Net als IoT zullen artificial intelligence en data de komende jaren een steeds grotere rol in het bedrijfsleven gaan spelen. Denk bijvoorbeeld aan je research en developmentafdeling. Zijn je huidige productontwikkelaars creatief genoeg om steeds weer met nieuwe succesnummers op de markt te komen? Of bestaat er zoiets als een gouden formule voor succes?
Als je er wat langer over nadenkt is het geen gekke gedachte dat AI ons kan helpen in onze eigen creativiteit. Vandaar dat er bij Microsoft op dit moment al hard gewerkt wordt aan zelflerende systemen die een R&D team in de toekomst kunnen ondersteunen met nieuwe inzichten. Een systeem dat het afgelopen jaar direct in de praktijk werd getest bij Zweeds whiskymerk Mackmyra.
AI kan leren welke whisky goed wordt
Nina Lund, EMEA Retail Lead bij Microsoft: “Bij het ontwikkelen van een nieuwe whiskysmaak spelen allerlei parameters een rol. Denk aan houtsoort, rokerigheid, destillatieproces. Daarnaast beschikt een bedrijf vaak over een bak aan historische data. Je weet bijvoorbeeld welke van je whiskies in de prijzen is gevallen, of hoe verschillende smaken gewaardeerd worden door klanten of experts”.

Door al deze data te crossmatchen met elkaar ontstaat een soort oneindige rekensom. “De kunstmatige intelligentie die wij ontwikkelden is in staat om zelf whiskyrecepten te ontwikkelen en deze ook te toetsen. Sommige recepten kunnen al halverwege de prullenbak in. Andere zijn de moeite van het verder doorontwikkelen waard”.
Aanvulling op R&D Team
Aan het AI komt geen druppel whisky te pas. Toch is het niet zo dat het systeem een echte connaisseur kan vervangen, weten ze bij Mackmyra. Angela D’Orazia is meesterproever bij het bedrijf. “Uiteindelijk maakte ik zelf een selectie van vijf recepten die het AI had aangedragen waar ik wel brood in zag. Deze hebben we gemaakt. Eentje sprong er direct bovenuit en deze brengen we nu ook op de markt.”
Intelligens, zoals de speciale blend van Mackmyra heet is wereldwijd de eerste “AI-ontwikkelde whisky”. Maar volgens Microsoft is Intelligens meer dan een slimme PR-stunt. “Het laat zien dat bedrijven steeds meer data-gedreven worden. De meeste bedrijven hebben zoveel kennis en historische data. Wat als je een AI kunt vragen om daar eens iets mee te bedenken? Je hoeft het niet direct uit te voeren. Maar een suggestie kan je mensen soms al op het spoor van een nieuw succes zetten”.
AI chocolade en sneakers
Volgens Microsoft hebben inmiddels meerdere bedrijven aangeklopt om ook te experimenten met de mogelijkheden van AI binnen hun R&D afdeling. “Denk aan parfumerie, chocolade en sneakers. Soms heb je gewoon wat nieuwe inspiratie nodig en dan kan een AI wellicht meer zien dan jijzelf”.