Technologie

Real Fake: nep is het nieuwe echt voor Generatie Z en Alpha – en zo speel je daarop in

Generatie Z en Alpha ervaren geen aparte online en offline realiteit meer: voor deze inmiddels (jong)volwassenen is ‘echt’ het nieuwe nep. En andersom: een virtuele Gucci-tas is duurder dan dezelfde tas in de P.C. Hooftstraat. Wil je blijven meedoen? Dan moet je deze nieuwe generaties serieus nemen. Zij zijn namelijk jouw nieuwe klanten.

Clock 3 min

Inspelen op de belevingswereld van de nieuwste generaties? Dat klinkt misschien als de zoveelste nieuwste hype. Maar we verzekeren je: als je het niet doet, ga je genadeloos achterlopen op de concurrentie. Weet je nog, die bedrijven die halverwege de jaren 2000 dachten dat ze geen social media nodig hadden en dit overlieten aan de stagiair? Precies, die misten finaal de boot. Dit is net zoiets. Nu is hét moment om dit te omarmen als nieuwe kans voor jouw organisatie. Zorg dus dat je op de hoogte bent van alle alle ins en outs rondom de belevingswereld van Generaties Z en Alpha.

De Metaverse: grenzen tussen digitaal en fysiek vervagen

Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de Metaverse. Facebook (nu: Meta) mede-oprichter en CEO Mark Zuckerberg noemt de Metaverse een betere versie van de realiteit. We gaan namelijk socializen, leren, samenwerken en spelen in virtuele 3D-ruimtes die onderling met elkaar in verbinding staan. Deze verbonden virtuele ruimte wordt niet door één enkel bedrijf gecreëerd, maar door een netwerk van makers en ontwikkelaars. Bedenk daarbij dat Generatie Z en Alpha bestaat uit de eerste golf mensen die nooit een wereld zonder internet hebben meegemaakt. Anders dan eerdere generaties bestaat er voor hen geen aparte online en offline realiteit meer: ‘nep’ of ‘echt’, voor hen vloeit alles moeiteloos in elkaar over. Meer weten over de Metaverse? Lees hoe het jouw branche gaat veranderen.

Een virtuele Gucci-tas is duurder dan een ‘echte’

Op dit moment zien we grote merken hun tenen in de Metaverse dompelen. De pioniers in het bouwen van metaverses zijn te vinden in gaming, crypto, mode en Hollywood. Daarbij zien we interessante crossovers: kledingmerken en beroemdheden sluiten zich bijvoorbeeld aan bij gaming-metaverses. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Gucci en het gaming-platform Roblox. Op Roblox was er twee weken lang een virtuele Gucci Garden-ruimte beschikbaar voor iedereen. Gucci maakte daarnaast een beperkte oplage van virtuele tassen die je in de game kon kopen. De prijs? $ 4.115 (of eigenlijk: 350.000 Robux, de valuta van het spel). Dat is meer dan de winkelwaarde van $ 3.400. Dat laat zien dat de nieuwste generaties geen onderscheid meer maken tussen virtueel en fysiek.

Booming: virtuele producten

Begrijp je online cultuur, digitale kunst en games? Dan gaat jouw merk het enorm goed doen bij de Generatie Z en Alpha. Hoe dan ook is het van cruciaal belang om een ​​strategie te ontwikkelen om jouw portfolio klaar te maken voor XR. Begin bijvoorbeeld met het maken van een virtuele versie van je product: digitale items. Mensen willen graag betalen voor virtuele producten, zoals de Gucci-tas in Roblox laat zien. Sterker nog, ze vinden ‘nep’ waardevoller dan ‘echt’. De markt voor virtuele items is de grootste brug van echte naar virtuele werelden en is volgens een artikel in Wired nu al $ 50 miljard waard. Dit zal de komende jaren alleen maar groeien. Benieuwd naar meer trends, lees hier wat de trends voor 2022 zijn.

Meld je aan: ‘Real Fake: nep is het nieuwe echt’

Ontdekken hoe je als ondernemer goed inspeelt op de belevingswereld van de nieuwe generaties die geen wereld zonder internet kennen? Donderdag 9 december, tijdens de webinar Real Fake: nep is het nieuwe echt, neemt trendwatcher Sander Duivestein je mee in een wereld waar nep het nieuwe ‘echt’ is. Roblox, Animal Crossing, Fortnite, Cryptopunks, Dogecoin, Bored Apes, deepfakes, headless brands en de Metaverse – de nieuwste fenomenen vliegen je om de oren. Ben jij erbij tijdens de livestream op donderdag 9 december? Meld je nu gratis aan.

Ook interessant:

Beeld: T-Mobile