Waar voetballers vroeger regelmatig een kaartje legden tijdens loze uurtjes, spelen profspelers nu in hun vrije tijd games als FIFA of Call Of Duty. In de bus, of op de hotelkamer, gaat de competitie onverminderd door. Maar hoe neem je dure, tere apparaten als een PlayStation of Xbox mee op trainingskamp?
Voetballer Kai Heerings bedacht een paar jaar geleden een koffer met ingebouwd beeldscherm; uitstekend geschikt voor gamen ‘on the road’. Sindsdien staat de telefoon van zijn familiebedrijf JZ Design roodgloeiend. Heerings runt JZ Design met zijn zwager Jens van Zonneveld, die de Game Case ontwierp en bouwde, en zijn vrouw Maartje Heerings-Pouw.
Prototype
Heerings, destijds speler van FC Utrecht, gamede regelmatig met zijn collega’s, maar in de bus of in hotels bleek dit behoorlijk lastig. Hij kreeg een idee voor een stevige koffer met ingebouwd scherm en luidsprekers. Kai besprak het plan met zijn zwager Jens, die al snel een prototype in elkaar zette. Toen Kai de koffer meenam naar de club reageerden zijn teamgenoten enorm enthousiast.
Na de transferperiode waaierden verschillende FC Utrecht-spelers over het land uit, waardoor het nieuws over de Game Case als een lopend vuurtje rondging. Al snel kwamen er internationale orders binnen, onder meer van John Terry (Chelsea), Sergio Aguëro (Manchester City) en via hem ook van Lionel Messi. Formule 1-coureur Max Verstappen is ook een fervent gebruiker van de Game Case, en wordt regelmatig met de koffer gefotografeerd.
https://www.instagram.com/p/Bfv5s-vnr6R/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
Casus Game Case
“Jens is opgeleid tot piloot, en behoorlijk technisch. Lastige klusjes wil hij eerst zelf proberen, en eigenlijk lukt het hem altijd wel. Toen Kai het idee kreeg voor de Game Case, was het logisch dat hij er met Jens over sprak”, zegt Maartje Heerings-Pouw, de echtgenote van Kai en de schoonzus van Jens.
Maartje speelt ook een grote rol bij de makers van de Game Case, waar het flink aanpoten is. “JZ Design is een écht familiebedrijf. Kai’s voetbalcarrière staat op dit moment op de eerste plaats, dus de Game Case is eigenlijk iets wat we ‘erbij’ doen. Jens werkt nog steeds bij een bank, en we plannen het werk voor de Game Case zoveel mogelijk in de avonduren.”
Buitenland
Heerings contract bij Fortuna Sittard liep onlangs af, en werd niet verlengd. Inmiddels is bekend geworden dat hij getekend is door een voetbalclub uit India. “De komende tijd wordt even spannend als Kai naar het buitenland vertrekt. Maar goed, daar vinden we dan vast ook wel weer een oplossing voor.”
Het drietal is in elk geval blij dat ze de interessante Game Case achter de hand hebben; is het niet voor nu, dan voor later. “Kai wordt in januari 30, en in voetbaltermen ben je dan al ‘oud’ of ervaren; afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. De Game Case is op dit moment erg leuk om erbij te doen, maar het is ook interessant om ná zijn voetbalcarrière fulltime mee verder te gaan. Mocht dat echt niet lukken, dan zijn er nog genoeg leuke banen buiten de voetballerij om. Veel spelers worden uiteindelijk coach, dus dat kan ook een optie zijn.”
Rechtstreeks benaderd
Doordat de Game Case meteen aansloeg bij teamgenoten en andere voetballers, moest het familiebedrijf behoorlijk snel schakelen. “De bestellingen stroomden meteen binnen, en we moesten al snel naar de Kamer van Koophandel, omdat we op grotere schaal componenten inkochten.”
Voorlopig houdt JZ Design alles zoveel mogelijk in eigen hand. “Veruit de meeste nieuwe klanten benaderen ons rechtstreeks via Instagram en WhatsApp. Aan de andere kant wordt Kai ook regelmatig via-via benaderd, dan gaat het om medevoetballers die de Game Case zien en in één klap verkocht zijn.”
https://www.instagram.com/p/BxNM–TlZlO/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
De directe manier van communiceren is tijdrovend, maar volgens Maartje een bewuste keuze. “We worden regelmatig benaderd door social media-experts, en we denken zelf dat de potentie om te groeien behoorlijk groot is. Voorlopig willen we het bewust wat kleiner houden. We vinden het zelf prettig om op een persoonlijke manier te communiceren met onze klanten; daarnaast vrezen we een beetje dat het exclusieve imago van de Game Case minder sterk wordt als we ineens hard zouden groeien.”
Customizen
De exclusiviteit van de Game Case zit hem niet alleen in de wereldberoemde klanten van JZ Design en het persoonlijke contact met cliënten. De gamekoffers zijn alleen rechtstreeks verkrijgbaar via JZ Design, vanaf €699,-. De koffers zijn oersterk, bevatten een ingebouwd high-definition-scherm en luidsprekers. Dankzij een snoer van vijf meter is de spelcomputer (niet meegeleverd) bijna overal bruikbaar. De Game Case is duurder dan de concurrentie, maar volgens Maartje is dat logisch.
“Er zijn nog andere bedrijven die gamekoffers met een ingebouwd beeldscherm verkopen. Het unieke aan onze Game Case is dat je maar één stopcontact nodig hebt voor beeldscherm én spelcomputer; andere merken hebben twee stekkers. Daarnaast integreren we het scherm in de koffer, waardoor hij écht wel een paar klappen kan hebben. We bieden uitgebreide mogelijkheden om de Game Case te customizen met kleuren en logo’s, wat voor bedrijven erg interessant kan zijn. Het draait voor ons echt om kwaliteit: daar willen we niet op beknibbelen. Het is een smak geld, maar dit zit hem voornamelijk in het materiaal dat we gebruiken: je betaalt bij ons voor écht hoogwaardige kwaliteit.”
Populariteit én druk
Er wordt veel nagedacht over updates voor de Game Case, zodat de gamekoffer vóór de concurrentie uit blijft lopen. Lichtere materialen, of een groter ingebouwd scherm met 4k-resolutie, bijvoorbeeld. De nieuwste lichting spelcomputers, de PlayStation Pro en Xbox One X, kunnen games draaien die nóg gedetailleerder zijn dan een high definition-scherm kan laten zien. “Ja, dat zijn upgrades waar we over nadenken: er zijn er nog meer, maar die houden we nog even voor ons. De concurrentie heeft ons in het vizier!”
https://www.instagram.com/p/Bo-_jvPi215/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
Het succes van de JZ Design Game Case is niet onopgemerkt gebleven. Een product waar prominente voetballers graag mee gezien worden is voor veel partijen een schot in de roos, en ze weten JZ Design prima te vinden. “We hebben al met een paar grote bedrijven gepraat, die juist het exclusieve imago van de Game Case interessant vinden. We worden regelmatig benaderd, en vinden deze aandacht natuurlijk enorm gaaf. Het is toch bijzonder dat grote, ervaren partijen allerlei informatie met je delen. Tegelijkertijd is het soms allemaal een beetje overdonderend… We zullen toch echt zelf beslissingen moeten nemen die de toekomst van de Game Case bepalen, dus wat dat betreft is de druk wel hoog.”
Face-to-face
Instagram is een belangrijk marketingkanaal. Bekende sporters maakten de Gamecase wereldberoemd.Tweet
De kortere lijntjes maken het leven voor JZ Design in elk geval een stuk eenvoudiger. “Vroeger moest je per se een zaak opbellen, of langsgaan… het lijkt alsof mensen daar tegenwoordig minder snel toe bereid zijn; misschien óók wel door de moderne technologie. Mensen lijken wat schuwer dan vroeger, maar je kunt wel zeggen dat mobiele communicatie voor ons onmisbaar is.”
Foto’s: JZ Design