In de metaverse is het mogelijk te ondernemen, te werken, te ontmoeten en te winkelen. Niet zo heel gek dat grote merken dit omarmen. Met dit nieuwe medium bereiken ze nieuwe doelgroepen en is er een nieuw kanaal ontstaan waarmee ze met bestaande klanten in contact kunnen blijven. Zo sluit de metaverse vooral aan op de belevingswereld van de nieuwste generaties Z en Alpha. Door alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is het gebruik van digitale media bij consumenten flink veranderd. Om je (toekomstige) klanten te bereiken en te behouden moet jij je als ondernemer ook aanpassen. Je klant is immers het uitgangspunt van je doelstellingen.
De metaverse als proeftuin voor je merk
In de metaverse kun je erachter komen wat je klanten willen door het als proeftuin te gebruiken. Zo heeft Nike samen met Roblox de virtuele wereld Nikeland gecreëerd. Roblox is een gratis gamingplatform dat je installeert op je computer, smartphone of tablet. Op de app speel je verschillende mini-games die anderen hebben gemaakt. En je kan er ook je eigen spelletje programmeren en lanceren. Nikeland is opgebouwd uit Nike-gebouwen, -velden en -arena’s waar spelers in verschillende minigames het tegen elkaar kunnen opnemen. Van tikkertje en trefbal tot ‘The Floor Is Lava’. Nike gebruikt Nikeland om nieuwe producten uit te proberen om te zien wat aanslaat. Zo kunnen gebruikers in een digitale showroom hun avatar, hun alter ego, in alles van Nike laten kleden. Ook kan Nike kinderen de mogelijkheid geven om samen items te maken. Als Nike weet dat een groep kinderen het op Nikeland draagt, is dat voor Nike een signaal dat zij dat in de fysieke wereld wellicht ook zullen gaan dragen.
Virtuele kennismaking met je product
Heb je een nieuw product gelanceerd? Dan kun je klanten hier ook virtueel mee kennis laten maken. Dat is wat Heineken onlangs deed met hun Silver-bier: een nieuw type bier gericht op twintigers. In Decentraland kunnen spelers nu een nieuw eiland bezoeken, namelijk dat van een digitale Heineken Silver-brouwerij. Deze bestaat uit een proef-, proost- en cateringruimte. Je kan je avatar ook laten dansen op de dansvloer of een selfie laten maken en deze delen. Als bezoeker aan de Silver-brouwerij heb je natuurlijk weinig aan virtueel bier proeven, maar het is wel een mooie manier om zo kennis te maken met het nieuwe product.
Creatieve expressie op een toegankelijke manier
In de skatecultuur is individuele creatieve expressie heel belangrijk. Om dit ook in de digitale wereld mogelijk te maken lanceerden Vans en Roblox Vans World: een interactief virtueel skatepark op het spelplatform. Hiermee overbruggen ze de kloof tussen virtuele en echte mode en sport op een toegankelijke, inclusieve manier. In deze digitale wereld werk je als virtuele bezoeker aan je skateboardvaardigheden waarmee je punten kunt verdienen die je in de virtuele winkel verzilvert om je avatar aan te passen. Daarnaast kun je exclusieve Vans kleding, schoenen en andere skateboarduitrusting bekijken, die je vervolgens ook direct kunt kopen. Ook kun je je schoenen customizen en in de skateshop jouw perfecte board bouwen.
Ondernemen in een driedimensionale wereld
De bovenstaande voorbeelden zijn ontwikkeld door grote merken met nog grotere budgetten. Maar het is inspirerend om te zien wat er allemaal mogelijk is in de metaverse. Heb jij na het lezen van deze voorbeelden inspiratie gekregen om ook iets in de metaverse te doen? En ben jij benieuwd hoe je als bedrijf de vertaalslag maakt naar de metaverse? Bekijk dan ons webinar ‘Ondernemen in een driedimensionale wereld’.
Ook interessant: