T-Mobile innoveert en zegt 2G vaarwel

Als vooruitstrevende telecomprovider werken we continu aan ons netwerk. Omdat het bel- en internetverkeer blijft toenemen is het belangrijk dat we ons netwerk optimaliseren voor 4G en 5G. Om dit te kunnen doen, gaan we het 2G-netwerk uitzetten.

Mobiele telefoons met 2G

Op 1 juni 2021 stopt T-Mobile met het ondersteunen van 2G voor mobiele telefoons. Mobiele telefoons die uitsluitend 2G gebruiken, hebben vanaf dat moment geen verbinding meer. Dit betekent dat je je telefoon voor die tijd moet vervangen met een telefoon die voor 3G/4G/5G geschikt is. Twijfel je of je momenteel een 2G-toestel hebt? Bekijk dan de lijst met 2G-telefoons om te zien of jouw huidige toestel ertussen staat.

Apparaten (M2M) met 2G

Op 1 juni 2023 stopt ook de ondersteuning voor andere apparaten, zogenaamde machine-to-machine (M2M) die uitsluitend van het 2G-netwerk gebruik maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan boordcomputers, navigatiesystemen en alarmsystemen. Lees over de mogelijke gevolgen voor jouw bedrijf én de acties die je moet ondernemen.

Heb ik een nieuwe telefoon nodig? Bekijk onderstaande stappen om te bepalen of je een nieuwe telefoon moet aanschaffen.

Stap 1

Heb je een 2G-telefoon?

Bekijk de lijst met 2G-telefoons om te kijken of jouw huidige telefoon ertussen staat.

Stap 2

Bekijk aanbod

Heb je een telefoon die alleen geschikt is voor 2G? Kies dan voor een telefoon waarmee je na 1 juni 2021 wel gebruik kunt blijven maken van je T-Mobile abonnement. 

Bekijk onze 4G-telefoons

Stap 3

Check je simkaart

Je huidige simkaart is waarschijnlijk te groot voor in een modernere telefoon. Kijk hier voor meer informatie.

Hoe zit het met mijn telefoon?

Heeft jouw telefoon cijfertoetsen aan de voorkant? Grote kans dat deze alleen 2G gebruikt. Twijfel je over welke telefoon je nu hebt? Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende 2G-toestellen. Wanneer we ons 2G-netwerk uitzetten, werken deze toestellen niet meer op het T-Mobile netwerk.

Nokia 100Nokia 108 whiteSamsung 1190

Nokia 100, 105, 108, 113, 150, 1600, 1616, 1650, 2310, 3310, 3720, 6300, 6303i, 6310i, C1-01
Samsung B300, C260, C270, E1120, E1150, E1550i, E1170, E1180, E1190, E1270, Pusha, Stratus, GT-E1190, GT-E1150, GT-E1200
Alcatel 2004C, 2008G, 1016D, 1035X
Sony Ericsson alle toestellen
Emporia alle toestellen
Doro alle toestellen
Primatronix Nanho M6900
Ruggear RG100, RG19
CAT B26

Op zoek naar een geschikt alternatief?

Heb je een toestel dat alleen geschikt is voor 2G? Dan is het belangrijk om na te denken over een alternatief, zodat je na 1 juni 2021 gebruik kunt blijven maken van je T-Mobile abonnement. Onderstaande suggesties lijken in gebruik het meest op een 2G-telefoon. Kies je liever voor een andere 4G-telefoon? Bekijk dan alle losse telefoons in onze shop.

Alcatel 30.88

Samsung Galaxy A21s

Machine-to-Machine en 2G:
Wat zijn de gevolgen?

Heb ik nieuwe M2M-apparatuur nodig?

Stap 1

Check je M2M-apparaten

Neem contact op met je leverancier om te controleren of jouw M2M-apparatuur alleen geschikt is voor 2G.

Stap 2

Zijn je M2M-apparaten geschikt voor 3G/4G?

Dan hoef je alleen de instellingen van deze apparaten te wijzigen. Vraag je leverancier om je hierbij te helpen.

Stap 3

Nieuwe M2M-apparatuur en/of simkaarten nodig?

Bespreek de mogelijkheden met je leverancier of bekijk onze IoT-oplossingen.

Maakt jouw bedrijf gebruik van 2G-apparaten?

Boordcomputers, navigatiesystemen, alarmsystemen, mobiele pinapparaten; ons 2G-netwerk wordt ook door apparaten gebruikt voor Machine-to-Machine (M2M) communicatie. Sommige van deze apparaten zijn naast 2G óók geschikt voor 3G of 4G. Andere, vaak oudere, apparaten zijn uitsluitend verbonden via 2G.

Wat betekent dit voor jou?

Voor M2M gaat het 2G netwerk vanaf 1 juni 2023 stoppen. We raden je aan om contact op te nemen met de leverancier om het volgende voor je na te gaan: is je hardware geschikt voor 3G of 4G? Dan hoef je misschien alleen de instellingen te wijzigen om verbinding te kunnen maken met 3G/4G. Is het apparaat alléén geschikt voor 2G? Bespreek dan met je leverancier de mogelijkheden om het apparaat te vervangen voor een alternatief dat wel geschikt is voor 3G/4G.

Daarnaast zijn onze Internet of Things-oplossingen IoT Easy Connect en IoT Custom Connect een mooi alternatief voor je bestaande M2M-toepassingen. Lees meer over onze IoT-oplossingen.

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik zien of mijn mobiele telefoon alleen geschikt is voor 2G?

    Op deze pagina staat een lijst van toestellen die alleen voor 2G geschikt zijn. Weet je niet helemaal zeker welk toestel je hebt? Een handige tip is om te kijken of je telefoon toetsen op de voorkant heeft om te typen. De meeste van zulke toestellen kunnen niet op ons nieuwe netwerk. Je hebt dan waarschijnlijk een nieuw toestel nodig. Om het zeker te weten kun je langskomen in een winkel bij jouw in de buurt of contact opnemen met ons via 0800-8102.

  • Wat moet ik doen om over te stappen naar 3G/4G/5G?

    Mobiele telefonie via 2G

    Per 1 juni 2021 dien je gebruik te maken van een mobiele telefoon die geschikt is voor 4G. We adviseren je de nodige aanpassingen zo snel mogelijk in gang te zetten, zodat je op tijd klaar bent voor de ‘overstap’ naar de dienstverlening die wordt geleverd over 4G.

    M2M via 2G

    Per 1 juni 2023 dienen bestaande zakelijk klanten die via ons netwerk gebruik maken van 2G M2M apparatuur, gebruik te maken van apparatuur die geschikt is voor 3G, 4G of 5G. We adviseren je contact op te nemen met je leverancier. Zij hebben de kennis van de betreffende hardware en kunnen deze vervangen.

    Ook de T-Mobile IoT Easy Connect of IoT Custom Connect-diensten kunnen voor klanten mogelijk een oplossing bieden, afhankelijk van de gebruikte toepassingen. Meer informatie over onze IoT-oplossingen vind je op https://www.t-mobile.nl/zakelijk/internet-of-things.

    We adviseren je om de benodigde aanpassingen zo snel mogelijk in gang te zetten, zodat je op tijd klaar bent voor de ‘overstap’ naar onze andere netwerken.

    Let op! Je huidige simkaart is waarschijnlijk te groot qua formaat voor nieuwe telefoons en M2M-apparaten. Kijk hier voor meer informatie.

  • Heb ik een andere simkaart nodig voor 3G/4G?

    Alle simkaarten van T-Mobile geven toegang tot het 3G- en 4G-netwerk. Echter, niet alle simkaarten passen in alle telefoons. Veel oude 2G-telefoons gebruiken een standaard simkaart, het grootste formaat. Nieuwere telefoons hebben vaak Micro- of Nano-simkaarten nodig. Onze 3-in-1 simkaart is hiervoor de oplossing. Je kunt hier het juiste formaat simkaart zelf uitdrukken. Check dus goed welke simkaart jij hebt, en welke je nodig hebt voor een nieuw toestel. Meer informatie over het formaat van je simkaart vind je hier.

  • Waarom is het uitfaseren van 2G nodig?

    Mobiele telefoons van tegenwoordig maken bijna allemaal gebruik van ons 4G- of 5G-netwerk. Om met het snel toenemend data- en belverkeer ons netwerk nog verder te verbeteren en toekomstbestendig te maken, is het nodig het huidige 2G-techniek te stoppen en ruimte te maken om deze verbeteringen te kunnen doen.

  • Waarom hebben jullie niet besloten om 3G uit te faseren in plaats van 2G?

    T-Mobile kiest ervoor om de oudste techniek het eerst uit te faseren. Daarnaast biedt het 3G-netwerk een betere ondersteuning voor bellen dan 2G. Met het uitfaseren van het 2G-netwerk komt er ruimte beschikbaar om ons netwerk en onze dienstverlening nog verder te verbeteren.

  • Waarom stopt 2G voor mobiele telefoons eerder dan die voor zakelijke M2M toepassingen?

    Met name voor deze klantengroep vragen de nodige aanpassingen veel tijd en organisatie, meer dan bij ander soort gebruik van onze netwerken. Met het vaststellen van de nieuwe einddata komen we tegemoet aan de wens vanuit onze klanten en hebben zij meer tijd om de veranderingen goed voor te bereiden.

  • Eerder kondigden jullie aan dat het uitzetten van 2G zou plaatsvinden eind 2020. Waarom is dit verplaatst naar juni 2021?

    Voor sommige klanten kan het uitfaseren van de 2G-technologie een impactvolle verandering zijn, zeker in de huidige coronacrisis. Eerder stond de uitfasering van 2G gepland voor november 2020. Met het vaststellen van de nieuwe einddata voor 2G-ondersteuning, komen we tegemoet aan een wens vanuit onze klanten en bieden we meer tijd om deze verandering op een goede manier voor te bereiden.

    Per 1 juni 2021 stopt de ondersteuning van 2G voor mobiele telefoons. Vanaf dat moment hebben mobiele telefoons die via het T-Mobile netwerk uitsluitend 2G gebruiken, geen verbinding meer.

    Per 1 juni 2023 stopt ook de ondersteuning voor andere apparaten, zogenaamde machine-to-machine (M2M) apparaten, die enkel van het 2G-netwerk gebruik maken.

  • Faseren andere providers ook hun 2G-netwerk uit?

    Andere providers in Nederland hebben eigen aankondigingen gedaan voor het uitschakelen van hun 2G- of 3G-netwerk . Kijk voor meer informatie hierover op de website van de betreffende provider.

  • Welke oplossingen/alternatieven bieden jullie mij voor M2M toepassingen waarbij 2G wordt gebruikt?

    Een T-Mobile accountmanager kan je begeleiden bij een keuze naar één van onze andere bereikbaarheidsoplossingen, bijvoorbeeld met onze IoT Easy Connect en/of IoT Custom Connect oplossingen. Meer informatie over onze IoT-oplossingen vind je op https://www.t-mobile.nl/zakelijk/internet-of-things. Voor advies over vervanging van huidige machine-to-machine apparatuur adviseren wij om contact op te nemen met je huidige leverancier.

  • Hoe kan ik nagaan of mijn M2M hardware alleen geschikt is voor 2G?

    Dit kan bij de fabrikant op basis van het IMEI- of modelnummer.

  • Wij hebben medewerkers met een abonnement van een buitenlandse provider. Hebben zij na 1 juni 2021 nog toegang tot het T-Mobile 2G-netwerk met 2G M2M apparatuur?

    Ja, het 2G M2M-netwerk zal vooralsnog ook na 1 juni 2021 (inbound) roaming ondersteunen voor 2G telefoons. Op welk Nederlands netwerk dat is, hangt af van de buitenlandse provider. Wij adviseren wel op korte termijn deze telefoons ook te migreren. Een toekomstbestendige oplossing is 4G of andere nieuwe beschikbare technieken zoals NB-IoT en LTE-M.

  • Wij hebben medewerkers in het buitenland met een abonnement van een buitenlandse provider. Hebben zij, wanneer zij na 1 juni 2021 in Nederland komen, met hun 2G M2M apparatuur toegang tot het T-Mobile 2G-netwerk in Nederland?

    Ja, het 2G M2M-netwerk zal vooralsnog ook inbound roaming ondersteunen voor buitenlandse 2G M2M apparatuur na 1 juni 2021. Op welk Nederlands netwerk dat is, hangt af van de buitenlandse provider. Wij adviseren wel op korte termijn ook deze M2M apparaten te migreren. Een toekomstbestendige oplossing is 4G of andere nieuwe beschikbare technieken zoals NB-IoT en LTE-M.

  • Behoudt M2M apparatuur toegang tot het T-Mobile 2G (M2M) netwerk in Nederland als wij vanuit het buitenland weer terugkomen in Nederland?

    Ja, dit blijft werken tot 1 juni 2023. Vanaf 1 juni 2023 dient ook deze apparatuur vervangen te zijn naar apparatuur die geschikt is voor 4G of 5G.

  • Wij maken gebruik van 2G CSD/fax functionaliteiten. Deze dienstverlening stopt per 1 juni 2021. Wat zijn onze alternatieven?

    Een mogelijke alternatief is het gebruik maken van convertors en inzet van andere modems/hardware. Het blijft wel mogelijk een 2G M2M-modem met 2G-CSD een ‘wake-up trigger’ te geven, en vervolgens het 2G M2M-modem online te laten komen met GPRS. Echter, dataverkeer via CSD is na deze datum niet meer mogelijk.