Wifi valt steeds weg

Valt je Wifi-verbinding steeds weg? Lees hier tips voor het oplossen van dit probleem.

Wifi valt steeds weg

Valt je Wifi-verbinding steeds weg? Lees de tips of bekijk de video hiernaast voor het oplossen van wegvallende Wifi.

Oplossing meest voorkomend probleem

Vaak zijn er te veel draadloze verbindingen actief op één Wifi-kanaal. Dit zorgt voor verstoring van het signaal. De beste oplossing is het Wifi-kanaal van je modem aanpassen (zie tip 6).

Tips voor als je Wifi-verbinding steeds wegvalt

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 1 Tip 1: Nieuwe klant? Check je installatiedatum

    Ben je een nieuwe klant en heb je gekozen voor Standaard (DSL) Internet? De T-Mobile Thuis diensten zijn pas beschikbaar vanaf de installatiedatum. Bekijk heel eenvoudig wat jouw installatiedatum is in My T-Mobile Thuis. Je vindt de installatiedatum ook in de brief bij het Installatiepakket of in de e-mail die je van ons ontvangen hebt.

    Het T-Mobile Thuis Installatiepakket wordt tussen de 4 en 7 dagen voor de installatiedatum door PostNL bij je thuis bezorgd. Het is dus mogelijk dat jij een aantal dagen moet wachten totdat het internet bij jou thuis werkt.

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 2 Tip 2: Is er een storing? Ga naar onze Community of My T-Mobile Thuis

    Wil je weten of er een storing aan de gang is? Controleer dan zowel onze Community als My T-Mobile Thuis.

    Grote storingen
    Wanneer er een grote storing aan de gang is proberen we dit zo snel mogelijk op te lossen en te melden op onze Community.

    Lokale storingen
    Als er een storing bekend is in jouw postcodegebied melden we dat op de 'Actuele storingen' pagina in My T-Mobile Thuis.

    Is er geen storing bekend? Ga dan verder met de onderstaande stappen.

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 3 Tip 3: Haal je modem van de stroom

    De meeste modems staan 24 uur per dag en 7 dagen per week aan. Het kan dus helpen om je modem uit en aan te zetten.

    Stap 1

    Haal de stekker uit het stopcontact

    Stap 2

    Wacht minimaal 10 seconden

    Stap 3

    Doe de stekker terug in het stopcontact

    Stap 4

    Wacht tot je modem weer is opgestart en klaar!

    Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

    Stap 1

    Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan ongeveer 10 seconden van de stroom.

    Stap 2

    Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

    Stap 3

    Verbind je modem weer met de Media Converter met de internetkabel

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 4 Tip 4: Beste plek plek en afstelling van je modem

    De sterkte van Wifi hangt af van verschillende zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (door muren) of de richting van de antennes van je modem. Omdat ieder huis en iedere situatie weer anders is, is voor iedereen de puzzel ook weer anders. Lees onze tips en kijk wat voor jou van toepassing is!

    Verklein de afstand

    Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet je modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

    Zorg voor een goede plek

    Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het Wifi-signaal. Het Wifi-signaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

    Hef Wifi-blokkades op

    De grootste verstoorders van Wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je Wifi-signaal ook storen. Zet daarom je modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

    Antennes aandraaien en richten

    Heeft je modem antennes?

    1. Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. 
    2. Richt de antennes in de goede richting. Bekijk onderstaande afbeeldingen om de beste positie van de antennes te bepalen.

     

    Recht omhoog

    Beste bereik op dezelfde verdieping

    Schuin omhoog

    Beste bereik op boven- en benedenverdieping

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 5 Tip 5: Heb je een Huawei of Zyxel modem? Pas de frequentie van je modem aan

    De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen.

    5 GHz

    • Geen storing van andere apparatuur
    • Minder drukke frequentie

    2.4 GHz

    • Groter bereik
    • Ondersteund door alle apparaten

     

    Stap 1

    Ga naar de Wifi-optie op je apparaat

    Stap 2

    In de beschikbare draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX. Kies het netwerk dat eindigt op '5G'.

    Stap 3

    Selecteer 'Verbinden'

    Stap 4

    Voer nu de beveiligingscode in. Deze vind je achterop je modem.

    Stap 5

    Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden'

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 6 Tip 6: Pas het Wifi-kanaal van je modem aan

    Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde Wifi-kanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord.

    Wifi-kanaal scan

    In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi analyze apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van je modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter Wifi-bereik kunnen bieden.

    • Voor Android klik hier
    • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi analyzer' 

     Tip: Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

    Pas het Wifi-kanaal aan

    Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je Wifi-kanaal aanpassen. Het Wifi-kanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in My T-Mobile Thuis regelen. Klik hieronder om direct naar de juiste pagina te gaan.

    Naar My T-Mobile Thuis

    Inloggen op het modem om je Wifi-kanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

    Zyxel - Kanaal aanpassen

    Huawei - Kanaal aanpassen

    Draytek 2130 - Kanaal aanpassen

    Draytek 2132 - Kanaal aanpassen

    Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

    Heb je nog vragen hierover? Stel deze op onze Community.

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 7 Tip 7: Test je internetsnelheid

    Heb je de bovenstaande stappen uitgevoerd? Test dan met onze speedtest of de snelheid van je Wifi is verbeterd.

    • Zorg ervoor dat er geen andere apparaten verbonden zijn met het internet
    • Controleer of je verbonden bent met je Wifi
    • Test niet met oude apparaten. Deze ondersteunen vaak geen hoge internetsnelheden.

    Test je internetsnelheid

  • Geen internet T-Mobile Thuis tip 8 Tip 8: Kom je er niet uit? Maak gebruik van onze Wifi-Service

    Hulp op afstand

    Neem contact op met onze Klantenservice. Zelfs op afstand kunnen we al een hoop voor je oplossen.

    Wifi-Service

    Lukt het op afstand niet? Dan sturen we een monteur jouw kant op om een Wifi-check te doen.

    Gratis Wifi-versterker

    Als tijdens de Wifi-check blijkt dat het bereik niet voldoende is verbeterd, dan installeert de monteur ter plekke een Wifi-versterker voor je.

    Gebruik de Wifi-Service en bel onze Klantenservice via 0800-0092 (gratis).

    Lees verder over onze Wifi-Service

Veelgestelde vragen op onze Community

Help, mijn Wifi valt weg!

Dit topic is hèt hulpmiddel om bij jou thuis de Wifi supersnel en stabiel te krijgen! Lees meer