De aanvraag van de overeenkomst
Allereerst verwerkt T-Mobile je persoonsgegevens voor de (uitvoering van de) dienst aan jou. Dat betekent onder meer voor het in behandeling nemen van je aanvraag. T-Mobile registreert je gegevens vermeld op het aanvraagformulier, zoals je naam, adres, e-mail adres en je abonnementsvorm. Deze gegevens worden eveneens gebruikt voor het sturen van een factuur voor de afgenomen diensten.
Kredietwaardigheidsonderzoek
Voordat T-Mobile een overeenkomst met je aangaat kan T-Mobile een kredietwaardigheidsonderzoek doen. Voor dit doel verstrekt T-Mobile je naam, adres en geboorte datum aan een handelsinformatiebureau (Experian of Risksolution), dat dit onderzoek feitelijk uitvoert. Onderzocht wordt – op basis van de gegevens bekend bij deze bureaus -of je de overeenkomst die je met T-Mobile wil aangaan financieel kan dragen om te voorkomen dat T-Mobile later met onbetaalde facturen zit. Mocht je het niet eens zijn met de uitkomst van het onderzoek, dan kan je hiertegen bezwaar maken en zal T-Mobile op grond van de haar bekende informatie alsnog een (her)overweging doen.
Ook kunnen je persoonsgegevens door T-Mobile worden verstrekt aan Stichting Preventel, een registratiesysteem dat wordt beheerd door aanbieders van openbare telecommunicatie. Via Stichting Preventel kan iedere telecommunicatie aanbieder nagaan of een nieuwe klant die zich aanmeldt in het verleden is afgesloten wegens het niet voldoen aan zijn betalingsverplichtingen door een andere aangesloten telecommunicatie aanbieder. Lees meer informatie over Stichting Preventel.
Wil je weten op welke wijze je bezwaar kunt maken tegen je registratie bij Stichting Preventel? Ga dan naar deze pagina.
Koop je een mobiel toestel waarvoor je met T-Mobile een toestelkredietovereenkomst bent aangegaan van meer dan Euro 250 dan melden wij je kredietovereenkomst bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Heb je een betalingsachterstand betreffende je toestelkredietovereenkomst, dan zijn we verplicht dit ook te melden aan BKR. Jouw gegevens die jij aan T-Mobile hebt verstrekt voor het sluiten van de kredietovereenkomst van meer dan Euro 250 zijn wij verplicht te bewaren tot 5 jaar nadat je je laatste betalingstermijn hebt betaald. T-Mobile moet achteraf aan de financiële toezichthouder kunnen aantonen dat op grond van de beschikbare informatie het verantwoord was dat wij met jou een kredietovereenkomst zijn aangegaan. Voor meer informatie wat het BKR doet (met jouw gegevens), verwijzen wij je naar: www.bkr.nl
Voorkomen en bestrijden van (identiteits)fraude
Voordat je een overeenkomst sluit met T-Mobile wordt je gevraagd om een identiteitsbewijs, zoals je paspoort, identiteitskaart of Kamer van Koophandel nummer. T-Mobile wil vaststellen dat jij daadwerkelijk bent wie je zegt. Alleen op deze wijze kan T-Mobile controleren dat er geen misbruik wordt gemaakt van je identiteit.
T-Mobile maakt een fotokopie van je identiteitsbewijs. Als iemand achteraf de geldigheid van een overeenkomst betwist, bijvoorbeeld in een incasso procedure, kunnen wij met een kopie van het identiteitsbewijs aantonen dat wij inderdaad over een geldige overeenkomst beschikken met de juiste persoon.
Voor dit doeleinde heeft T-Mobile niet alle gegevens op je identiteitsbewijs nodig. Om zich te beperken tot de noodzakelijke gegevens maakt T-Mobile gebruik van een speciale mal bij het maken van een fotokopie. Deze mal schermt specifieke en voor ons niet relevante informatie (zoals het burger servicenummer (BSN) af. Daarnaast is de mal en dus het kopie voorzien van het T-Mobile logo, waardoor deze niet meer voor andere doeleinden kan worden gebruikt. T-Mobile bewaart het fotokopie van je identiteitsbewijs niet langer dan noodzakelijk is om (identiteits)fraude te voorkomen of te bestrijden. Bovendien zijn de fotokopieën niet inhoudelijk doorzoekbaar op bijv. paspoortnummer.
Voorkomen en bestrijden van (identiteits)fraude
T-Mobile verwerkt jouw gegevens onder andere voor de uitvoering van de door jouw gevraagde diensten; van het opzetten van een telefoongesprek of een internetsessie tot het afleveren van een sms of het kijken van tv. Om te kunnen bellen en internetten moet T-Mobile je telefoonnummer weten, het identificatienummer van je telefoon (IMEI), je locatie, maar ook het nummer van de persoon die jij wilt bereiken. Hieronder lichten we toe welke gegevens er worden gebruikt in het kader van onze dienstverlening en waarvoor T-Mobile ze nodig heeft.
bellen en sms-en
Om ervoor te zorgen dat je altijd en met iedereen kan bellen wisselt T-Mobile een uniek identificerend nummer, dit heet een IMSI nummer, uit met andere (buitenlandse) telecombedrijven. Daarnaast gebruiken we gebruikgegevens om de kwaliteit van ons netwerk te waarborgen of om fraude en hoogverbruik te voorkomen of tegen te gaan. Lees hierover meer in dit statement.
internet en e-mail
Indien je je internet wil gebruiken, onderweg of thuis, controleren wij of jij toegang mag krijgen tot het internet. Dat doen wij door connection ID van je internetaansluiting te verifiëren.
Als je emailt of internet, verwerkt T-Mobile gegevens om de dienst af te leveren. Deze gegevens zien niet op de inhoud van je communicatie. Wij verwerken gegevens over bijv. up- en download volumes, het tijdstip en duur van je internetsessie, je email adres, je IP adres, de netwerkgegevens die je internetsessie op ons netwerk heeft afgelegd, maar ook de url’s van bezochte websites die nodig zijn om je naar de juiste (gedeelte) van de website te kunnen leiden. Deze gegevens vormen ook de basis van je factuur. Op je factuur staat het aantal Mb’s die je hebt verbruikt.
Customer Match
Daarnaast gebruikt T-Mobile Nederland het e-mailadres van haar klanten voor advertentie doeleinden via Google. T-Mobile maakt een lijst van anonieme ID’s in Google door de e-mailadressen van haar klanten te koppelen aan het emailadres wat bekend is bij Google. Op basis van deze lijst worden klanten toegevoegd of uitgesloten van onze advertentie campagnes, zodat T-Mobile Nederland relevantere advertenties kan tonen. In een lijst moeten altijd meer dan 1000 gematchte ID’s zitten. Dan pas kan T-Mobile op de gehele lijst een campagne inrichten. Dit is nooit mogelijk op basis van één ID uit de lijst. Indien jij geen deel uit wilt maken van deze service (Customer Match), kun je dit op ieder moment aangeven door je af te melden voor emails. Wij streven ernaar jouw email adres zo snel mogelijk uit onze lijsten te halen, maar zorgen dat deze in ieder geval binnen 30 dagen verwijderd wordt.
televisie
Als je gebruik maakt van de televisie diensten van T-Mobile kan er een monteur bij je thuis komen om je te helpen met het activeren van je aansluiting(en). In dat geval delen wij je adresgegevens met de monteur. Wanneer je na de installatie televisie kijkt gebruik je de T-Mobile interactieve box. Deze box verwerkt gegevens zodat je de zenders kunt bekijken die bij jouw televisie pakket horen. Als je een hard disk recorder hebt, heb je een wachtwoord nodig om televisie programma’s te kunnen opnemen, ook deze worden verwerkt in je interactieve box. Bij T-Mobile is een uniek identificerend gegeven bekend waaraan je herkend wordt in de systemen van T-Mobile.
Naast televisie kijken kun je ook gebruik maken van Video on Demand. De films en televisie programma die je via Video on Demand kijkt, registreren wij om deze bij je in rekening te kunnen brengen en voor het geval je hierover vragen hebt.
Als je een vraag of klacht hebt over de uitvoering van één van de bovenstaande diensten kan je contact opnemen met onze medewerkers in de T-shops of Klantenservice. Klantenservice kan je telefonisch bereiken, maar ook via de T-Mobile website of social media. Meer hierover vind je onderaan dit Privacy Statement onder 'Hoe kun je ons bereiken’. Om je zo snel en efficiënt mogelijk te helpen hebben onze Klantenservice medewerkers toegang tot het klantmanagement systeem. Hierin staan je contact- en contract gegevens, maar ook je eerdere contact momenten met T-Mobile. Zodoende kunnen we je zo goed mogelijk helpen en kunnen we terug lezen hoe wij jouw vragen eerder hebben beantwoord. Heb je een specifieke technische vraag, bijvoorbeeld over een mobiele internetdata storing dan kan T-Mobile je gebruiksgegevens beperkt inzien om je zo snel mogelijk weer optimaal gebruik te laten maken van de dienst. In dat geval wordt je met een speciale technische helpdesk doorverbonden nadat we hiervoor je toestemming hebben gekregen.
Kwaliteit van de dienstverlening
Om de kwaliteit van de dienstverlening zo goed mogelijk te waarborgen en te optimaliseren, analyseert T-Mobile bepaalde gegevens over het gebruik van het netwerk. Zo houden wij het gebruik van ons netwerk in de gaten, zodat we snel kunnen reageren op plotselinge veranderingen. Denk hierbij aan bel-, sms- en internetgegevens, maar ook welk toestel je gebruikt en hoe dit toestel in ons netwerk functioneert, zoals het aantal succesvol opgezette verbindingen. Deze gegevens worden gebruikt voor beheer en beveiliging van ons netwerk en stelt ons in staat om te onderzoeken of er ergens in het netwerk problemen zijn, zoals storingen of piekverbruik.
T-Mobile heeft een geavanceerd netwerk wat ons in staat stelt om snel in te springen op technische ontwikkelingen en om jou een optimale internetervaring te bieden en tegelijkertijd je te beschermen tegen ongewenste praktijken zoals virussen en spam.
Om dit goed te kunnen doen houdt T-Mobile bij wat er gebeurt op haar netwerk. Hiervoor gebruiken we geavanceerde technieken die virussen kunnen herkennen, maar ook het gebruik van apps, websites en toepassingen door onze klanten op ons netwerk. Deze informatie kunnen wij gebruiken om bepaalde soorten verkeer voorrang te geven (zoals Skype) en verstoppingen te voorkomen, incidenten of storingen in ons netwerk tijdig te ontdekken dan wel te voorkomen, data te comprimeren (zoals streaming video) en ons netwerk en onze klanten te beschermen tegen virussen, malware en andere aanvallen. Aan de hand van de informatie over het gebruik van applicaties en de bezochte websites en door het tijdig kunnen signaleren van storingen, kunnen we er voor zorgen dat er altijd genoeg capaciteit is om jou de diensten te leveren zoals je die van ons gewend bent. Voor dit doeleinde bewaart T-Mobile gebruiksgegevens met een nauwkeurigheid van 15 minuten op geaggregeerd niveau voor 14 dagen. Daarna worden de gegevens automatisch vernietigd.
T-Mobile kijkt niet naar de inhoud van jouw berichten of de door jouw bezochte websites.
T-Mobile kan derde partijen inschakelen ten behoeve van ondersteuning van diensten of het netwerk. Indien deze derde partijen bij het uitvoeren van de betreffende diensten toegang hebben tot persoons- of gebruiksgegevens heeft T-Mobile de vereiste contractuele gemaakt om te zorgen dat je gegevens vertrouwelijk worden behandeld en niet voor andere doeleinden worden verwerkt.
Toegevoegde waarde diensten
Indien je gebruik wil maken van toegevoegde waarde of content diensten, bijv. weer & verkeer informatiediensten dan maakt T-Mobile hiervoor gebruik van je gebruiksgegevens. Deze gegevens worden alleen gebruikt nadat jij hiervoor toestemming hebt gegeven. Als jij een content dienst van een derde partij afneemt en jij deze je toestemming hebt gegeven om je locatiegegevens te gebruiken, dan zal T-Mobile deze aan deze derde partij verstrekken. T-Mobile biedt zelf op dit moment geen diensten aan waarbij je locatie wordt gebruikt.
Een premium sms dienst, is een betaalde dienst waarbij je content van een derde partij via sms ontvangt. Bij het leveren van een betaalde sms-dienst zijn meerdere partijen betrokken, zoals de platform houder of content dienstverlener. Om een vraag of een klacht over een premium sms-dienst te kunnen afhandelen is het soms nodig om jouw gegevens te gebruiken of te delen met de derde partij. T-Mobile volgt hierbij de afspraken gemaakt tussen alle partijen die sms diensten leveren en vastgelegd in de ‘SMS Gedragscode’.
T-Mobile biedt ook T-Mobile apps aan. Soms zijn deze door T-Mobile zelf ontwikkeld, soms vraagt T-Mobile derde partijen dat voor haar te doen. Als jij gebruik maakt van zo’n T-Mobile app verwerken wij persoonsgegevens van jouw om de app dienst te kunnen leveren. Welke gegevens dat zijn en waarvoor wij die verwerken, leggen wij dan uit in de specifieke voorwaarden die horen bij de app.
Hoogverbruik
T-Mobile kan op basis van het gebruik van je mobiele bel- en internetgedrag overgaan tot het beperken van bepaalde bestemmingen indien T-Mobile constateert dat er sprake is van exorbitant gebruik ten opzichte van je normale belgedrag. Dit zogenaamde hoogverbruik kan er op duiden dat er sprake is van fraude, bijv. dat je telefoon is gestolen en nu wordt gebruikt om naar verre bestemmingen te bellen. Bovendien wil T-Mobile voorkomen dat de factuur zo hoog oploopt dat deze niet meer betaald kan worden. T-Mobile streeft ernaar om je in dergelijke gevallen vooraf persoonlijk telefonisch of per sms-bericht te informeren voordat er tot een beperking wordt overgegaan.
Training van medewerkers
Voor het opleiden en trainen van de T-Mobile Klantenservice medewerkers worden telefoon gesprekken met klanten opgenomen. T-Mobile maakt dan gebruik van trainers om de servicegerichtheid naar de klant te meten. De trainer speelt het gesprek af en evalueert met de T-Mobile medewerker aandacht- en verbeterpunten. Na de evaluatie wordt de opname vernietigd.