Ondernemers

Wizenoze: “Hoe maak je het huidige internet geschikt voor onderwijs?”

Diane Janknegt maakt met haar bedrijf Wizenoze het internet toegankelijk voor leerlingen en studenten door betrouwbare, relevante en begrijpelijke informatie aan te bieden op hun eigen leesniveau. ‘We zijn continu verbonden.’

Diane Janknegt had haar bedrijf twintig jaar geleden niet zo kunnen leiden, zegt ze. Ze heeft twintig medewerkers in dienst, maar haar mensen zitten lang niet allemaal op kantoor. Ze werken vanuit verschillende locaties én landen aan de groei van Wizenoze, dat voor een revolutie zorgt in de onderwijswereld. Hun platform geeft iedereen toegang tot een internet voor educatie. Met begrijpelijke, betrouwbare en relevante informatie op eigen leesniveau. Zonder reclames of andere afleidingen.

Diane Janknegt

Tijdzone

Haar bedrijfsvoering is volgens Janknegt mogelijk dankzij alle moderne communicatiemiddelen: je kunt bellen, chatten en videoconferenties houden met je mobiel en laptop. Het enige criterium dat de oprichter van de ambitieuze scale-up daarbij hanteert, is dat de mensen die ze aanneemt maximaal 1 uur buiten de tijdzone van Amsterdam werken.

“Dat komt omdat we veel virtuele meetings hebben, via Hangouts. Dat is niet handig om middenin de nacht te moeten doen vanwege tijdsverschil. Maar of ik nu in het filiaal van Amsterdam of Londen ben, ik heb net zoveel contact met mijn CTO in Zuid-Afrika. Die heeft geen idee waar ik ben, maar dat maakt ook niet uit, we zijn continu verbonden. Dat is het voordeel van het huidige tijdperk.”

Ambitie

Janknegt is met co-founder Theo Huibers nu zo’n zes jaar bezig met een ‘enorm ambitieuze opdracht’ om het internet toegankelijk te maken voor educatie. In eerste instantie voor kinderen, maar inmiddels voor een bredere doelgroep: van leerlingen op de lagere en middelbare school tot studenten op een beroepsopleiding.

Het internet is een wirwar aan onbetrouwbare en irrelevante zoekresultaten. Dat is alles behalve wenselijk in een leeromgeving
Tweet
Twitter
Kort samengevat schoont Wizenoze het internet op. De grote zoekmachines worden volgens Janknegt niet alleen gedreven door een commercieel businessmodel, maar tonen ook onbetrouwbare en irrelevante zoekresultaten. En pagina’s vol onbegrijpelijke informatie. Dat is allesbehalve wenselijk in een leeromgeving, zegt Janknegt.

“In onze online omgeving krijg je geen advertenties, kun je geen spelletjes doen: 80 procent van het internet is er uitgefilterd. Ons algoritme koppelt de leesbaarheid van een tekst aan vijf verschillende leesniveaus. Alleen betrouwbare, relevante resultaten worden getoond, over het onderwerp waar je naar zoekt, toegespitst op jouw leesniveau.”

Schaalbaar

Janknegt heeft een achtergrond bij Microsoft en zag daar dat je met software grote wereldwijde problemen kunt oplossen. “Omdat technologie zo schaalbaar is. Je kunt alleen een wereldwijde speler worden als je een schaalbare propositie hebt. Wij verkopen ons product ook niet aan scholen, docenten of leerlingen, maar alleen aan B2B, grote partijen die veel scholen en studenten bereiken.”

Wizenoze heeft een wereldwijde ambitie, Nederland is wat dat betreft een goed testland. Andere landen kijken niet zozeer naar het succes in Nederland, is haar ervaring. “Ze kijken naar Engeland, omdat het Britse curriculum nog steeds heel dominant is. We hebben al heel snel in ons proces besloten om naar Engeland te gaan, om daar een paar mooie klanten binnen te halen, om van daaruit weer internationaal door te schalen. We zijn nu in gesprek met grote internationale klanten in Azië: India, China en het Midden-Oosten.”

Timing

Ze mag dan een rotsvast vertrouwen hebben in haar oplossing om de online onderwijswereld overhoop te gooien, net na de start van Wizenoze begon Janknegt na het zien van de TED Talk van businessgoeroe Bill Gross toch een beetje te twijfelen. Niet over de noodzaak van Wizenoze, absoluut niet, maar Gross laat zien dat er één criterium is dat hét verschil maakt tussen wel en geen succes voor een startup: timing. Je kan nog zo’n fantastisch product hebben, als de markt er niet aan toe is, ben je te vroeg. Als er anderen zijn die het al hebben, kom je in een wedstrijd terecht en ben je waarschijnlijk te laat. Het lastige is: die timing heb je niet onder controle, die kun je niet beïnvloeden.

Ik dacht: ik ben te vroeg! Maar na alle privacy-schandalen hoef ik onze oplossing voor het onderwijs steeds minder uit te leggen
Tweet
Twitter
“Ik dacht: ik ben te vroeg! Ziet de markt wel het probleem dat we aan het oplossen zijn? Bij de start moesten we onze klanten heel erg overtuigen van onze oplossing, maar de afgelopen jaren is dat klimaat gigantisch in ons voordeel veranderd. En beginnen we nu de markt heel erg mee te hebben; na alle privacy-schandalen rond Facebook en dergelijke, maar ook nu de rol van het internet steeds groter wordt bij educatie. Langzaam maar zeker hoeven we wat minder te gaan overtuigen.”

Passie

Onderweg deed ze verschillende bedrijfs- en levenslessen op. Ze hield altijd duidelijk het einddoel in gedachten, maar had soms geen idee welke route ze ging bewandelen om daar te komen. Ze leerde flexibel te zijn om aanpassingen te doen. “Je moet heel goed luisteren naar input, maar ook heel duidelijk je eigen standpunt hebben, anders word je alle kanten opgestuurd. Daar moet je de balans in vinden.”

Als ze terugkijkt op de afgelopen zes jaar is het ondernemen zelfs nog leuker dan ze vooraf had gehoopt. Al vindt ze wel dat het hebben van een startup wordt geromantiseerd. Alsof dat hét ultieme is. Alleen maar plezier en binnen no time miljonair. Janknegt: “Wake up! Totaal niet waar. Het is een bumpy road. Je hebt gigantische successen, maar ook zware momenten. Die kan je alleen aan als je een enorme passie hebt voor wat je doet. En daar horen ook offers bij. Ik ben wat dat betreft geen rolmodel voor mensen die een vierdaagse werkweek ambiëren, haha. Ik vind het niet erg om ook in het weekend wat te doen. Ik ben ook altijd bereikbaar, bij mij staan alle communicatiekanalen open. Dat komt omdat ik het zo leuk vind wat ik doe. Het brengt me meer dan ik had durven dromen.”

Foto's: Wizenoze / Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Wizenoze: "Hoe maak je het huidige internet geschikt voor onderwijs?"