Geld lenen kost geld

Wat betekent kopen op krediet voor jou?

Je bent gewend dat je in Nederland een abonnement kunt kopen in combinatie met een toestel. Het toestel wordt dan vaak in termijnen betaald, tegelijk met je abonnementskosten. De Nederlandse rechter heeft geoordeeld dat dit een vorm van krediet is, hierdoor moeten alle providers in Nederland aan strenge regels voldoen.

Hieronder leggen we uit wat je hiervan merkt. 

  • Een toestelkrediet, wat betekent dit voor mij? Lees verder

  • Voor een hoog toestelkrediet moeten we jouw gegevens vragen Lees verder

  • Een hoog toestelkrediet moeten wij registreren bij het BKR Lees verder

Alles over je toestelkrediet


Waarom een toestelkrediet?

Bij een krediet denk je misschien aan een lening of een hypotheek. Maar ook bij telecomproviders krijg je hiermee te maken. Want betaal je per maand voor je toestel, dan is dit koop op afbetaling. Het totaalbedrag dat je afbetaalt voor het toestel is een krediet. De overheid wil dat klanten beschermd worden om niet te veel te lenen. Daarom zijn we (net als de andere providers) verplicht om je duidelijk te vertellen dat je een krediet aangaat.

Bovendien: is je toestelkrediet in totaal meer dan € 250,- dan gelden er strenge regels.
Daarover vertellen we hieronder meer. 

 

Uitzonderingen


  •     Ben je al klant bij ons? Dan verandert er voor jou niets. Lees meer
  •     Voor zakelijke klanten gelden de strenge regels niet. Lees meer

     


Je toestelkrediet berekenen

Neem je vanaf 1 mei 2017 bij je abonnement een krediet van meer dan € 250,- voor jouw toestel? Dan vragen we (net als andere providers) jou om een paar gegevens. We noemen dit een Inkomens- en Lastentoets. Dat klinkt ingewikkeld, maar valt enorm mee.

Hiermee controleren we of je -ongeveer- voldoende te besteden hebt, zodat je niet in de financiele problemen komt als je een toestelkrediet neemt.

Welke gegevens vragen we?


We vragen je om door te geven:
Je gezinssamenstelling
• Je inkomen
Je woonlasten

Waarom vragen we deze gegevens?


Met deze informatie van jou berekenen we of het toestelkrediet dat je wilt nemen niet te hoog voor je is. Dit klinkt als een aardige service, maar helaas is de uitkomst niet vrijblijvend: als uit de gegevens die je invult blijkt dat je niet zoveel bestedingsruimte hebt, dan mogen we je geen toestelkrediet aanbieden.

Benieuwd? Maak een test-berekening!

Ben je benieuwd of je alle telefoons kunt kiezen met een krediet?
Of hoeveel je - volgens de wet - per maand kunt betalen voor je toestel?

Vul je gegevens hieronder in. Je ziet meteen een indicatie van het krediet dat wij mogen aanbieden.

Onjuiste ingave:
Weet T-Mobile nu mijn gegevens?

We gebruiken je gegevens over inkomen en woonlasten alleen om de berekening te maken. Wel moeten we de gegevens opslaan. T-Mobile moet namelijk kunnen aantonen dat we jou een krediet mochten geven. We versleutelen je gegevens zodat niemand er zomaar bij kan komen, en bewaren de versleutelde gegevens voor 5 jaar.

Ik ben al klant. Geldt dit ook voor mij?

Ben je al klant bij ons? Dan verandert er voor jou niets. Je hoeft niet alsnog je inkomen of woonlasten aan ons door te geven.

Ga je je contract verlengen bij T-Mobile? Ook dan moeten we bij een krediet van meer dan € 250,- een Inkomens- en Lastentoets doen.

Ga je een zakelijk abonnement bij ons aan? Dan gelden de regels op deze pagina niet voor jou.

Hoe controleert T-Mobile of mijn gegevens kloppen?

Als je een abonnement aangaat staat op het formulier dat je de gegevens naar waarheid invult, wij controleren dit verder niet.

Hoe is de berekening gegaan?

Om je een verantwoord krediet te verstrekken gebruiken we een vaste rekensom.
Hieronder staat de rekensom, klik op de vetgedrukte termen voor meer uitleg.

Toestelkrediet= je inkomen- woonlasten- kredietnorm


• De berekening zelf (en de gegevens die we je moeten vragen) is de uitwerking van de geldende regelgeving over kredieten.
• Jaarlijks bepaalt het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) de basisnorm en de norm woonlasten.

Goed om te weten


  •     Heb je op dit moment al andere kredieten lopen? Dan valt je maximale toestelkrediet misschien toch nog iets lager uit

  •     Heb je een test-berekening gedaan en valt het resultaat wat tegen? Of wil je liever geen Inkomens- en Lastentoets doen?

    Wij helpen je!

     


BKR-registratie

Koop je een toestel op afbetaling met een krediet van meer dan € 250,-? Dan zijn we verplicht om het krediet op te nemen in het BKR-register.

Dat je toestelkrediet in het BKR-register staat is niet automatisch iets negatiefs. De overheid wil alleen dat kredieten ergens geregistreerd staan, om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen komen. Hieronder vertellen we meer over een BKR-registratie.

Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt het krediet afgesloten bij het BKR. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad (én afbetaald). 

BKR

Veelgestelde vragen over BKR

Wat is een BKR-registratie?

BKR staat voor Bureau Krediet Registratie, hier worden alle consumentenkredieten bijgehouden.

Een registratie bij het BKR hoeft niet negatief te zijn. Ook als je nog nooit rood hebt gestaan, maar wel rood kán staan, staat dat als krediet vermeld.

In dit filmpje legt het BKR zelf uit wat zij doen: https://youtu.be/VDihAIcdQxg

Meer weten? Kijk dan op www.bkr.nl

Wat registreert T-Mobile precies?

Als je bij je abonnement een toestelkrediet neemt van meer dan € 250,-  dan geven we door aan het BKR dat je bij ons een krediet voor dat bedrag hebt genomen. We geven geen informatie over het abonnement wat je hebt genomen, en ook niet voor welk toestel het krediet is.

Krijg ik door een toestelkrediet problemen met een hypotheekaanvraag?

Daar kunnen we geen ja of nee op zeggen.
Ten eerste: een hypotheekverstrekker toetst de ruimte die jij hebt om een krediet aan te gaan. Het toestelkrediet wordt van die ruimte afgehaald. Door het toestelkrediet heb je misschien iets minder hypotheekruimte (waardoor je een iets lagere hypotheek kunt krijgen).

Ten tweede; als je betalingsachterstanden hebt op het toestelkrediet, die doorgegeven zijn aan het BKR, dan ziet de hypotheekverstrekker dit ook. Misschien weegt de hypotheekverstrekker dit mee in de afweging of je kredietwaardig bent om een hypotheek aan te gaan.

Ik ben al klant. Wat betekent dit voor mij?

Ben je al klant bij ons? Dan verandert er voor jou niets. We gaan niet met terugwerkende kracht jouw toestelkrediet aanmelden bij het BKR.

Ga je je contract verlengen bij T-Mobile? Dan zijn we wél verplicht om een toestelkrediet van meer dan € 250,- te registreren bij het BKR. Dat je misschien al jaren klant bent maakt helaas niet uit.

Goed om te weten


  •     We registreren jou niet altijd bij het BKR, alleen wanneer we daartoe verplicht zijn. Lees verder wanneer we je niet registreren

  •     Komt een BKR-registratie je echt niet goed uit? Of wil je zekerheid dat je geen last van de registratie hebt (bijvoorbeeld bij een hypotheekaanvraag)?

    Wij helpen je!

     


Wat verandert er nog meer voor mij?

Rekent T-Mobile rente?

Op onze website (en in sommige reclames) zijn we verplicht om je te vertellen: 'Geld lenen kost geld'. Ook zijn we verplicht om een rentetabel te laten zien. In de rentetabel staat hoeveel rente je maandelijks betaalt voor je toestelkrediet.

Maar in tegenstelling tot veel webwinkels rekent T-Mobile voor een toestelkrediet altijd 0% rente.

Neem je een abonnement met een toestel, dan kost dit toestel hetzelfde, zonder rente. Het maakt niet uit of je het hele bedrag in één keer betaalt of in termijnen betaalt: je betaalt in totaal hetzelfde bedrag. Je hoeft je bij ons dus geen zorgen te maken over rente bij een toestelkrediet.

Let op! Geld lenen kost geld

Extra uitleg over je toestelkrediet

Wanneer je daadwerkelijk een abonnement met een toestelkrediet neemt, geven we je nog een persoonlijk overzicht van de toestelkredietovereenkomst. Je kunt dit zien als een bijsluiter: in begrijpelijke taal leggen we uit wat het toestelkrediet voor jou betekent.
Je krijgt het persoonlijke overzicht nog voor je je contract ondertekent in de winkel. Bestel je online of telefonisch, dan krijg je het overzicht al bij je bevestigingsmail.

• Download het Europees Standaard Formulier

• Wie verstrekt het toestelkrediet?

• Heb je een klacht over het toestelkrediet?


Toestelkrediet op je contract, factuur en My T-Mobile

Ook op andere plekken zie je je toestelkrediet terug:

  • Het contract dat je voor je toestel afsluit heet een ' Toestelkredietovereenkomst'. De toestelkredietovereenkomst sluit je tegelijk met je abonnement af.
  • Kies je ervoor om je toestelkrediet in maandelijkse termijnen te betalen, dan vermelden we dit op je factuur. We noemen deze termijn op je factuur Maandelijkse betaling toestelkrediet en je betaalt deze tegelijk met je abonnementskosten.
  • Informatie over je toestelkrediet vind je ook terug in My T-Mobile. Ga naar "Mijn abonnement" en je ziet de hoogte van het toestelkrediet, hoeveel je inmiddels al hebt afbetaald, en hoeveel nog te gaan is. Ook kun je direct het hele toestelkrediet betalen via iDeal.

Controle op negatieve BKR-registraties

Hierboven hebben we uitgelegd dat het BKR-register bedoeld is om te laten zien hoe goed consumenten hun kredieten betalen. Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-) dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.

Wij helpen je!

Heb je een negatieve BKR-registatie, en mogen wij daarom geen toestelkrediet aan je verstrekken?

Wij helpen je, lees verder


Heb je nog vragen? Check ons forum!

Veelgestelde vragen op het forum

Bezig met laden...