Bij simswapping neemt iemand met criminele intenties jouw mobiele telefoonnummer over op een andere simkaart en ander toestel. Open onderstaande infographic voor een uitgebreide uitleg.

Gegevens diefstal via mobiel

Hoe werkt dit?

Een crimineel speurt het internet af op zoek naar persoonlijke gegevens, zoals geboortedatum, 06-nummer en adresgegevens. Hij kan ook in het bezit komen van jouw gegevens door diefstal of door een datalek van een andere organisatie. Hij neemt hiermee ongewenst jouw identiteit aan. Daarnaa misleidt hij de telecomaanbieder om je nummer over te zetten op een andere simkaart.

Met je oorspronkelijke simkaart heb je daarna geen toegang meer tot het netwerk. Je kunt dan niet meer bellen, geen berichten meer versturen en niet meer mobiel internetten.

Soms gebruik je je telefoonnummer om jezelf te identificeren bij websites en apps door middel van sms verificatie. Dit wordt vaak gebruikt bij bijvoorbeeld je bank, social media, bitcoin brokers, DigiD en creditcard. Deze controle sms-jes komen niet meer bij jou binnen, maar bij degene die je 06-nummer heeft overgenomen. In combinatie met eerder verkregen persoonsgegevens kan hij zich toegang verschaffen tot alle web portals.

Als je merkt dat je slachtoffer bent geworden van simswapping, is het vaak al te laat. Neem in dat geval altijd zo snel mogelijk contact op met je telecomaanbieder. Ben je klant bij T-Mobile, dan kun je contact opnemen met de Klantenservice van T-Mobile.

Simswapping tegen gaan

Wat doet T-Mobile aan simswapping?

T-Mobile vindt het belangrijk criminelen een halt toe te roepen om simswapping tegen te gaan. Dit doet T-Mobile op drie manieren:

1. We hebben onze protocollen en processen nog verder aangescherpt. Klanten die hun simkaart kwijt zijn of een kapotte simkaart hebben, kunnen alleen in de T-Mobile winkel hun nieuwe simkaart activeren. Klanten die echt niet in de gelegenheid zijn om naar de winkel te komen, worden doorgeschakeld naar een speciaal team. Dat team zal met extra controle stappen alsnog in uitzonderlijke gevallen de nieuwe simkaart activeren.

2. Zien we dat er een poging tot simswappen is gedaan? Dan nemen we contact op met de klant om hierop te wijzen. Daarbij adviseren we extra waakzaam te zijn op verdachte zaken.

3. Via al onze kanalen brengen we het gevaar van simswapping bij klanten, dealers en medewerkers onder de aandacht.

Alle systemen van T-Mobile worden continu conform de laatste standaarden bijgewerkt om de veiligheid van onze diensten te blijven bewaken.

Veilig online via het T-Mobile netwerk

Wat kun je zelf doen en waar moet je op letten?

1. Wees terughoudend met het delen van persoonsgegevens op het internet. Pas ook op met het bewaren van inloggegevens in bijvoorbeeld je e-mail accounts of social media accounts. Veel bedrijven en diensten gebruiken bijvoorbeeld jouw telefoonnummer, geboortedatum, adres of rekeningnummer ter verificatie van je identiteit. Vraag je af hoe goed deze gegevens zijn afgeschermd in combinatie met jouw inloggegevens.

2. Gebruik unieke wachtwoorden voor je verschillende accounts en bewaar deze op een aparte plek. Kies voor wachtwoorden die moeilijk te raden zijn en speciale tekens bevatten.

3. Gebruik waar dat kan een tweede stap om je accounts extra te beveiligen (tweestapsverificatie). Bij voorkeur via speciale authenticatie-apps, zoals bijvoorbeeld Google Authenticator, Microsoft Authenticator of LastPass Authenticator, maar dit kan ook per sms. Door nieuwe fenomenen zoals simswapping is het gebruik van speciale authenticatie-apps nog veiliger dan het gebruik van sms als tweestapsverificatie. Het gebruik van authenticatie-apps heeft dan ook de voorkeur.