Mobile Tech

Zakelijke markt gaat snel grote stappen nemen op gebied van virtual reality

Virtual reality lijkt op het punt te staan om zich breder binnen de zakelijke markt te verspreiden. Het gaat dan vooral om opleidingsdoeleinden maar ook behandeling van mensen met angststoornissen.

Dat constateerde Telecompaper tijdens de VR Days in Amsterdam. Voordeel van virtual reality (VR) is dat je je in een digitale omgeving kunt bevinden en zo allerlei vaardigheden en taken kunt leren. Personeel van apothekers kunnen in een dergelijke digitale omgeving bijvoorbeeld leren waar bepaalde producten zich bevinden. Als monteur in opleiding is het een goede manier om te leren hoe een motor er uitziet en welke onderdelen waar zitten. Machines hoeven daar niet voor op locatie te zijn.

Tijdens de VR Days bleek dan ook dat diverse bedrijven druk bezig zijn met VR-trainingssoftware. Zo bieden Vroom en VRmaster modules vanaf 25.000 euro om zogenaamde CAT-modellen in VR te visualiseren. Onderdelen in de modellen kunnen getagged worden, zodat een schroef ook als schroef in het programma staat. De schroef krijgt via de software vervolgens ook de eigenschappen van een schroef. Daardoor kun je in VR aan machines ‘sleutelen’.

Bedrijven kunnen met deze modules zelf aanpassingen doen. Voordeel is verder dat er geen verdere investeringskosten zijn, afgezien van opleidingskosten van het personeel.

Gezondheidszorg

Maar ook binnen de gezondheidszorg zijn er vele toepassingen voor VR, zeker op het gebied van revalidatie. Een waterdichte variant van de Samsung Gear VR werd bijvoorbeeld gebruikt om te zwemmen met virtuele dolfijnen. Dit programma wordt ingezet voor mensen met tweede- en derdegraads brandwonden, die dagelijks twee tot drie uur in het water moeten doorbrengen. Op deze manier blijft die routine interessant.

Patiënten met een gedeeltelijke of tijdelijke verlamming kunnen ook voordelen ervaren van VR. In virtual reality wordt het verlamde lichaamsdeel bewogen, waardoor de hersenen geprikkeld worden om het lichaamsdeel ook weer in het echt te bewegen.

CMS

Interessant is dat er tegenwoordig ook VR-gebaseerde Content Management Systemen (CMS) zijn. Daardoor kun je in 3D of 2D opnames maken en die via het CMS direct uploaden. NS heeft op die manier bijvoorbeeld een virtuele David Bowie-treinrit gevisualiseerd. Als reiziger doe je een VR-bril op en ga je op een spectaculaire en kleurrijke reis. Daardoor wordt reizen leuker.

Via het CMS kun je direct beelden en ervaringen in een app zetten, waardoor het sneller online staat. Dit kan ook handig zijn bij bijvoorbeeld een rondleiding door een huis dat te koop staat. Daarnaast kunnen auto- en keukenbedrijven hun aanbod digitaal tonen.

Foto via Wikimedia / Maurizio Pesce [CC2.0]

T-mobile
FOUNDERS
Zakelijke markt gaat snel grote stappen nemen op gebied van virtual reality