Mobile

ZoomWorks-oprichter Thomas Tank: ‘Ik ben een heavy smartphone user’

Een leven zonder smartphone zou ZoomWorks-oprichter Thomas Tank zich niet meer voor kunnen stellen. ‘Ik zou veel minder efficiënt kunnen werken.’ Maar de videomarketeer en –producent neemt ook op tijd zijn ‘mobiele rust’.

Slechte bereikbaarheid kan videomarketing en –productiebedrijf ZoomWorks zomaar tonnen kosten. Oprichter Thomas Tank: “Een potentiële klant kan dan naar iemand anders stappen. Voor ons staat één opdracht missen vaak gelijk aan het mislopen van een langdurige relatie met een klant. Bij bedrijven waaraan we diensten verlenen, blijven we namelijk betrokken en we blijven opdrachten voor hen uitvoeren.”

Tank richtte ruim tien jaar geleden ZoomWorks op, samen met ex-studiegenoot Niek Kuipers. De twee studeerden Bedrijfskunde in Enschede en bleven in het Oosten plakken; het ZoomWorks-kantoor staat in Deventer. Ondertussen werken er tien mensen bij de onderneming, die ooit begon als ‘smal’ videoproductiebedrijf.

“We maakten bijvoorbeeld video’s van huizen voor de site Housemovie, een soort video-versie van Funda. We deden soortgelijke dingen voor andere partijen. De overeenkomst was: we hoefden eigenlijk niet na te denken over wat we lieten zien. We filmden gewoon wat we tegenkwamen.”

Thomas Tank

Niet alleen de boodschap

Rond 2009 kreeg de vastgoedmarkt een flinke klap, en dat dwong de ZoomWorks-oprichters om de markt breder te gaan bekijken. “We zijn van huis uit marketeers die geïnteresseerd zijn in de uitdagingen die klanten hebben. Video gaat niet alleen om de boodschap, maar ook om die boodschap bij je doelgroep terecht te laten komen.”

“We zijn ons gaan richten op de vindbaarheid van videocontent en videomarketing in het algemeen. Samen met film- en animatieproductie leveren we op die manier een heel compleet pakket. Dat is ook wat ZoomWorks onderscheidt van veel andere videobedrijven.”

Inmiddels zijn partijen als Timberland, uitgeverij WoltersKluwer en de gemeente Utrecht te vinden in het klantenbestand van ZoomWorks. Het bedrijf steekt het op de website niet onder stoelen of banken: de medewerkers zijn ‘verslaafd aan klanttevredenheid’. Maar hoe bereik je dat klanten altijd 100 procent happy zijn met wat je levert? Tank: “We gaan net zo lang door tot de klant tevreden is. En als ze dat niet zijn over een productie, draaien we hem desnoods opnieuw.”

Leven zonder smartphone

Het draait echter niet alleen om een goed eindresultaat. Ook bereikbaarheid is een niet te onderschatten factor. Telefoon speelt bij ZoomWorks de belangrijkste rol in het contact met de klant, met mail als goede tweede. Intern communiceren collega’s ook via andere kanalen; WhatsApp bijvoorbeeld. Daarop worden praktische zaken (‘Ik ben wat later’) afgewisseld met inspiratiebronnen die de medewerkers met elkaar delen.

Tank zou zich geen leven zonder smartphone meer kunnen voorstellen. “Het is zó’n werelduitvinding. Ik ben van nature redelijk chaotisch en weet: als je je niet goed voorbereidt, laat je kansen liggen. Dat voorbereiden en alles overzichtelijk op een rij hebben, gaat veel makkelijker met een smartphone. Vooral het feit dat alles gekoppeld is: mail, agenda, social media. Ik zou stukken minder efficiënt kunnen werken zonder mijn iPhone. Ook omdat ik de helft van de dag onderweg ben. Ik moet dus efficiënt gebruik kunnen maken van de tijd dat ik in de auto zit.”

Wednesday Mensday

De apps die Tank het meest gebruikt zijn de mail, agenda, social media als Whatsapp, Facebook, Instagram en LinkedIn. Zijn guilty pleasures: BVA, & Youtube (how to video’s). De ZoomWorks-oprichter is volgens eigen zeggen een ‘heavy user’ van zijn smartphone.

“Ik ben er zeker twee uur per dag mee bezig. Maar van verslaving is geen sprake. Er zijn momenten dat ik rust wil, en dan gaat-ie ook gemakkelijk uit. Op woensdag pas ik op mijn dochters; dan is het ‘Wednesday Mensday’ en gaan we leuke dingen doen. Dan wil ik op de kinderen gefocust zijn en niet op mijn telefoon. En soms sleutel ik lekker aan een ouwe Harley. Dat is een moment van totale ontspanning, en ook dan staat de smartphone uit.”

Tank is bewust bezig met de balans tussen werk en rust of andere bezigheden. “We proberen die balans ook in ons bedrijf goed door te voeren. Bijvoorbeeld door overwerk zoveel mogelijk te vermijden. Natuurlijk, soms ontkom je er niet aan. Als een klant op een korte termijn iets nodig heeft, dan zorgen we dat het in orde komt. Maar wat je vaak ziet is dat na een periode van veel overwerk de productiviteit juist lager ligt. Daarom streven we naar een goede balans; dat werkt volgens mij voor iedereen het beste.”

Hoge rekening

Een ontwikkeling die het ‘loslaten’ van het werk gemakkelijker maakt, is Office Essential van T-Mobile.
Tweet
Twitter
Een ontwikkeling die het ‘loslaten van het werk gemakkelijker maakt, is volgens Tank Office Essential van T-Mobile. Met die dienst schakel je – als je niet bereikbaar bent of niet aan het werk – via een app gemakkelijk je (vaste) nummer door naar collega’s. Daardoor kunnen klanten je altijd bereiken, ook op een vast nummer.

Eigenlijk vervangt Office Essential een vaste telefooncentrale. Een onderneming houdt op die manier haar vaste nummers, maar ‘onder water’ worden die vervangen door een mobiel abonnement. Dat maakt bereikbaar zijn stukken goedkoper, want belminuten van alle gesprekken – doorgeschakeld of niet – komen uit de bestaande belbundel.

ZoomWorks deed mee aan een pilot om de dienst uit te testen en is dik tevreden over het resultaat. Tank: “Je schrikt gewoon van wat een vast telefoongesprekje kost, zeker als je ze allemaal bij elkaar optelt. Onze rekening was voorheen vijftien keer zo hoog. En toen was het dus nog best een gedoe om via een vast nummer bereikbaar te zijn als je zelf niet aanwezig was. Terwijl het voor ons belangrijk is dat klanten die je mobiele nummer niet hebben, je toch kunnen bereiken. Oók als er niemand aanwezig is. Dat kan nu dus wel, en dat maakt ons veel flexibeler. We lopen niet het risico dat we klanten mislopen en uiteindelijk levert dat ZoomWorks ook geld op.”

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
ZoomWorks-oprichter Thomas Tank: 'Ik ben een heavy smartphone user'