Mobile Tech

Amazon Echo en Google Home kunnen de reisbranche op zijn kop zetten

Spraakassistenten Alexa, Google en Siri kennen we al van onze smartphones. Maar nu de overstap naar zogenaamde smart speakers gemaakt is en deze apparaten steeds populairder worden onder consumenten, lijkt de tijd rijp om je als (reis)organisatie eens goed te gaan verdiepen in het fenomeen.

In Amerika ging de hotelketen Marriott onlangs een samenwerking aan met Amazon. Een aantal exclusieve hotelkamers van het bedrijf zijn tegenwoordig uitgerust met een Amazon Echo, de slimme speaker die met je stem te bedienen valt. Zo kunnen gasten via het apparaat vragen om roomservice, of de weg naar een aanbevolen restaurant in de buurt.

Het lijkt verre toekomstmuziek, maar de reisbranche zou wel eens een van de eerste industrieën kunnen zijn waarin voice-control en AI enorme stappen zullen gaan maken de komende jaren, zo meldt Harvard Business Review deze week. Ga maar na, de eerste toepassingen waarmee Google zijn concurrent Google Home presenteerde waren het boeken van vliegtickets of het opvragen van de lokale wisselkoers. Om over het opvragen van locaties zoals restaurants, points of interest en hotels nog maar te zwijgen, daar is het bedrijf dat Google Maps op de kaart zette inmiddels de expert in.

18% van de Amerikanen heeft smart speaker

In de VS verloopt de omarming van spraakgestuurde apparaten zoals de Echo en Google Home vele malen sneller dan destijds de adoptie van de smartphone. Uit onderzoek blijkt dat op dit moment 18% van de Amerikanen al zo’n slimme speaker in huis hebben staan. We hebben het dan over 43 miljoen mensen. Wereldwijd zijn er inmiddels 100 miljoen smart speakers verkocht, naar verwachting is dat aantal binnen nu en twee jaar tijd verdubbeld naar 220 miljoen.

Wat de gevolgen zijn voor de werkgelegenheid in de reisbranche, laat zich op dit moment nog lastig inschatten. Maar je mag er vanuit gaan dat steeds meer mensen hun boekingen straks via een spraakassistent zullen gaan doen in plaats van met hun telefoon. Dat brengt ons anno 2018 in een zelfde soort positie als destijds bij de lancering van de eerste app store: welke merken en bedrijven zijn er op tijd bij en bedenken nu al hoe een spraakgestuurd AI een rol kan gaan spelen bij het verlenen van service aan miljoenen klanten?

Frontrunners in de industrie zijn tot nu toe steevast de grote internationale travelbedrijven zoals Expedia en Booking.com. Maar vlak ook ons eigen KLM niet uit, dat in het verleden vaker heeft laten zien digitale evolutie als eerste te willen omarmen. Naast de doorontwikkeling van de perfecte app wordt nu dus ook het hebben van de beste voice interface een primaire doelstelling binnen dit soort organisaties.

Amazon en Google

Een goede band met techgiganten Google en Amazon die op dit moment de kar trekken als het gaat om de ontwikkeling van spraaktechnologie, is daarmee onlosmakelijk verbonden. De twee bedrijven zijn samen verantwoordelijk voor 72% van de markt. Een directe connectie met één van deze twee spelers zorgt er bovendien voor dat de directe stap naar de eindgebruiker een stuk kleiner wordt: Gebruiken veel consumenten nu bijvoorbeeld nog bookingsites, apps of referral partners om een reis te boeken, wanneer je straks via je smart speaker direct een vlucht kunt reserveren, wordt de rol van de kostbare middle man overbodig.

Maar er zijn meerdere redenen waarom het als (tech)bedrijf in de reisbranche nu al loont om aan de slag te gaan met voice en AI. Denk bijvoorbeeld eens terug aan de introductie van SEA (Search Engine Advertising) die tot op de dag van vandaag relevant is gebleken: De mogelijkheid om bij een zoekopdracht van een hot lead direct aanwezig te zijn in de zoekresultaten. Het valt te verwachten dat Google, uitvinder van het principe, met soortgelijke branded content opties komt in zijn spraakassistent. En daar wil je als merk natuurlijk op tijd bij zijn.

Als er ooit een moment was om op tijd aan de slag te gaan met een nieuwe technologie, lijkt dat voor veel bedrijven nu het enige juiste te zijn.

Foto’s: Amazon, Google

T-mobile
FOUNDERS
Amazon Echo en Google Home kunnen de reisbranche op zijn kop zetten