Alles over toestelkrediet

Portemonnee

Kopen op krediet

Je bent gewend dat je in Nederland een abonnement kunt kopen in combinatie met een toestel. Het toestel wordt dan vaak in termijnen betaald, tegelijk met je abonnementskosten. In 2017 heeft de Nederlandse rechter geoordeeld dat dit een vorm van krediet is.

Waarom een toestelkrediet?

Bij een krediet denk je misschien aan een lening of een hypotheek. Maar ook bij telecomproviders krijg je hiermee te maken. Want betaal je per maand voor je toestel, dan is dit koop op afbetaling. Het totaalbedrag dat je afbetaalt voor het toestel is een krediet. De overheid wil dat klanten beschermd worden om niet te veel te lenen. Daarom zijn we (net als de andere providers) verplicht om je duidelijk te vertellen dat je een krediet aangaat.

Is je toestelkrediet in totaal meer dan € 250? Dan gelden er aanvullende regels. We vragen je vooraf om gegevens, en registreren het krediet bij BKR. Daarover vertellen we hieronder meer.

Toestelkrediet berekenen

Neem je bij je abonnement een krediet van meer dan € 250 voor jouw toestel? Dan vragen we je (net als andere providers) om een paar gegevens. We noemen dit een Inkomens- en Lastentoets. Dat klinkt ingewikkeld, maar valt enorm mee. Hiermee controleren we of je -ongeveer- voldoende te besteden hebt, zodat je niet in de financiële problemen bij toestelkrediet.

Welke gegevens vragen we van je:

icoon familie

Je gezinssamenstelling

Woon je samen? Dan verdien je meer dan alleen. Maar als je kinderen hebt, heb je weer minder te besteden.
Vanwege de mogelijk grote verschillen zijn we verplicht hiernaar te vragen.

icoon geld

Je inkomen

Hoe meer je verdient, hoe meer je te besteden hebt. Daarom zijn we verplicht hiernaar te vragen.
Je mag het inkomen van je partner hierbij optellen. Toeslagen die je ontvangt mag je dan weer niet meeberekenen.

icoon huis

Je woonlasten

Hoe hoger je woonlasten, hoe minder je kunt besteden. Daarom zijn we verplicht hiernaar te vragen.
Je mag huurtoeslag of hypotheekrenteaftrek van de kosten af halen.

Waarom vragen we deze gegevens?

Met deze informatie van jou berekenen we of het toestelkrediet dat je wilt nemen niet te hoog voor je is. Dit klinkt als een aardige service, maar helaas is de uitkomst niet vrijblijvend. Als uit de gegevens die je invult blijkt dat je niet zoveel bestedingsruimte hebt, mogen we je geen toestelkrediet aanbieden.

Maak een proefberekening

Ben je benieuwd of je alle telefoons kunt kiezen met een krediet?
Of hoeveel je - volgens de wet - per maand kunt betalen voor je toestel?

Vul je gegevens in en je ziet meteen een indicatie van het krediet dat wij mogen aanbieden.

Goed om te weten
Heb je op dit moment al andere kredieten lopen? Dan valt je maximale toestelkrediet misschien toch nog iets lager uit.

Onjuiste ingave:
  • We gebruiken je gegevens over inkomen en woonlasten alleen om de berekening te maken. Wel moeten we de gegevens opslaan. T-Mobile moet namelijk kunnen aantonen dat we jou een krediet mochten geven. We versleutelen je gegevens zodat niemand er zomaar bij kan komen, en bewaren de versleutelde gegevens voor 5 jaar.

  • Als je een abonnement aangaat staat op het formulier dat je de gegevens naar waarheid invult, wij controleren dit verder niet.

  • Alle verkooppunten van toestelkredieten zijn verplicht dezelfde rekenformule te gebruiken. We gebruiken vaste normbedragen die zijn opgesteld door het NIBUD. Deze normbedragen voor levensonderhoud zijn gebaseerd op verschillende zaken. Er zijn normbedragen voor je gezinssamenstelling, voor je auto of woning mocht je deze hebben en voor kinderopvang. Je opgegeven netto maandinkomen min de maandelijkse lasten (afgeleid van je antwoorden op de vragen) levert de maandelijkse kredietruimte op. Wil je meer weten, bekijk dan de informatie van PreventelNIBUD en VFN.

BKR-registratie

logo BKR

Koop je een toestel op afbetaling met een krediet van meer dan € 250,-? Dan zijn we verplicht om het krediet op te nemen in het BKR-register.
BKR staat voor Bureau Krediet Registratie, hier worden alle consumentenkredieten bijgehouden.

Dat je toestelkrediet in het BKR-register staat is niet automatisch iets negatiefs. De overheid wil alleen dat kredieten ergens geregistreerd staan, om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen komen. Ook als je nog nooit rood hebt gestaan, maar wel rood kán staan, staat dat als krediet vermeld.
In het filmpje 'BKR in 1 minuut' legt het BKR zelf uit wat zij doen. Meer weten? Kijk dan op de website van het BKR.

Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt het krediet afgesloten bij het BKR. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad (én afbetaald).

Goed om te weten

We registreren jou niet altijd bij het BKR, alleen wanneer we daartoe verplicht zijn:

  • Sim Only abonnementen registreren we niet bij het BKR
  • Betaal je bij het aangaan van het abonnement het toestel al gedeeltelijk af zodat je krediet € 250,- of lager is? Ook dan registreren we het toestelkrediet niet bij het BKR
  • Betaal je bij het aangaan van het abonnement het toestel helemaal af? Dan heb je geen toestelkrediet en valt er niets te registreren.

Komt een BKR-registratie je echt niet goed uit? Of wil je zekerheid dat je geen last van de registratie hebt, bijvoorbeeld bij een hypotheekaanvraag? Wij helpen je hierbij. Je kunt bij T-Mobile namelijk je toestelkrediet tussentijds volledig afbetalen, zodat in heel korte tijd je BKR-registratie wordt aangepast. Dit kán je kredietwaardigheid net het duwtje geven wat nodig is.
Via iDeal betaal je gemakkelijk de rest van je toestelkrediet af, en binnen een paar werkdagen is je registratie aangepast.

  • Neem je bij je abonnement een toestelkrediet van meer dan € 250,-? Dan geven we door aan het BKR dat je bij ons een krediet voor dat bedrag hebt genomen. We geven geen informatie over het abonnement wat je hebt genomen, en ook niet voor welk toestel het krediet is.

    Achterstand
    Als je een betalingsachterstand hebt, moeten we dit doorgeven aan het BKR, vervolgens wordt je registratie aangepast. Maar dit doen we niet wanneer je per ongeluk je factuur een paar dagen te laat betaalt. Pas bij een betalingsachterstand van 60 dagen geven we dit door aan het BKR. En tussendoor sturen we je natuurlijk herinneringen, zodat de kans klein is dat je vergeet een factuur te betalen.

  • Daar kunnen we geen ja of nee op zeggen.

    Ten eerste: een hypotheekverstrekker toetst de ruimte die jij hebt om een krediet aan te gaan. Het toestelkrediet wordt van die ruimte afgehaald. Door het toestelkrediet heb je misschien iets minder hypotheekruimte (waardoor je een iets lagere hypotheek kunt krijgen).
    Ten tweede: heb je betalingsachterstanden op het toestelkrediet die doorgegeven zijn aan het BKR? Dan ziet de hypotheekverstrekker dit ook. Misschien weegt de hypotheekverstrekker dit mee in de afweging of je kredietwaardig bent om een hypotheek aan te gaan.

  • Misschien wil je van je BKR-registratie af, bijvoorbeeld omdat je een hypotheek wilt afsluiten. In dat geval kun je bij T-Mobile je toestelkrediet tussentijds volledig afbetalen. Zo kan in heel korte tijd je BKR-registratie worden aangepast. Dit kán je kredietwaardigheid net het duwtje geven wat nodig is. Via iDeal betaal je gemakkelijk de rest van je toestelkrediet af, en binnen een paar werkdagen is je registratie aangepast.

    Zo werkt direct afbetalen

    • Log in op je My T-Mobile account en ga naar "Mijn abonnement"
    • Klik vervolgens op 'Toestelkredieten'
    • Daar kun je direct via iDeal je betaling doen
    • Na de betaling krijg je een bevestiging per e-mail dat we BKR hebben gevraagd je registratie aan te passen

Handig om te weten

logo geld lenen kost geld

Op onze website (en in sommige reclames) zijn we verplicht om je te vertellen: 'Geld lenen kost geld'. Ook zijn we verplicht om een rentetabel te laten zien. In de rentetabel staat hoeveel rente je maandelijks betaalt voor je toestelkrediet.

Maar in tegenstelling tot veel webwinkels rekent T-Mobile voor een toestelkrediet altijd 0% rente.

Neem je een abonnement met een toestel, dan kost dit toestel hetzelfde, zonder rente. Het maakt niet uit of je het hele bedrag in één keer betaalt of in termijnen betaalt. Je betaalt in totaal hetzelfde bedrag. Je hoeft je bij ons dus geen zorgen te maken over rente bij een toestelkrediet.

Extra uitleg over je toestelkrediet

Wanneer je daadwerkelijk een abonnement met een toestelkrediet neemt, geven we je nog een persoonlijk overzicht van de toestelkredietovereenkomst. Je kunt dit zien als een bijsluiter: in begrijpelijke taal leggen we uit wat het toestelkrediet voor jou betekent.
Je krijgt het persoonlijke overzicht nog voor je je contract ondertekent in de winkel. Bestel je online of telefonisch, dan krijg je het overzicht al bij je bevestigingsmail.

  • Download het Europees Standaard Formulier
  • Wie verstrekt het toestelkrediet? Lees meer
  • Heb je een klacht over het toestelkrediet? Lees meer

Controle op negatieve BKR-registraties

Hierboven hebben we uitgelegd dat het BKR-register bedoeld is om te laten zien hoe goed consumenten hun kredieten betalen. Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-)? Dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.

Tips

De regels rond toestelkredieten zijn er om je te beschermen. Wil je weten hoe je met deze regelgeving om kunt gaan, lees dan verder. Wij hebben namelijk een aantal manieren om je verder te helpen.

Kies zelf welk toestelkrediet bij je past

Of je te maken krijgt met een BKR-registratie hangt af van de hoogte van je toestelkrediet. Daarom geven wij je drie manieren om je toestel te betalen:

  • Je betaalt het toestel volledig maandelijks af.
  • Een tussenoplossing: je betaalt een gedeelte vooraf, en een gedeelte maandelijks af.
  • Bij je abonnement betaal je het toestel direct volledig af.

Alleen als je kiest voor de 1e optie zijn een BKR-registratie en Inkomens- en Lastentoets verplicht. Met dit in je achterhoofd, kies zelf wat het beste past bij jouw situatie.

Hypotheekstress? Meld tussentijds je BKR-registratie af

Ben je huiverig voor een BKR-registratie, bijvoorbeeld omdat je ooit een hypotheek of lening wil afsluiten? Wij helpen je hierbij. Je kunt bij T-Mobile namelijk je toestelkrediet tussentijds volledig afbetalen, zodat in heel korte tijd je BKR-registratie wordt aangepast. Dit kán je kredietwaardigheid net het duwtje geven wat nodig is.
Via iDeal betaal je gemakkelijk de rest van je toestelkrediet af, en binnen een paar werkdagen is je registratie aangepast.

De BKR-registratie hoeft dus geen probleem te zijn voor je.

Kies je telefoon

Cash nodig? Ruil je oude toestel in!

Door de strengere regels biedt het voordelen als je je toestel direct afbetaalt. En wat doe je met je oude toestel? Is deze nog in redelijke staat? Dan kun je je toestel gewoon inruilen bij ons, en krijg je cash geld terug. Geld wat je meteen kunt gebruiken om je nieuwe toestel af te betalen.

Ben je benieuwd hoeveel je voor je toestel kunt krijgen? Op onze toestelinruilpagina selecteer je jouw toestel en de staat ervan. Je ziet meteen hoeveel je er ongeveer nog voor kunt krijgen.

Naar toestelinruil

Twijfel je? Neem Sim Only en kies later

Twijfel je wat voor toestel je wil nemen, of welk toestelkrediet? Of heb je nu even niet genoeg geld om het toestel af te betalen? Neem dan alvast een Sim Only. Wij bieden namelijk Toestelflexibiliteit: wanneer jij het wilt stap je over van Sim Only naar een abonnement mét toestel. Direct, zonder extra kosten.

Dit kun je alléén bij T-Mobile!

Kies Sim Only

Waar zie ik mijn toestelkrediet?

Heb je gekozen voor een toestelkrediet? Dan kun je de informatie hierover op verschillende plekken terugvinden.

icoon contract

Op je contract

Het contract dat je voor je toestel afsluit heet een 'Toestelkredietovereenkomst'. Deze sluit je samen met je abonnement af.

icoon factuur

Op je factuur

Kies je ervoor om je toestelkrediet in maandelijkse termijnen te betalen, dan vermelden we dit op je factuur. Op je factuur staat dan 'Maandelijkse betaling toestelkrediet'. Je betaalt deze tegelijk met je abonnementskosten.

logo T-Mobile

In My T-Mobile

Ga in My T-Mobile naar 'Mijn abonnement'. Je ziet hier de hoogte van het toestelkrediet, hoeveel je hebt afbetaald en hoeveel nog te gaan is. Ook kun je direct het hele toestelkrediet betalen via iDeal.