Topsport heeft een wereldwijd publiek. Miljoenen mensen kijken naar grote sport events als de Olympische Spelen, Roland Garos en het WK Voetbal. Ook de Formule 1, met haar 23 races, kent een miljoenenpubliek. Maar de registratie ervan zit veel complexer in elkaar dan de meeste sportevenementen. Waar je bij een voetbalwedstrijd maar één bal en een veld hoeft te filmen, heb je bij een Grand Prix twintig ‘ballen’ en een kilometerslang veld in beeld te brengen. Elke auto heeft zijn eigen verhaal dat met meerdere camera’s verteld moet kunnen worden.
Formule 1 bij T-Mobile
Bestel Zakelijk Internet, dan krijg je de eerste 5 maanden 50% korting + 4 maanden Viaplay cadeau!
LEES MEER!
Onboard-beelden, pitstraatcamera’s en track-regisseurs
Formule 1 bij T-Mobile

Bestel Zakelijk Internet, dan krijg je de eerste 5 maanden 50% korting + 4 maanden Viaplay cadeau!
Die twintig auto’s – en dus die twintig verhalen – moeten op het juiste moment in beeld gebracht worden. Een super hectische klus waar honderden professionals aan meewerken. Dean Locke is Formula 1 Director of Broadcast & Media en geeft tijdens de races leiding aan dit team. In een interview aan F1 Chroncile legt hij uit hoe wordt bepaald wanneer welk gevecht in beeld gebracht wordt. Locke: “Wat we in wezen hebben, zijn lagen van submixen. De herhalingen worden gedaan door een replay-regisseur, de trackactie wordt gedaan door een track-regisseur en we hebben een dedicated regisseur voor onboard-beelden. De hoofdregisseur brengt dat allemaal samen en combineert pitstraatcamera’s die de pitstops in beeld brengen. Tenslotte hebben we ook nog een team dat naar het grotere geheel kijkt: hebben we genoeg van de kopgroep gezien, moeten we teruggaan naar specifieke gevechten, moeten we strategische beslissingen herzien om dingen beter uit te leggen?”
471 miljoen kijkers wereldwijd
Om de hectiek rondom elke race goed te kunnen vast te leggen, beschikt Locke’s team over 90 camera’s en zo’n 80 kilometers aan kabel die ruim 430 uur aan live televisie per seizoen uitzenden. Al deze beelden komen in het mobiele F1 Broadcast Centre samen, waar deze vervolgens naar zo’n 471 miljoen kijkers wereldwijd uitgezonden worden. Het Event Technical Center (ETC) wordt ter plaatse ingezet bij elk race-evenement en haalt content, gegevens en feeds binnen die worden doorgestuurd naar het Remote Technical Center (RTC) in Engeland. Om de nodige back-ups te maken, gebruikt de ETC een extra connectiviteitslaag om ervoor te zorgen dat kritieke services, zoals de internationale feed en telemetrie, ononderbroken kunnen doorgaan als er een storing optreedt in de hoofdverbinding naar de RTC. In deze video laat Locke zien hoe het F1 Media & Technology Centre er van binnenuit ziet:
Immense operatie
Tijdens een Grand Prix werken in de RTC in Kent ruim 165 medewerkers aan de live-registratie. Ook hier vindt ieder weekend dan ook een immense operatie plaats. De meeste verwerkings- en publicatiesystemen zijn vanwege corona restricties verplaatst van de ETC tijdens de race naar de RTC in het Media & Technology Centre. Inclusief herhalingen, remote tracking en kleurcorrectie van alle camerabeelden. In de RTC worden meer dan 150 op maat gemaakte softwaresystemen gebruikt, op ruim 1200 computers. Dit komt overeen met ongeveer 4700 GHz aan verwerkingskracht, 4,5 TB RAM en ongeveer 150 TB aan opslagruimte. De opstelling herbergt 2160 apparaten, 415 monitoren voor 53 operationele posities, elk met een intercompaneel en een persoonlijke headset.
Haal jij dit Formule 1 spektakel ook naar jouw huiskamer?
Het zijn niet alleen de Formule 1 teams die altijd op zoek zijn naar de laatste technologische innovaties om hun auto’s beter te maken. Ook de Formule 1 zelf zorgt ervoor dat met de registratie van de races, constant de limiet op gezocht wordt. Dit alleen al zorgt ervoor dat elke Grand Prix een lust voor het oog is en dat vrijwel elk gevecht vanuit meerdere angles bekeken kan worden. Wil jij het komende seizoen niks van dit alles missen? Neem dan nu een Viaplay abonnement via T-Mobile.

Formule 1 bij T-Mobile
Bestel Zakelijk Internet, dan krijg je de eerste 5 maanden 50% korting + 4 maanden Viaplay cadeau!