Heeft een handelspartner altijd netjes zijn facturen betaald? Waar in de markt liggen de beste kansen op groei? Hoe weet je dat een leverancier te goeder trouw is? Allemaal vragen waarop bedrijfsdata-expert Altares Dun & Bradstreet antwoord kan geven.
Dat antwoord haalt de onderneming uit een grote database aan gegevens over duizenden bedrijven wereldwijd, vertelt Senior Technical Facility Manager Gerard de Bruin van de Benelux-vestiging. “Dun & Bradstreet (D&B) is in de negentiende eeuw in Amerika begonnen als handelsinformatiekantoor. We verzamelen data over bedrijven, uit informatie die we extern vergaren en die klanten zelf aan ons leveren. We hebben een matrix ontwikkeld waarmee we bedrijven een kredietscore geven. Zo bepalen we bijvoorbeeld mede of een onderneming een Triple A-status krijgt, een term die je nogal eens in de media hoort.”

Wereldwijde data
Kredietwaardigheid beoordelen is de core business van Altares D&B dus, maar niet de enige service die het bedrijf biedt. De Bruin: “Naast onze kredietproducten, waar we bekend om zijn, hebben we o.a. ook Sales en Marketing en Compliance oplossingen. Het bijzondere van ons bedrijf is dat we als enige in onze sector op deze schaal internationaal opereren. We kunnen dus data van over de hele wereld bieden aan bedrijven, van mkb-ondernemingen tot grote bedrijven.”
Dun & Bradstreet verspreidde zich in de loop der jaren over de hele wereld en fuseerde in Frankrijk met een ander bedrijf tot Altares. Onder die naam opereert D&B Benelux sinds 2016. De Bruin is verantwoordelijk voor alle technische faciliteiten en de elektronica in de kantoren in Rotterdam (een kleine 100 medewerkers) en België (45 medewerkers). Een aantal zaken, zoals vaste telefonie en laptops, worden sinds de overname vanuit het moederbedrijf in Frankrijk geregeld. De Bruin: “Dat is af en toe even schakelen. In Frankrijk en een deel van België gebruiken ze bijvoorbeeld een azerty-toetstenbord, niet ‘onze’ qwerty.”
Het regelen van de ongeveer tachtig mobiele abonnementen en telefoons heeft De Bruin wel in eigen hand. En zo kwam hij anderhalf jaar geleden met Apply (onderdeel van de Oaktree Group) in aanraking. “We waren toe aan een herziening van het contract met onze voormalige provider, maar als ik heel eerlijk ben, kwamen daar niet de beste aanbiedingen vandaan. En toen belde Rick om een afspraak te maken.”

Stabiel netwerk
Accountmanager Rick van Leusden van Apply: “Altares D&B stond al langer op ons lijstje om eens te benaderen. Toen ik hier voor het eerst over de vloer kwam, zijn we samen de situatie gaan ontleden. Waar liepen ze tegenaan, hoe zag hun gebruik eruit? Wat vonden ze belangrijk in een provider en wat niet. Kortom: waar had Altares D&B behoefte aan?”
De belangrijkste vereisten waren al snel duidelijk: een stabiel netwerk met het best mogelijke bereik was belangrijk, want Altares D&B-medewerkers zijn vaak op locatie. Daarnaast moet de databundel ruim genoeg zijn, want medewerkers maken geregeld gebruik van een hotspot als er geen wifi voorhanden is. Bijvoorbeeld bij overheidsinstanties is het lastig om ‘in te prikken’, omdat de wifi daar afgeschermd is.
De Bruin: “Maar ze moeten daar bijvoorbeeld wel PowerPointpresentaties kunnen geven via hun mobiel, en dat gaat niet met een 6GB-limiet met lage snelheid. Die abonnementen hebben we omgezet naar onbeperkt, want die medewerkers gingen daarvóór te vaak over hun datalimiet heen.”
Buitenlandkosten
De migratie naar T-Mobile, geleid door Apply, verliep vlekkeloosTweet
De migratie naar T-Mobile, geleid door Apply, verliep vlekkeloos. De tevredenheid bleef over Apply als telecomspecialist. De Bruin: “Ik vind het heel belangrijk dat we als Altares D&B ontzorgd worden bij problemen. Een goed voorbeeld is dat op een bepaald moment het bereik op sommige plekken wat minder was. Daar heeft elke provider af en toe last van. Ik hoefde toen alleen maar wat gegevens aan te leveren en Apply heeft dat aan de achterkant samen met T-Mobile snel opgelost.”

Meedenken
Dat ontzorgen noemt De Bruin als een van de redenen dat wat hem betreft de samenwerking met Apply nog lang niet ten einde is. “Daarnaast is het contact gewoon prettig, wordt er op een professionele manier gewerkt én Rick en zijn collega’s denken constructief mee, dragen oplossingen aan. Al met al levert dat een groot vertrouwen op. Bijvoorbeeld om straks misschien eens met hen naar mogelijkheden voor vaste telefonie te kijken.”
De combinatie Apply/T-Mobile biedt De Bruin ook de mogelijkheid om juist zelf zaken te regelen. “Het portaal van T-Mobile is eigenlijk alles wat ik als beheerder nodig heb. PUK- en PIN-codes en nieuwe SIM-kaarten activeren kan ik allemaal zelf doen, we kunnen problemen zelf op afstand oplossen. En dat geeft vertrouwen voor onze mensen die onderweg zijn en voor mij. Ik kan me voorstellen dat ook voor andere bedrijven van onze grootte deze combinatie uitstekend werkt.”
Meer info: apply.nl