Phishing is het oplichten van mensen door nepberichten te sturen en naar persoonlijke gegevens vragen. Het is belangrijk om kritisch te kijken naar de e-mails die je binnen krijgt. Sommige nepmails zijn bedriegelijk echt. Gebruik de volgende tips om phishing te herkennen:
1. Controleer het adres van de afzender
Vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie.
2. Controleer de aanhef
Word je met hele algemene termen, zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', aangesproken, let dan op. Bedrijven en instanties waar je klant bent, gebruiken meestal je achternaam in een e-mail.
3. Geef nooit zomaar je persoonsgegevens
In de meeste phishing berichten staat het verzoek om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen echter nooit op deze manier naar persoonsgegevens.
4. Wees attent op taalgebruik en spelfouten
In phishing berichten staan vaak spelfouten. Er worden ook regelmatig termen gebruikt die niet passen bij de manier waarop het desbetreffend bedrijf je normaal bericht.
5. Klik nooit zomaar op een link
Klik je op een link? Dan heb je kans dat een virus of malware op je computer of mobiel wordt geïnstalleerd. Het kan ook voorkomen dat een link je leidt naar een nepwebsite waar je je persoonlijke gegevens moet invullen. Frauduleuze links bevatten vaak subtiele verschillen met de originele link, zoals een andere extensie of andere schrijfwijze.