Valse e-mails en spookfacturen: alles over phishing

Hoe herken je valse e-mails, en wat kun je ertegen doen?

T-Mobile stuurt je een e-mail als je een openstaande factuur hebt. Handig toch? Maar tegenwoordig sturen oplichters ook vaak e-mails die erg lijken op die van T-Mobile. Deze vorm van internetfraude noemen we phishing. De oplichters proberen je te misleiden, zodat je geld naar ze overmaakt of persoonlijke gegevens doorgeeft.

Hieronder leggen we je uit wat je kunt doen als je een e-mail krijgt die je niet vertrouwt, en welke maatregelen wij hier zelf tegen nemen.

Lãat je niet vangen!

Actuele valse e-mails

Heb je een e-mail ontvangen die hieronder niet wordt gemeld? Misschien staat-ie al wel op FraudeHelpdesk.nl.
Sowieso ontvangen we de e-mail graag van je, op phishing@t-mobile.nl.
Benieuwd of bij jou alles nog in orde is? Check je betaalstatus op My T-mobile


Wat je zelf kan doen

Waarop kan je ontvangen e-mails controleren?

  • Controleer het e-mailadres van de afzender; e-mailadressen van T-Mobile eindigen op t-mobile.nl of op t-mobilethuis.nl. Dus met een streepje tussen de ‘t’ en ‘mobile’. Lees meer
  • T-Mobile vraagt je nooit om te betalen in bitcoins of vouchers
  • Staat er in de e-mail dat je op een link moet klikken? Controleer dan eerst (door met de muis over de link heen te gaan, zonder te klikken) of de webpagina achter de link begint met: https://www.t-mobile.nl

Je hebt een valse e-mail ontvangen. En nu?

  • Klik sowieso niet op de linkjes in de e-mail!
  • Als de e-mail die je hebt ontvangen nog niet bij de ‘actuele valse e-mails’ hierboven staat, willen we je vragen deze naar ons door te sturen. Verstuur de volledige e-mail dan naar phishing@t-mobile.nl. Ons Security Team zal vervolgens alle mogelijke maatregelen nemen om de betreffende phishing-campagne zo snel mogelijk te beëindigen.
  • Verwijder de e-mail daarna uit je mailbox.

Veelgestelde vragen

Wat doet T-Mobile tegen phishing?

Zodra we een melding krijgen over een nieuwe phishing-mail uit onze naam, doen we het volgende:

  • We plaatsen de e-mail op deze pagina t-mobile.nl/phishing. 
  • Als we merken dat er veel vragen over binnenkomen, plaatsen we ook een melding op de homepage.
  • We controleren of de e-mail al bekend is op FraudeHelpdesk.nl. Zo niet, dan informeren we ook deze partij.
  • We nemen contact op met het bedrijf waar de website draait, met als doel de site off-line te halen.
  • We nemen contact op met de Internet Service Provider waarvandaan de e-mail verstuurd is, om te zorgen dat de verzending zo snel mogelijk stopt.
  • We melden de phishing bij diverse anti-spamorganisaties, zodat spamfilters bijgewerkt worden.
Hoe herken ik een website van T-Mobile?

T-Mobile bezit meerdere websites, namelijk:

Kijk altijd goed of de link start met ‘https’; zonder de s is de pagina niet betrouwbaar.

Ben je op een webpagina terechtgekomen die niet in deze lijst staat, maar wel op een T-Mobile pagina lijkt? Laat ons dat dan weten via phishing@t-mobile.nl.

Hoe herken ik een e-mailadres van T-Mobile?

E-mailadressen van T-Mobile eindigen op @t-mobile.nl of op @t-mobilethuis.nl. Dus met een streepje tussen de ‘t’ en ‘mobile’.
Helaas worden oplichters steeds slimmer en hebben sommigen een manier gevonden om ons e-mailadres na te apen. Zo lijkt een mail afkomstig te zijn van @t-mobile.nl, terwijl dat helemaal niet zo is. Dit heet ‘spoofen’. Op FraudeHelpdesk.nl lees je hier meer over.

Vertrouw je het niet? Log in op je persoonlijke My T-Mobile account. Daar zie je jouw openstaande facturen en zie je dus meteen of het bedrag dat in de e-mail wordt genoemd, klopt.

Hoe komen de oplichters aan mijn e-mailadres?

Het maakt oplichters niet uit of je wel of geen klant bent van T-Mobile. Ze versturen zo’n valse e-mail gewoon naar duizenden e-mailadressen tegelijk, zodat een deel van die e-mails toch bij T-Mobile klanten terechtkomt.

Door wie worden de valse e-mails verstuurd?

Dat weten we helaas niet altijd, maar in de meeste gevallen worden ze verstuurd door criminelen en oplichters. Zij proberen je te misleiden, zodat je geld overmaakt naar hun rekening of persoonlijke gegevens aan ze doorgeeft.

Wat moet ik doen als ik op een link geklikt heb?

Word je gevraagd je gegevens in te vullen? Geen paniek: gewoon niet invullen, niets verzenden en niets bevestigen.
Heb je je gegevens wél ingevuld op een onbetrouwbare site? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank en volg de adviezen die je daar krijgt.

Wat moet ik doen als ik al betaald heb?

T-Mobile kan er helaas niet voor zorgen dat je het betaalde bedrag terugkrijgt. We adviseren je in zo’n geval om aangifte van oplichting te doen bij de politie.

Lees meer op FraudeHelpdesk.nl
Wordt het bedrag uit de e-mail echt afgeschreven?

Nee, oplichters kunnen gelukkig niet zomaar geld van je rekening afschrijven. Daarom wordt in phishing-mails meestal gezegd dat je zélf geld moet overmaken. En ons advies is dus om dat nooit zomaar te doen.

Zit er een virus in de valse e-mail?

Als je een valse e-mail hebt geopend, kán er inderdaad een virus in zitten. Ook in bijlages en achter linkjes kunnen virussen zitten. Daarom is het altijd verstandig om een anti-virusprogramma te gebruiken.

 


 

Bekijk wat andere klanten vertellen over valse e-mails

Bezig met laden...