren over drukte op straat, de plek waar de deurbel hangt, de demografie van bepaalde wijken. Allemaal super relevante, en soms iets minder relevante informatie, die je kunt gebruiken om je eigen customer experience te verbeteren, of die van een ander.
Optimaliseer je business model
Autonome robots hebben de potentie om je business model sterk te optimaliseren. Ze maken je werk efficiënter, winstgevender en veiliger. Maar ze kunnen ook bijdragen aan je customer experience en ze maken nieuwe business modellen mogelijk. Ook hier zul je deze technologie moeten combineren met andere technologieën zoals AI en Computer Vision, wil je er iets moois van maken. Maar als dat lukt, dan kun je zeker een sprong maken ten opzichte van je concurrenten. Nu maar hopen dat ze niet gaan staken die robots, omdat ze meer vakantiedagen willen.