phishing

laat je niet beetnemen!

phish-haakje

Phishing: valse e-mails en sms'jes

T-Mobile stuurt je een e-mail of sms als je een openstaande factuur hebt. Handig toch? Maar tegenwoordig sturen oplichters ook vaak e-mails of sms'jes die erg lijken op die van T-Mobile. Deze vorm van internetfraude noemen we phishing. De oplichters proberen je te misleiden, zodat je geld naar ze overmaakt of persoonlijke gegevens doorgeeft. Daarnaast kunnen fraudeurs ook telefoonnummers vervalsen (spoofen).

Hieronder leggen we je uit wat je kunt doen als je een e-mail krijgt die je niet vertrouwt. We leggen je ook uit welke maatregelen wij hier zelf tegen nemen.

Spoofing (nummer vervalsen)

De laatste tijd zien we steeds meer berichten over 'spoofing'. Spoofing is een vorm van fraude waarbij iemand anders je telefoonnummer vervalst. Hierdoor lijkt het alsof deze persoon met jouw nummer belt, sms't of Whatsappt. Dit kan gebruikt worden om mensen lastig te vallen. Of om iemand te overtuigen om geld over te maken.

Goed om te weten

  • Helaas kan T-Mobile niet herkennen of je gebeld wordt door een 'vervalst' telefoonnummer.
  • Maar wordt jouw eigen nummer 'vervalst'? Dan zal T-Mobile de belkosten van het vervalste nummer nooit bij jou in rekening brengen. 
  • En als iemand jouw nummer belt, dan komt de beller altijd bij jou uit, en nooit uit bij het vervalste nummer. 

Wat kun je doen tegen spoofing berichtjes?

  • Als je het niet vertrouwt, vraag om even te (video)bellen
  • Of bel/sms de ander zelf even terug (die komen nooit bij het vervalste nummer uit)

Actuele valse e-mails en sms'jes

Hieronder zie je een overzicht van de meeste actuele phishing berichten die bij ons bekend zijn. Heb je een e-mail of sms ontvangen die hieronder niet wordt gemeld? Misschien staat deze al wel op FraudeHelpdesk.nl. Sowieso ontvangen we het bericht graag van je, op phishing@t-mobile.nl.

Twijfel je over een betaling? Check altijd eerst de status van je betaling in My T-Mobile.

icoon gegevens aanpassen

Gegevens aangepast

Verschillende klanten hebben de afgelopen tijd mails gekregen over dat hun gegevens zijn aangepast. Ze worden gevraagd op een link te klikken als ze dit niet zelf hebben gedaan. Deze link leidt naar een neppe loginpagina en wordt gebruikt om inloggegevens te achterhalen.  

Bekijk bericht

voorbeeld

T-Mobile Beheer

Oplichters sturen verschillende berichten waarin ze de ontvanger vragen in te loggen op T-Mobile Beheer. De login pagina is nep en wordt gebruikt om inloggegevens te achterhalen.

Bekijk bericht 1
Bekijk bericht 2
Bekijk bericht 3

 

icoon ter decoratie

Betalingstermijn verstreken

We ontvingen berichten van klanten dat uit naam van T-Mobile een e-mail werd verzonden over een verstreken betalingstermijn. Wij zullen nooit vragen om een factuur in crypto-valuta te betalen en onze e-mailadressen eindigen altijd @t-mobile.nl.

Bekijk bericht

Euromunt

Incasso mislukt

Recent is in het programma Opgelicht?! aandacht besteed aan een phishing sms uit naam van T-Mobile. Via de link in de sms willen de oplichters toegang krijgen tot de bankgegevens van de ontvanger. Lees het hele artikel op de website van het tv-programma.

Bekijk bericht

Spear phishing

Steeds vaker zien we berichten dat mensen via WhatsApp zijn opgelicht. Dit noemen we spear phishing. De fraudeur doet zich voor als een bekende en vraagt om een geldbedrag voor te schieten. Dit gebeurt vaak met een vage smoes als dekmantel. Omdat het bericht van een bekende komt lijkt het betrouwbaar.

Meer informatie

Tip: Ontvang je een bericht van iemand die zich voordoet als een bekende, en vraag diegene om geld? Bel dan altijd even met die persoon om te controleren of het echt klopt. Lukt het niet om hem of haar te pakken te krijgen? Werk dan niet mee aan het verzoek.

Scammers

Weer een andere vorm van oplichting: je wordt gebeld door een onbekend (soms buitenlands) nummer. De beller vertelt dat hij van 'de nationale politie', de 'Nederlandse rechtbank' of andere vage, maar officieel klinkende instantie is. Trap er niet in! Geef geen persoonlijke gegevens door, en maak zeker geen geld over.

Meer over scammers

 

Wat moet je vooral (niet) doen?

Heb je een bericht ontvangen, en weet je niet zeker of je het wel kunt vertrouwen? We geven je graag een aantal tips voor dingen die je wel en niet moet doen.

Als je vragen hebt kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Phishing: wel doen

Doen

  • Controleer of het e-mailadres van de afzender eindigt op @t-mobile.nl of @t-mobilethuis.nl.
  • Controleer -voordat je er op klikt- of een link begint met htpps://www.t-mobile.nl of https://abonnee.t-mobile.nl.
  • Stuur een verdachte e-mail door naar phishing@t-mobile.nl.
  • Verwijder berichten die je niet vertrouwt direct.
Phishing: niet doen

Niet doen

  • Betaal nooit met bitcoins of vouchers. Hier zullen wij nooit om vragen!
  • Klink niet op een link of knop in een bericht dat je niet vertrouwt.
  • Vragen 'bekenden' om geld? Bel ze dan altijd op om zeker te weten dat het om hem of haar gaat.
  • Antwoord niet op berichten die je niet vertrouwt.

Veelgestelde vragen

  • Zodra we een melding krijgen over een nieuwe phishing-mail uit onze naam, doen we het volgende:

    • We plaatsen de e-mail op deze pagina t-mobile.nl/phishing. 
    • Als we merken dat er veel vragen over binnenkomen, plaatsen we ook een melding op de homepage.
    • We controleren of de e-mail al bekend is op FraudeHelpdesk.nl. Zo niet, dan informeren we ook deze partij.
    • We nemen contact op met het bedrijf waar de website draait, met als doel de site off-line te halen.
    • We nemen contact op met de Internet Service Provider waarvandaan de e-mail verstuurd is. Zo zorgen we dat de verzending zo snel mogelijk stopt.
    • We melden de phishing bij diverse anti-spamorganisaties, zodat spamfilters bijgewerkt worden.
  • T-Mobile bezit meerdere websites, namelijk:

    • https://www.t-mobile.nl
    • https://mailing.t-mobile.nl
    • https://abonnee.t-mobile.nl
    • https://aanbod.t-mobile.nl
    • https://thuis.t-mobile.nl
    • https://thuismy.t-mobile.nl/
    • https://founders.t-mobile.nl

    Kijk altijd goed of de link start met ‘https’; zonder de s is de pagina niet betrouwbaar.

    Ben je op een webpagina terechtgekomen die niet in deze lijst staat, maar wel op een T-Mobile pagina lijkt? Laat ons dat dan weten via phishing@t-mobile.nl.

  • E-mailadressen van T-Mobile eindigen op @t-mobile.nl of op @t-mobilethuis.nl. Daarnaast gebruiken we ook @mailing.t-mobile.nl, aanbod.t-mobile.nl en @abonnee.t-mobile.nl of op @t-mobilethuis.nl. Dus met een streepje tussen de ‘t’ en ‘mobile’. Helaas worden oplichters steeds slimmer en hebben sommigen een manier gevonden om ons e-mailadres na te apen. Zo lijkt een mail afkomstig te zijn van @t-mobile.nl, terwijl dat helemaal niet zo is. Dit heet ‘spoofen’. Op FraudeHelpdesk.nl lees je hier meer over.

    We werken samen met verschillende partners die uit onze naam e-mails kunnen versturen. Je kunt hierbij denken aan:

    • AMP voor bezorging en ophalen van je telefoon.
    • Dyna voor telefoonreparaties.
    • Guidion: de installatiepartner voor T-Mobile Thuis (t-mobilethuis@guidion.nl)
    • DataIM (vragenlijst@t-mobile-onderzoek.nl), Medallia (Klantonderzoek@express.ger.medallia.eu) en Kantar (webint@tns-nipo.com) voor (tevredenheids)onderzoeken.
    • info@mailing.t-mobile.nl voor campagnes en info@zakelijk-abonnee.t-mobile.nl voor zakelijke campagnes.
    • vragenlijst@t-mobile-onderzoek.nl stuurt je een e-mail nadat je je contract hebt opgezegd.

    Tip: vertrouw je een e-mail met een betaalverzoek niet? Log dan in op je persoonlijke My T-Mobile account. Daar zie je jouw openstaande facturen en zie je meteen of het bedrag dat in de e-mail wordt genoemd klopt.

    Neem altijd contact met ons op als je twijfelt over de inhoud van de mail.

  • Het maakt oplichters niet uit of je wel of geen klant bent van T-Mobile. Ze versturen zo’n valse e-mail gewoon naar duizenden e-mailadressen tegelijk. Zo komt een deel van die e-mails toch bij T-Mobile klanten terecht.

  • Dat weten we helaas niet altijd, maar in de meeste gevallen worden ze verstuurd door criminelen en oplichters. Zij proberen je te misleiden, zodat je geld overmaakt naar hun rekening of persoonlijke gegevens aan ze doorgeeft.

  • Word je gevraagd je gegevens in te vullen? Geen paniek: gewoon niet invullen, niets verzenden en niets bevestigen.
    Heb je je gegevens wél ingevuld op een onbetrouwbare site? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank en volg de adviezen die je daar krijgt.

  • T-Mobile kan er niet voor zorgen dat je het betaalde bedrag terugkrijgt. We adviseren je in zo’n geval altijd om aangifte van oplichting te doen bij de politie.

    Lees meer op FraudeHelpdesk.nl
  • Nee, oplichters kunnen gelukkig niet zomaar geld van je rekening afschrijven. Daarom wordt in phishing-mails meestal gezegd dat je zélf geld moet overmaken. En ons advies is dus om dat nooit zomaar te doen.

  • Als je een valse e-mail hebt geopend, kán er inderdaad een virus in zitten. Ook in bijlages en achter linkjes kunnen virussen zitten. Daarom is het altijd verstandig om een anti-virusprogramma te gebruiken.

Bekijk wat andere klanten vertellen over valse e-mails
  • Loading...
  • Loading...
  • Loading...
  • Loading...
  • Loading...