Maar liefst 70% van de Nederlandse smartphone bezitters koopt wel eens producten via zijn of haar mobiel, zo blijkt uit een onderzoek van Mastercard. Vooral kleding, eten en drinken en cadeaus of kerstuitjes zijn populair vanwege het gemak waarmee je deze tegenwoordig mobiel kunt bestellen.
Nederland spant niet de kroon als het gaat om de populariteit van winkelen via je smartphone. In bijvoorbeeld Engeland en Duitsland doet maar liefst de helft van alle inwoners wekelijks een aankoop op de mobiel. In Nederland is dat op dit moment slechts een derde van de mensen. Gemiddeld genomen shoppen 39% van de Europeanen ten minste één keer per week via de smartphone.
Kerstinkopen via je smartphone
Steeds meer mensen lijken hun kerstinkopen tegenwoordig online te bestellen, en de smartphone of tablet is daarbij steeds populairder. Dat heeft alles te maken met het verschuiven van het bestelmoment. Overdag zijn mensen vaak druk of aan het werk en hebben geen tijd om naar de winkel te gaan. Het winkelen doen zij dus ’s avonds, bij voorkeur op hun tablet of mobiel.
Ongeveer 79% doet dat naar eigen zeggen ‘vanaf de bank’. En een flinke 17% ligt er zelfs bij in bed. Ook opvallend: 4% van de online shoppers bestelt vanuit bad. Het meest populaire mobile shopping moment is op doordeweekse avonden tussen 17.00 en 21.00 uur.Onderweg bestellen
Toch lukt het niet iedereen om zijn kerstcadeaus buiten werktijd om te regelen. Bijna 10% van de mensen geeft aan ook op het werk zo nu en dan een online bestelling te plaatsen via de smartphone. Slechts 6% wacht tot de pauze. Ook kerstshoppen terwijl je onderweg bent met het openbaar vervoer (11%) is populair.
Waarom is mobiel winkelen zo populair?
De belangrijkste redenen om de kerstinkopen voortaan mobiel te doen is snelheid, zo laten de meeste kopers weten. Daarnaast vinden veel mensen mobiele sites of apps van bekende winkels vaak makkelijker te navigeren dan bijvoorbeeld de normale website. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een aankoop doen met slechts één enkele klik. Ook de verbeterde beveiliging van mobiele sites en het gemak van online betaalsystemen zoals iDeal, creditcard of PayPal spelen hierbij een belangrijke rol.