Nog nooit eerdere werden er zoveel mobiele apps verkocht tijdens de kerstdagen als afgelopen jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse marktonderzoekbureau Sensor Tower. Dit jaar werden er 12,3% meer apps verkocht via de diverse appstores als vorig jaar.
Consumenten gaven hun geld deze kerst vooral uit aan mobiele games. De omzet in deze branche steeg afgelopen jaar van 150 naar 158 miljoen dollar. Het gaat dan vooral om micropayments binnen populaire games. De best verdienende games in 2017 waren Candy Crush Saga, Roblox, Clash of Clans, Madden NFL Football en Marvel Contest of Champions.
De app markt voor non-games groeide afgelopen jaar echter nog vele malen harder: van 24 miljoen dollar omzet in 2016 naar maar liefst 38 miljoen in 2017. Binnen deze categorie apps zijn entertainment apps op dit moment de snelst groeiende: apps zoals Netflix en HBO zagen hun omzet het afgelopen jaar zelfs verdubbelen.
Volgens het onderzoek van Sensor Tower besteden mensen alleen al tijdens de kerstdagen bijna 10 miljoen dollar aan dit soort entertainment apps, in 2016 was dat nog 4,8 miljoen.
Foto: Shutterstock