Social Media

Grote verandering bij Facebook op komst: splitsing zakelijke en privé-tijdlijn

Mogelijk gaat Facebook flink op de schop. Het sociale medium test een verandering waarbij zakelijke berichten, bijvoorbeeld van bedrijven, apart worden weergegeven.

Dat meldt The Guardian gisteren. De nieuwe versie van het sociale medium wordt volgens de krant momenteel getest in zes landen, waaronder Slowakije en Servië. Gebruikers in deze landen hebben niet één, maar twee tijdlijnen. De ene laat berichten van vrienden en familie zien, de andere allerlei zakelijke niet-gesponsorde berichten.

Het gaat om berichten van bijvoorbeeld nieuwsuitgevers en bedrijven. De splitsing kan van grote invloed zijn voor zzp’ers, mkb’ers en andere bedrijven die (potentiële) klanten vooral via Facebook moeten bereiken. Zij zullen – als Facebook de verandering daadwerkelijk doorvoert – hun berichten dan ‘weggestopt’ zien in een tweede tijdlijn.

Pas als dit soort zakelijke gebruikers betalen voor hun berichten, wordt het bericht zichtbaar tussen posts van vrienden en familie. Het komt erop neer dat websites die bijna volledig afhankelijk zijn van Facebook-verkeer het dan een stuk moeilijker krijgen – tenzij ze hun portemonnee trekken.

Reactie van Facebook

Naar aanleiding van het bericht in The Guardian heeft Facebook een reactie gepubliceerd. ,,We hebben momenteel geen plannen om de tests verder uit te breiden”, schrijft chef tijdlijn Adam Mosseri daar. ,,Het doel is om te kijken of mensen interesse hebben om persoonlijke en publieke berichten op aparte plekken te vinden”, legt hij verder uit.

Afhankelijk van de reacties in de zes testlanden bekijkt het bedrijf of het de splitsing daadwerkelijk doorvoert.

T-mobile
FOUNDERS
Grote verandering bij Facebook op komst: splitsing zakelijke en privé-tijdlijn