Geld lenen kost geld

Wat betekent kopen op krediet voor jou?

Je bent gewend dat je in Nederland een abonnement kunt kopen in combinatie met een toestel. Het toestel wordt dan vaak in termijnen betaald, tegelijk met je abonnementskosten. De Nederlandse rechter heeft geoordeeld dat dit een vorm van krediet is, hierdoor moeten alle providers in Nederland aan strenge regels voldoen.

Hieronder leggen we uit wat je hiervan merkt. 

  • Een toestelkrediet, wat betekent dit voor mij? Lees verder

  • Voor een hoog toestelkrediet moeten we jouw gegevens vragen Lees verder

  • Een hoog toestelkrediet moeten wij registreren bij het BKR Lees verder

Alles over je toestelkrediet


Waarom een toestelkrediet?

Bij een krediet denk je misschien aan een lening of een hypotheek. Maar ook bij telecomproviders krijg je hiermee te maken. Want betaal je per maand voor je toestel, dan is dit koop op afbetaling. Het totaalbedrag dat je afbetaalt voor het toestel is een krediet. De overheid wil dat klanten beschermd worden om niet te veel te lenen. Daarom zijn we (net als de andere providers) verplicht om je duidelijk te vertellen dat je een krediet aangaat.

Bovendien: is je toestelkrediet in totaal meer dan € 250,- dan gelden er strenge regels.
Daarover vertellen we hieronder meer. 

 

Uitzonderingen


  •     Ben je al klant bij ons? Dan verandert er voor jou niets. Lees meer
  •     Voor zakelijke klanten gelden de strenge regels niet. Lees meer

     


Je toestelkrediet berekenen

Neem je vanaf 1 mei 2017 bij je abonnement een krediet van meer dan € 250,- voor jouw toestel? Dan zijn we verplicht je te vragen om een paar gegevens. Alle telefoonproviders zijn verplicht dit te doen. We noemen dit een Inkomens- en Lastentoets. Dat klinkt ingewikkeld, maar valt enorm mee.

We zijn namelijk verplicht te controleren of je -ongeveer- voldoende te besteden hebt, en dat je niet in de financiele problemen komt als je een toestelkrediet neemt.

We vragen je om door te geven:
Je gezinssamenstelling
• Je inkomen
Je woonlasten

Met deze informatie van jou moeten we berekenen of het toestelkrediet wat je wilt nemen niet te hoog voor je is. Dat klinkt als een aardige service, maar helaas is dit niet vrijblijvend: als uit de gegevens die je invult blijkt dat je niet zoveel bestedingsruimte hebt, dan mogen we je geen toestelkrediet aanbieden van de wet.

 

Benieuwd? Maak een test-berekening!

Ben je benieuwd of je alle telefoons kunt kiezen met een krediet?
Of hoeveel je - volgens de wet - per maand kunt betalen voor je toestel?

Vul je gegevens hieronder in. Je ziet meteen een indicatie van het krediet dat wij mogen aanbieden.

Onjuiste ingave:

Veelgestelde vragen

Waarom vragen jullie om deze gegevens?

Niet omdat het kan, maar omdat het moet. We zijn helaas verplicht om dit te controleren vanaf 1 mei.
We gebruiken je gegevens om te bepalen of je een toestelkrediet mag afsluiten. Als blijkt dat je te weinig bestedingsruimte hebt, mogen wij namelijk geen toestelkrediet verstrekken.

Hoe is de berekening gegaan?

Om je een verantwoord krediet te verstrekken gebruiken we een vaste rekensom.
Hieronder staat de rekensom, klik op de vetgedrukte termen voor meer uitleg.

Toestelkrediet= je inkomen- woonlasten- kredietnorm


• De berekening zelf (en de gegevens die we je moeten vragen) is de uitwerking van de geldende regelgeving over kredieten.
• Jaarlijks bepaalt het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) de basisnorm en de norm woonlasten.

Weet T-Mobile nu mijn gegevens?

Nee, wij willen je inkomen of woonlasten helemaal niet van je weten, maar we zijn verplicht dit aan je te vragen. We gebruiken deze gegevens ook niet. Wel zijn we verplicht je gegevens te versleutelen en 5 jaar lang op te slaan. T-Mobile is namelijk verplicht om te kunnen aantonen dat we jou een krediet mochten geven. 

Ik ben al klant. Geldt dit ook voor mij?

Ben je al klant bij ons? Dan verandert er voor jou niets. Je hoeft niet alsnog je inkomen of woonlasten aan ons door te geven.

Ga je je contract verlengen bij T-Mobile? Ook dan moeten we bij een krediet van meer dan € 250,- een Inkomens- en Lastentoets doen.

Ga je een zakelijk abonnement bij ons aan? Dan gelden de regels op deze pagina niet voor jou.

Hoe controleert T-Mobile of mijn gegevens kloppen?

We nemen aan dat jij je gegevens naar waarheid invult, en controleren deze verder niet.

Goed om te weten


Heb je op dit moment al andere kredieten lopen? Dan valt je maximale toestelkrediet misschien toch nog iets lager uit
 

Wij helpen je!

Heb je een test-berekening gedaan en valt het resultaat wat tegen? Of wil je liever geen Inkomens- en Lastentoets doen?

Wij helpen je, lees verder


BKR-registratie

Koop je een toestel op afbetaling met een krediet van meer dan € 250,-? Dan zijn we verplicht om het krediet op te nemen in het BKR-register.

Dat je toestelkrediet in het BKR-register staat is niet automatisch iets negatiefs. De overheid wil alleen dat kredieten ergens geregistreerd staan, om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen komen. Hieronder vertellen we meer over een BKR-registratie.

Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt het krediet afgesloten bij het BKR. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad (én afbetaald). 

Veelgestelde vragen over BKR

Wat is een BKR-registratie?

BKR staat voor Bureau Krediet Registratie, hier worden alle consumentenkredieten bijgehouden.

Een registratie bij het BKR hoeft niet negatief te zijn. Ook als je nog nooit rood hebt gestaan, maar wel rood kán staan, staat dat als krediet vermeld.

In dit filmpje legt het BKR zelf uit wat zij doen: https://youtu.be/VDihAIcdQxg

Meer weten? Kijk dan op www.bkr.nl

Wat registreert T-Mobile precies?

Als je bij je abonnement een toestelkrediet neemt van meer dan € 250,-  dan geven we door aan het BKR dat je bij ons een krediet voor dat bedrag hebt genomen. We geven geen informatie over het abonnement wat je hebt genomen, en ook niet voor welk toestel het krediet is.

Krijg ik door een toestelkrediet problemen met een hypotheekaanvraag?

Daar kunnen we geen ja of nee op zeggen.
Ten eerste: een hypotheekverstrekker toetst de ruimte die jij hebt om een krediet aan te gaan. Het toestelkrediet wordt van die ruimte afgehaald. Door het toestelkrediet heb je misschien iets minder hypotheekruimte (waardoor je een iets lagere hypotheek kunt krijgen).

Ten tweede; als je betalingsachterstanden hebt op het toestelkrediet, die doorgegeven zijn aan het BKR, dan ziet de hypotheekverstrekker dit ook. Misschien weegt de hypotheekverstrekker dit mee in de afweging of je kredietwaardig bent om een hypotheek aan te gaan.

Ik ben al klant. Wat betekent dit voor mij?

Ben je al klant bij ons? Dan verandert er voor jou niets. We gaan niet met terugwerkende kracht jouw toestelkrediet aanmelden bij het BKR.

Ga je je contract verlengen bij T-Mobile? Dan zijn we wél verplicht om een toestelkrediet van meer dan € 250,- te registreren bij het BKR. Dat je misschien al jaren klant bent maakt helaas niet uit.

BKR

Goed om te weten


We registreren jou niet altijd bij het BKR, alleen wanneer we daartoe verplicht zijn. Lees verder wanneer we je niet registreren
 

Wij helpen je!

Komt een BKR-registratie je echt niet goed uit? Of wil je zekerheid dat je geen last van de registratie hebt (bijvoorbeeld bij een hypotheekaanvraag)?

Wij helpen je, lees verder

Wat verandert er nog meer voor mij?

Rekent T-Mobile rente?

Op onze website (en in sommige reclames) zijn we verplicht om je te vertellen: 'Geld lenen kost geld'. Ook zijn we verplicht om een rentetabel te laten zien. In de rentetabel staat hoeveel rente je maandelijks betaalt voor je toestelkrediet.

Maar in tegenstelling tot veel webwinkels rekent T-Mobile voor een toestelkrediet altijd 0% rente.

Neem je een abonnement met een toestel, dan kost dit toestel hetzelfde, zonder rente. Het maakt niet uit of je het hele bedrag in één keer betaalt of in termijnen betaalt: je betaalt in totaal hetzelfde bedrag. Je hoeft je bij ons dus geen zorgen te maken over rente bij een toestelkrediet.

Let op! Geld lenen kost geld

Toestelkrediet op je contract, factuur en My T-Mobile

Vanaf 1 januari 2017 zien onze contracten en facturen er iets anders uit:

  • Al een paar jaar staat op de T-Mobile contracten hoeveel je betaalt voor je toestel.
    Vanaf 1 januari 2017 heet het contract wat je voor je toestel afsluit een ' Toestelkredietovereenkomst'. De toestelkredietovereenkomst sluit je tegelijk met je abonnement af.
  • Kies je ervoor om je toestelkrediet in maandelijkse termijnen te betalen, dan vermelden we dit op je factuur. We noemen deze termijn op je factuur Maandelijkse betaling toestelkrediet en je betaalt deze tegelijk met je abonnementskosten.
  • Informatie over je toestelkrediet vind je ook terug in My T-Mobile. Ga naar "Mijn abonnement" en je ziet de hoogte van het toestelkrediet, hoeveel je inmiddels al hebt afbetaald, en hoeveel nog te gaan is. Ook kun je direct het hele toestelkrediet betalen via iDeal.

 

Extra uitleg over je toestelkrediet

Wanneer je daadwerkelijk een abonnement met een toestelkrediet neemt, geven we je nog een persoonlijk overzicht van de toestelkredietovereenkomst. Je kunt dit zien als een bijsluiter: in begrijpelijke taal leggen we uit wat het toestelkrediet voor jou betekent.
Je krijgt het persoonlijke overzicht nog voor je je contract ondertekent in de winkel. Bestel je online of telefonisch, dan krijg je het overzicht al bij je bevestigingsmail.
Bekijk een voorbeeld van het overzicht

 

Controle op negatieve BKR-registraties

Hierboven hebben we uitgelegd dat het BKR-register bedoeld is om te laten zien hoe goed consumenten hun kredieten betalen. Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-) dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.

 

Wij helpen je!

Heb je een negatieve BKR-registatie, en mogen wij daarom geen toestelkrediet aan je verstrekken?

Wij helpen je, lees verder

Heb je nog vragen? Check ons forum!

Veelgestelde vragen op het forum

Bezig met laden...