‘Hey Google, ik wil met T-Mobile praten’. Met dit commando kun je vanaf nu een My T-Mobile account aan Google Assistent koppelen. Vandaag lanceren we een als één van de eerste Nederlandse providers een voice-dienst waarmee alle klanten van T-Mobile (dus ook zakelijk of prepaid) direct kunnen “praten” met T-Mobile.
Google Home vanaf vandaag in Nederland
Vanaf vandaag is Google Home ook in Nederland te koop. De Home is een slimme speaker die je via spraak allerlei opdrachten kunt geven, bijvoorbeeld ‘Wat is het weer?’ of ‘zet de nieuwe single van Rita Ora op’. Al die commando’s worden mogelijk gemaakt door verschillende ‘actions’ oftewel toepassingen voor Google Assistent, een spraakassistent die je ook op je smartphone of tablet kunt gebruiken.
Je kunt bijvoorbeeld vragen hoeveel data je nog hebt of wanneer je contract aflooptTweet
Interactie via spraak
Volgens Jesse Scholtes, Senior eDevelopment Manager bij T-Mobile is de voice-dienst nu vooral nog een experiment om te zien hoe mensen de toepassing gaan gebruiken. “We innoveren graag, zeker als dat onze dienstverlening voor de klant sneller en makkelijker maakt. De Google Assistent action van T-Mobile is te gebruiken voor iedereen die al een My T-Mobile account heeft”.
Scholtes: “Na koppeling van je profiel krijgt de dienst toegang tot bepaalde klantgegevens zodat je gericht vragen kunt stellen over je dataverbruik of abonnementsduur. Alle self-service onderdelen die je nu ook in de My T-Mobile app kunt raadplegen hebben we ontsloten naar de voice-dienst. Een volledige vervanging van de klantenservice is het dus niet, maar wel een antwoord op de meest gestelde vragen”.
Voice-diensten zijn de nieuwe apps
Steeds meer bedrijven wagen zich aan het ontwikkelen van een zogenaamde “action” of “skill”, een voice-toepassing voor spraakassistenten zoals Google Assistent, Amazon Alexa en Apple’s Siri. Scholtes: “Deze techbedrijven zetten er hoog op in, dus is iedereen benieuwd waar het naar toe gaat. Als je de toepassing goed gebruikt, maakt dit dingen makkelijker: je gaat technologie meer voor je laten werken. In plaats van dat je zelf door menu’s klikt, vraag je bijvoorbeeld aan de personal assistent hoeveel data je nog hebt. Is het op, dan kun je gelijk nieuwe data aanschaffen. Zover is het nu nog niet, maar ik geloof wel dat dit de toekomst heeft.”
Slimme speakers razend populair in de VS
De introductie van Google Home lijkt de volgende stap in dit proces. Deze slimme speaker voert door middel van stemcommando’s allerlei taken uit: van het weerbericht opzoeken tot het voorlezen van de agenda en het afspelen van muziek van de smartphone. Ook andere slimme apparaten kunnen worden bediend via dit verlengstuk van Google Assistant.
Een kwart van de Amerikanen heeft al zo'n slimme speaker in huis staanTweet
Scholtes: “Google Home is in het buitenland al een paar jaar verkrijgbaar, nu is er dan ook de Nederlandse versie. Het heeft een behoorlijk gadgetgehalte. Maar het is ook echt een beetje magisch als je tegen een apparaat zegt dat je een bepaalde Netflix-film wilt zien of dat je de lampen gedimd wil hebben en dat dit vervolgens ook gebeurt. Mensen kopen zo’n speaker met die insteek, daarna is het de truc om de gimmick om te zetten in iets functioneels.”
My T-Mobile activeren op Google Home
Om de voice-dienst van T-Mobile te activeren doorloop je de volgende stappen:
- Zorg dat je de My T-Mobile app (iOS / Android) op je smartphone hebt staan en dat je bent ingelogd
- Download de Google Assistent app (iOS / Android)
- Open Google Assistent en zeg hardop “Hey Google, ik wil met T-Mobile praten”
- De eerste keer dat je dit doet, moet je eenmalig inloggen en wordt je My T-Mobile account gekoppeld aan Google Assistent
- Accepteer de voorwaarden
- Vanaf nu kun je met het commando ‘Hey Google’ altijd een vraag stellen over je T-Mobile account. Ook via je Google Home speaker.