Digitale Inclusie

We won't stop until everyone is included in the digital society

Dagelijks zetten we ons in om Nederland te verbinden. Een connectie tot stand brengen is onze kernactiviteit. Daarmee willen we eenzaamheid en uitsluiting bestrijden. Het is daarom belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de mogelijkheden die technologie en connectiviteit ons bieden en dat iedereen in staat is om mee te gaan in een snel digitaliserende samenleving. We streven naar verbinding, juist ook voor de mensen die nu buitengesloten zijn. We stoppen pas als iedereen verbonden is met de digitale samenleving.

Tisha van Lammeren, directeur consumentenmarkt over inclusie

Tisha van Lammeren, Directeur Consumentenmarkt

“Toegang hebben tot de online samenleving is één ding, maar het hebben van connecties die er echt toe doen is iets heel anders. Daarom zetten we onze skills en mensen in om eenzaamheid en sociale uitsluiting actief tegen te gaan.”

margreet hoekstra, directeur juridische, regelgevende zaken

Margreet Hoekstra, Directeur Juridische Zaken, Regelgeving en Public Affairs

“Iedereen verdient toegang tot de eindeloze mogelijkheden van onze digitale wereld. We zorgen ervoor dat niemand achterblijft.”

Een greep uit onze projecten

Join us: eenzame jongeren met elkaar verbinden

Eenzaamheid onder jongeren is een groeiend maatschappelijk probleem. In Nederland voelt maar liefst acht procent van de jongeren zich chronisch eenzaam. Er wordt echter niet veel over gepraat en juist daarom verdient het meer aandacht. Samen met stichting Join us zetten we ons de komende drie jaar in om minstens 50.000 jongeren te helpen eenzaamheid achter zich te laten. Met onze digitale kennis helpen we Join us om jongeren zo veel mogelijk met elkaar in contact te laten komen en ze sociaal sterker te maken. Samen gaan we eenzaamheid onder jongeren tegen.

Workshop voor kinderen over smartphone op de fiets

Collega's van Ben, Tele2 én T-Mobile geven kinderen van groep 6 tot en met 8 voorlichting over de gevaren van swipen, browsen en appen op de fiets. Zo proberen we ervoor te zorgen dat kinderen zo veilig mogelijk rond kunnen fietsen.

Ouderen worden ‘smart’

De samenleving is in hoog tempo gedigitaliseerd. Minder banken in het straatbeeld, het boeken van een taxirit gaat via een app. Bijna iedereen is continu online verbonden met de wereld en met elkaar. Maar veel ouderen nemen niet deel aan de digitale samenleving en kampen zelfs met eenzaamheid. Ouderen zijn niet opgegroeid met de technologie die andere generaties vanzelfsprekend vinden. Voor ons is het belangrijk dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving. Daarom proberen we zoveel mogelijk ouderen de juiste vaardigheden aan te leren. Dit doen we bijvoorbeeld door hen regelmatig trainingen te geven over smartphones.

Een onvergetelijke kerstervaring voor onze buren

Samen met Wijkberaad Laak Centraal bezorgden we aan zo’n 175 oudere en alleenstaande buurtgenoten een feestelijke verrassing: muziek, een kopje koffie en een feestelijke attentie. Door de coronamaatregelen zitten meer mensen in sociale isolatie en is er meer eenzaamheid onder ouderen en alleenstaanden. Een vrolijk moment in aanloop naar de feestdagen was dus meer dan welkom.

Ben: jaarlijke actie met Omapost

Tijdens de feestdagen kunnen veel mensen wat extra liefde gebruiken. Daarom zorgt Ben er samen met Omapost elk jaar voor dat zoveel mogelijk mensen, die zijn opgegeven, een persoonlijk kerstkaartje ontvangen.

Verbonden blijven. Ook als het even tegenzit

Het kan gebeuren dat een klant de rekening niet kan betalen. We zien het liefst dat onze klanten altijd verbonden zijn. Daarom hebben we een gespecialiseerd team dat klanten met betalingsproblemen en -achterstanden pro-actief benadert om samen tot een oplossing te komen.

Gigantische gift van Tele2 voor Voedselbank Nederland

Tijdens de actie ‘De laaaangste boodschappenlijst van Nederland’ kon iedereen op de actiepagina een voedsel-emoji aanklikken. Eén emoji betekende één euro voor Voedselbanken Nederland. Uiteindelijk kon Tele2 maar liefst €100.000 doneren.

Support aan Meldpunt Kinderporno

We leveren een financiële bijdrage aan het Meldpunt Kinderporno, een onafhankelijke stichting die zich inzet voor het bestrijden en voorkomen van (online) seksueel misbruik en seksuele uitbuiting van minderjarigen. 

Voorkom smartphonefraude

Smartphonefraude is een vrij nieuwe vorm van criminaliteit. Slachtoffers worden gedwongen om een telefoonabonnement af te sluiten en vervolgens hun telefoon af te staan maar wel de maandelijkse lasten te betalen. Samen met de andere telecomproviders maakten we de website voorkomsmartphonefraude.nl.

Verbeteren online toegankelijkheid

We werken hard aan digitale toegankelijkheid voor onze digitale communicatiekanalen. Zo maken we onze website makkelijker in gebruik voor mensen met een beperking, zoals slechthorenden, slechtzienden, mensen die moeite hebben met focus en mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen.

Social Sim

Social Sim is het T-Mobile connectiviteitsprogramma voor non-profitorganisaties en overheden. Hiermee kunnen instanties een simkaart verstrekken aan mensen die zich geen mobiele telefoon of internet kunnen veroorloven. Zo kregen onlangs duizend brugklassers een smartphone met simkaart om ze te uit een sociaal (digitaal) isolement te houden.