Toch is het belangrijk om tijdens de productieve uurtjes altijd een goede houding aan te nemen. Het Brabantse bedrijf Ovilli wil daarvoor zorgen. Het bedrijf maakt opvouwbare, lichte stands voor je laptop of monitor. Via Kickstarter lanceerde het bedrijf onlangs zijn tweede product: de OviStand Up. In gesprek met oprichter Wil Hoogenstraaten.
Hoe is Ovilli ontstaan?
,,Ovilli is ontstaan vanuit de wens om met metaal opvouwbare producten te maken. We proberen buiten de gebaande paden te treden. Er zijn al heel veel opvouwbare producten, zoals menukaarten. Maar dat is vrij saai, dat vind ik niet interessant. Het materiaal verdient meer. Als flexwerker wil je eigenlijk niet voelen dat je een laptopstand meeneemt. Maar als je het gebruikt, moet het wel mooi zijn. Dat is het uitgangspunt: je mag het niet merken, het mag geen volume innemen en het moet er mooi uitzien.”
,,De eerste stand die we via Kickstarter aanboden, de OviStand, was vooral gericht op MacBooks en iPads. Dat was het begin van het bedrijf. Daarmee hebben we ruim 8.000 euro opgehaald. Toen kwamen er mensen naar ons toe die op een flexplek werken en vertelden over hun monitor die te laag staat. Dus ontwierpen we de OviStand Up. Daarmee heb je altijd je ergonomische werkplekje bij je.”
Waarom heb je voor crowdfunding gekozen?
,,Ik vind crowdfunding een ideale manier om te zien hoe publiek reageert op iets wat je bedenkt. Je kan je product zelf helemaal fantastisch vinden, maar dat betekent niet dat de rest van de wereld dat ook vindt. Toen we de OviStand ontwierpen, dachten we: ‘Het is een heel leuk ding, maar laten we via crowdfunding eens kijken of dat echt zo is.’ We zetten ons streefbedrag best hoog in, op 6.000 euro, en daar zijn we royaal overheen geschoten. Dus dat was een leuke verrassing.”
,,Kickstarter is in mijn ogen een soort business-validatie-tool. Je verzint iets, zet het erop, en je leert binnen een maand wat werkt en wat niet. Je ziet hoe je video’s worden bekeken, leert over communicatie en krijgt vragen van mensen. Daardoor weet je waar je op moet letten in je advertenties en je productomschrijvingen. Dat vind ik echt super waardevol.”

In jullie tweede campagne is het streefbedrag een stuk lager: 2.000 euro. Waarom is dat?
,,Ja, het eerste doel was redelijk hoog. We wilden een bedrijf beginnen en dan wil je natuurlijk wel weten of je in serieus volume kunt verkopen. Het moet niet nét de moeite waard zijn om te gaan doen. Dus je moet serieus inzetten. Als je 1.000 euro vraagt, dan haal je dat wel. Maar ja, wat heb je dan bewezen? Helemaal niets. We gebruikten de eerste Kickstarter ook voor de investeringen in de webshop, de relatie met leveranciers enzovoort.”
,,Bij de tweede Kickstarter zetten we wat lager in. Dat wordt een eitje, denken we dan. En dat is het dan niet. We hebben ons doel nog niet bereikt (de OviStand Up moet binnen vier dagen nog 57 euro ophalen, red.). Eerlijk gezegd had ik gerekend op minstens 6.000 tot 10.000 euro.”
Hoe kan die verwachting zo afwijken van de realiteit?
,,Ik denk dat het toch een specifiek product is. Veel mensen vinden het leuk of slim, maar denken dan dat ze het zonder een stand ook wel redden. Mensen zijn vrij laks in voor zichzelf zorgen, zeker op ergonomisch vlak. Dan moet je geld gaan uitgeven voor iets ‘waar je jezelf wel mee redt’, desnoods met een pak papier.”

,,Wat ik wel interessant vind aan deze Kickstartercampagne: of het spreekt mensen helemaal aan, en dan bestellen ze veel meer dan één set, of mensen moeten nog overtuigd worden. Dus het is niet zo’n makkelijk product om zomaar te verkopen. Blijkbaar moeten we ons dus focussen op mensen die kennelijk in één klap meerdere collega’s of medewerkers willen voorzien van een ergonomisch hulpmiddel.”
,,Je kunt nu zeggen dat het jammer is dat de OviStand Up niet net zo’n hit is als de vorige. Aan de andere kant weten we nu wel: dit is de realiteit. We blijven nu niet zitten met heel veel ingekochte producten die we niet kwijt kunnen. Uiteindelijk is dat ook waardevol.”
Wat verwachten jullie van de toekomst van Ovilli?
,,Je kunt zoveel meer met metaal, maar hoe groter het product wordt, hoe complexer. We zijn met veel grotere producten en plannen bezig, maar daar kan ik nog niets over vertellen. Het materiaal is ooit voor de auto-industrie ontwikkeld. Het heeft de perfecte eigenschappen voor wat wij ermee willen doen. Het metaal is vrij onbekend, en dat willen we ook graag een beetje zo houden.”