Slimmer werken

#ToDoThursday: je LinkedIn profiel bijhouden – met LinkedIn Top Voice 2019, Michiel Dijkman

In deze nieuwe Founders-rubriek bespreken we op elke derde donderdag van de maand een to-do die bij vrijwel iedereen op z’n takenlijstje staat, maar nagenoeg niemand oppakt. Vanwege gebrek aan urgentie, tijd of inspiratie. Op T-Mobile’s #ToDoThursday helpen we je, met behulp van experts, dat klus(je) van je to-do-lijst te schrappen. Dit keer gaan we aan de slag met je LinkedIn profiel. We spraken Michiel Dijkman, die door LinkedIn vorig jaar uitgeroepen is tot een van de Top Voices 2019. Heb jij ook een to do waar je hulp bij nodig hebt? Lees dan snel verder!

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Wil je graag beginnen met LinkedIn, maar weet je niet goed hoe? Of post je al regelmatig, maar loop je vast qua onderwerpen? Een bericht op LinkedIn plaatsen kost tijd. Het begint met de juiste koers bepalen: wie wil je aanspreken? Welk verhaal wil je delen? Misschien heb je niet genoeg kennis om deze taak van je to-do-lijst te strepen, of heb je simpelweg geen inspiratie of tijd om dit op te pakken. LinkedIn is een succesvol platform om je bedrijf op de kaart te zetten en je zakelijk netwerk uit te breiden. Wij vroegen Michiel Dijkman daarom om raad.

LinkedIn Top Voice 2019

Michiel Dijkman werd dit jaar door LinkedIn uitgeroepen tot een van de Top Voices van Nederland. Hij is werkzaam bij Samsung als Head of Corporate Affairs & Communications en post voornamelijk over zakelijke en maatschappelijke kwesties. ‘Ik representeer het bedrijf Samsung, maar heb ook mijn eigen visie op bepaalde onderwerpen. LinkedIn gebruik ik vanuit mijn eigen persoon door naast zakelijke verhalen, ook persoonlijke ervaringen te delen,’ vertelt Dijkman. En dat werkt. Hij is uitgeroepen tot Top Voice omdat hij maatschappelijke discussie opwekt, niet omdat Dijkman de meeste volgers en likes heeft. En daar zit de kracht van LinkedIn: de connectie met je volgers. Door interactie te zoeken, bouw je een sterk en waardevol netwerk op. Hoe houd je dan je LinkedIn profiel up to date? Michiel geeft 3 tips om aan de slag te gaan.

Tip 1: Vertel vanuit een persoon, niet vanuit een bedrijf

Mensen volgen graag mensen. Vertel daarom je verhaal als Tom van T-Mobile of Nicolien van Samsung. ‘Een brand-ambassadeur die je bedrijf of merk als het ware een gezicht geeft, zorgt voor herkenning en verbinding,’ stelt Dijkman. LinkedIn is een mooi platform om zakelijke en maatschappelijke verhalen te vertellen, maar lok ook vooral interactie uit door een vraag te stellen of een statement te maken. Mensen vinden het leuk als je reageert op berichten of het gesprek aangaat. Als je je verhaal vanuit een persoon vertelt, zoals een medewerker of de CEO, komt het gesprek gemakkelijker op gang. Of hij een bepaalde strategie heeft? ‘Ja, ik denk goed na voordat ik iets online zet,’ zegt Dijkman. ‘In het begin gooide ik alles erop, nu probeer ik wat meer variatie erin te brengen door een maatschappelijk thema aan mjin posts te verbinden. Wat wil ik precies vertellen, welke link heb ik zelf met het onderwerp en welke link heeft dit met mijn organisatie?’

Tip 2: Voeg een persoonlijke twist toe aan je zakelijke post

Voor zijn werk als Head of Corporate Affairs & Communications reist Michiel voor Samsung de hele wereld over. En zelfs dan geeft hij een persoonlijke draai aan zijn verhaal, door bijvoorbeeld een privéfoto te plaatsen. Zijn familie die hij in Kuala Lumpur bezocht, kreeg een eervol plekje op zijn tijdlijn. Maar ook Michiels oma, die net als 2,5 miljoen andere ouderen worstelt met digitale inclusie, werd vermeld in een LinkedIn post. Dijkman zegt hierover: ‘Ik probeer continu een goede balans te vinden tussen persoonlijke waarden en hetgeen wat ik zakelijk wil vertellen. Ik vraag mensen om input, laat hen meedenken. Je geeft wat van jezelf bloot en dat is spannend, maar mensen vinden dat wel interessant. Ik overleg het overigens wel met mijn vrouw als ik haar in een bericht wil vermelden. Ik kan niet alles zomaar posten,’ knipoogt Dijkman.

Tip 3:  Post liever kwalitatief dan kwantitatief

‘Wees uniek en post niet alleen om het posten’, stelt Dijkman. Als je inspiratieloos bent, bedenk dan wat je afgelopen maand hebt meegemaakt. Een interessant gesprek met iemand, hoe je bedrijf nu omgaat met de coronacrisis of geef iemand anders eens een podium. ‘Ik probeer maximaal 1 keer in de week een bericht te plaatsen. Daarbij is de eerste zin van je bericht het belangrijkst. Vragen stellen en interesse tonen trekt direct de juiste aandacht. Een succesvolle methode is het gebruik van terugkerende formats. Zoals elke maandag een motivatiepost, of iedere woensdag een bericht dat in het teken staat van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De thema’s die we vanuit Samsung aanhaken probeer ik via maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een gezicht te geven op LinkedIn. Je wilt mensen bereiken, inspireren. Een goede LinkedIn post is naar mijn mening een goede mix tussen maatschappelijk, zakelijk en privé.’

Welke to do wil jij eindelijk van je lijst afstrepen?

Je lijst met to-do’s heb je waarschijnlijk dagelijks bij de hand. Iedere keer komt er een taakje bij en streep je een taak af. Toch zijn er altijd wat taakjes waar je nooit aan toe komt: de klussen die veel energie vragen of waar je anderen voor nodig hebt. Laat ons vooral weten bij welk to-do’tje jij hulp nodig hebt, door dit op je LinkedIn te delen met de hashtag #ToDoThursday. En wie weet pakken we volgende maand, samen met de hulp van een expert, jouw to-do aan.

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
#ToDoThursday: je LinkedIn profiel bijhouden - met LinkedIn Top Voice 2019, Michiel Dijkman