Digitale Inclusie

We stoppen pas wanneer iedereen onderdeel is van de digitale samenleving

Digitale Inclusie

Dagelijks zetten we ons in om Nederland te verbinden. Een connectie tot stand brengen is onze kernactiviteit. Daarmee willen we eenzaamheid en uitsluiting bestrijden.

Het is belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de mogelijkheden die technologie en connectiviteit ons bieden en dat iedereen in staat is om mee te gaan in een snel digitaliserende samenleving. We streven naar verbinding, juist ook voor de mensen die nu buitengesloten zijn. 

Wat is digitale inclusie?

Onze samenleving wordt steeds digitaler. De meeste communicatie speelt zich online af. Maar dat is niet voor iedereen makkelijk of vanzelfsprekend. Volgens digitaleoverheid.nl zijn er in Nederland zo’n 2,5 miljoen mensen die het gebruik van een smartphone of ander device lastig vinden. En 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt.

Dat heeft verschillende redenen. Ouderen zijn bijvoorbeeld minder bekend met smartphones. Maar er is ook een grote groep mensen die simpelweg niet de financiële middelen heeft om deel te nemen aan de digitale samenleving. Daar moeten we rekening mee houden. We willen ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot de mogelijkheden die de digitale samenleving ons biedt en dat niemand hierin achterblijft. Dat noemen we digitale inclusie.

Waarom vinden we het belangrijk dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving?

Steeds meer communicatie gebeurt digitaal. Of het nou gaat om informatie van overheid, je bankzaken regelen of eten bestellen: ons leven wordt grotendeels bepaald door digitalisering. Onze sociale contacten, ons werk, zelfs onze gezondheid en onze rol in de maatschappij. Voor bijna alles is tegenwoordig een app. Dat is handig, maar betekent ook dat we veel meer te maken hebben met technologie. En daar is (nog) niet iedereen mee bekend of aan gewend. Dat kan ertoe leiden dat mensen zich buitengesloten voelen. Ze missen echte contacten en belangrijke informatie. Maar ook het doen van bijvoorbeeld betalingen is een stuk lastiger voor deze groep. Daarom willen wij ervoor zorgen dat ook degenen voor wie technologie niet vanzelfsprekend is, mee kunnen doen in een snel digitaliserende samenleving.

Inclusie betekent ook dat niemand zich buitengesloten voelt. In een samenleving waarin het vrij eenvoudig is om verbinding te maken met de buitenwereld, mag niemand zich eenzaam voelen. We streven naar verbinding, juist ook voor de mensen die nu buitengesloten zijn of dreigen te worden. We stoppen pas als iedereen die dat wil verbonden is met de digitale samenleving.  

Thema's waar wij ons binnen Digitale Inclusie op richten

Eenzaamheid

Eenzaamheid bestrijden

T-Mobile werkt samen met stichting Join us om eenzaamheid onder jongeren tegen te gaan. We helpen jongeren om met elkaar in contact te komen en ze zo sociaal sterker te maken. 

Connectiviteit

Connectiviteit voor iedereen

Iedereen verdient toegang tot de digitale wereld, ook degenen die (soms) minder te besteden hebben. Daarom hebben we speciale betalingsregelingen en delen we via de overheid simkaarten uit.

Digitale vaardigheden

Digitale vaardigheden

Veel ouderen nemen niet deel aan de digitale samenleving, omdat ze niet bekend zijn met de technologieën van tegenwoordig. Om hen te helpen geven we workshops in bijvoorbeeld het gebruik van smartphones.

Een greep uit onze projecten

Join us: eenzame jongeren met elkaar verbinden

Eenzaamheid onder jongeren is een groeiend maatschappelijk probleem. In Nederland voelt maar liefst acht procent van de jongeren zich chronisch eenzaam. Er wordt echter niet veel over gepraat en juist daarom verdient het meer aandacht. Samen met stichting Join us zetten we ons de komende drie jaar in om minstens 50.000 jongeren te helpen eenzaamheid achter zich te laten. Met onze digitale kennis helpen we Join us om jongeren zo veel mogelijk met elkaar in contact te laten komen en ze sociaal sterker te maken. Samen gaan we eenzaamheid onder jongeren tegen.

Workshop voor kinderen over smartphone op de fiets

Medewerkers van Ben, Tele2 én T-Mobile geven kinderen van groep 6 tot en met 8 voorlichting over de gevaren van swipen, browsen en appen op de fiets. Zo proberen we ervoor te zorgen dat kinderen zo veilig mogelijk rond kunnen fietsen.

Ouderen worden ‘smart’

De samenleving is in hoog tempo gedigitaliseerd. Minder banken in het straatbeeld, het boeken van een taxirit gaat via een app. Bijna iedereen is continu online verbonden met de wereld en met elkaar. Maar veel ouderen nemen niet deel aan de digitale samenleving en kampen zelfs met eenzaamheid. Ouderen zijn niet opgegroeid met de technologie die andere generaties vanzelfsprekend vinden. Voor ons is het belangrijk dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving. Daarom willen we zoveel mogelijk ouderen de juiste vaardigheden aanleren. Dit doen we door smartphone workshops te geven.

Een onvergetelijke kerstervaring voor onze buren

Samen met Wijkberaad Laak Centraal bezorgden we aan zo’n 175 oudere en alleenstaande buurtgenoten een feestelijke verrassing: muziek, een kopje koffie en een feestelijke attentie. Door de coronamaatregelen zitten meer mensen in sociale isolatie en is er meer eenzaamheid onder ouderen en alleenstaanden. Een vrolijk moment in aanloop naar de feestdagen was dus meer dan welkom.

Onze overige initiatieven voor een meer inclusieve digitale samenleving

Social Sim

Social Sim is het T-Mobile connectiviteitsprogramma voor non-profitorganisaties en overheden. Hiermee kunnen instanties een simkaart verstrekken aan mensen die zich geen mobiele telefoon of internet kunnen veroorloven. Zo kregen onlangs duizend brugklassers een smartphone met simkaart om ze te uit een sociaal (digitaal) isolement te houden.

Ben: jaarlijke actie met Omapost

Tijdens de feestdagen kunnen veel mensen wat extra liefde gebruiken. Daarom zorgt Ben er samen met Omapost elk jaar voor dat zoveel mogelijk mensen, die zijn opgegeven, een persoonlijk kerstkaartje ontvangen.

Verbonden blijven. Ook als het even tegenzit

Het kan gebeuren dat een klant de rekening niet kan betalen. We zien het liefst dat onze klanten altijd verbonden zijn. Daarom hebben we een gespecialiseerd team dat klanten met betalingsproblemen en -achterstanden pro-actief benadert om samen tot een oplossing te komen.

Gigantische gift van Tele2 voor Voedselbank Nederland

Tijdens de actie ‘De laaaangste boodschappenlijst van Nederland’ kon iedereen op de actiepagina een voedsel-emoji aanklikken. Eén emoji betekende één euro voor Voedselbanken Nederland. Uiteindelijk kon Tele2 maar liefst €100.000 doneren.

Support aan Meldpunt Kinderporno

We leveren een financiële bijdrage aan het Meldpunt Kinderporno, een onafhankelijke stichting die zich inzet voor het bestrijden en voorkomen van (online) seksueel misbruik en seksuele uitbuiting van minderjarigen. 

Voorkom smartphonefraude

Smartphonefraude is een vrij nieuwe vorm van criminaliteit. Slachtoffers worden gedwongen om een telefoonabonnement af te sluiten en vervolgens hun telefoon af te staan maar wel de maandelijkse lasten te betalen. Samen met de andere telecomproviders maakten we de website voorkomsmartphonefraude.nl.

Verbeteren online toegankelijkheid

We werken hard aan digitale toegankelijkheid voor onze digitale communicatiekanalen. Zo maken we onze website makkelijker in gebruik voor mensen met een beperking, zoals slechthorenden, slechtzienden, mensen die moeite hebben met focus en mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen.

T-Mobile in de samenleving: onze andere drie pijlers

Duurzaamheid

Duurzaamheid is de basis van alles wat we doen

Innovatie voor de Maatschappij

Technologie dat bijdraagt aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen

Diversiteit & Inclusie

Iedereen bij T-Mobile moet zich onderdeel van Team Magenta voelen en helemaal zichzelf zijn