Wanneer je de app downloadt kun je ervoor kiezen om een zelfgemaakte foto of een screenshot van Instagram te uploaden naar Browzinn. De app scant vervolgens met behulp van AI diverse bekende webwinkels om uit te zoeken of het item daar ergens virtueel in de rekken hangt. Wordt je kledingstuk gevonden, dan word je gelijk doorgeleid naar de webshop waar je het kunt aanschaffen. Als het exacte item niet wordt gevonden, dan krijg je een aantal alternatieven te zien.
Interessant voor fashionbloggers & influencers
Je kunt zelf ook geld verdienen door de app te gebruiken. Als je namelijk de foto’s die je uploadt deelt met je vrienden, word je een zogenaamde ‘digital influencer’ en ontvang je commissie als één van je vrienden dit item daadwerkelijk koopt. De commissie kan oplopen van 4 tot wel 35%. Interessant businessmodel voor bedreven fashionbloggers of Instagram influencers dus.
“We willen dat fashionlovers ook zelf een succesvolle business kunnen opbouwen via Browzinn”, zegt founder Harry Markl in een interview tijdens de applancering. “De app is er dus voor entrepreneurs die hun eigen social salary willen verdienen, maar ook voor shoppers die gewoon op zoek zijn naar leuke kleding.” Het idee voor de app is volgens hem geboren uit het samenkomen van een aantal verschillende trends: e-commerce, social media en affiliate marketing. “Ons doel is een ecosysteem waaraan alle gebruikers profijt hebben”, aldus Markl.
Volgens de initiatiefnemers van Browzinn zijn er inmiddels al meer dan 10.000 verschillende merken te vinden in de app die in totaal meer dan 2 miljoen items aanbieden. Elke week komen daar nog eens 200.000 nieuwe items bij.
Op dit moment is Browzinn alleen nog maar te installeren voor iOS-gebruikers, er wordt gewerkt aan een Android app die binnen drie tot vijf maanden klaar moet zijn. Ook wordt een lancering in Azië voorbereid.