Zo kan je veilig internetten.

Apparaten worden steeds slimmer. Internetcriminelen ook. Veilig internetten en bescherming van je persoonlijke gegevens zijn steeds belangrijker. Bij Odido doen we alles om je privacy te bewaken en hackers geen kans te geven. Zodat je zorgeloos online kan zijn. Hoe? Dat lees je hier.

Digitale veiligheid

We helpen je graag.

Natuurlijk zorgen we dat je ons netwerk altijd veilig kan gebruiken. En zelf kan je ook een paar dingen doen om ongewenste gasten buiten de deur te houden.  

Veilig inloggen met 2FA.

Een extra stap bij het inloggen geeft je extra veiligheid: 2FA. Dat staat voor 2-factor authenticatie. Je logt eerst in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna krijg je nog een extra bericht, om vast te stellen dat je het echt bent. Zo is je account goed beveiligd. Zelfs als iemand je wachtwoord heeft. Wel zo fijn. We gebruiken deze methode ook om je gegevens in Mijn Odido te beschermen. Lees meer over Mijn Odido.

Zuinig op je privacy.

We zijn ontzettend zuinig op je persoonsgegevens. Dat mag je van ons verwachten. We nemen alle mogelijke maatregelen om je gegevens te beveiligen. En nee, we luisteren niet naar je telefoongesprekken. We lezen geen sms’jes die je stuurt. Kijken niet mee op internet. En we verkopen je gegevens niet aan andere partijen. In Mijn Odido kan je zien welke klantgegevens we van je hebben. Die kan je daar ook beheren. 

meisje en moeder op tablet
Veilig Online; thuis en onderweg!

Thuis Veilig Online is een extra internetbeveiliging via je modem.

Want al je apparaten die verbonden zijn met je thuisnetwerk worden automatisch via je modem beveiligd. Denk aan telefoons, laptops, tablets en pc’s. Maar ook slimme apparaten, zoals een slimme deurbel, thermostaat en babyfoon.

Thuis Veilig Online kan je uitbreiden met Overal Veilig Online. Zo ben je ook buitenshuis verzekerd van extra beveiliging voor je apparaten.

Zo zijn je laptop, telefoon, tablet en computer ook buiten extra beveiligd. Welk netwerk je ook gebruikt.

  • smart home beveiliging

  • seilig browsen

  • veilig voor kinderen

  • antivirus

  • veilig bankieren

  • gaming Mode

Nieuw op internet? We zijn er voor je.

Misschien is internet wel iets nieuws voor je. Bijvoorbeeld omdat je er nu mee opgroeit. Of juist omdat je er vroeger niet mee bent opgegroeid. We helpen je op weg. Komt goed.

Gezondheid en veiligheid.

Heb je geen veilig gevoel bij het gebruik van onze diensten? Voelt het alsof ze een risico voor je gezondheid zijn? Hoe zit het eigenlijk met die 5G-zendmasten en elektromagnetische straling? Kan zijn dat je vragen hebt. Laat het ons weten en bel met Odido Service. We zijn er voor je.

Voor kinderen is er Kids Online.

Als je op jonge leeftijd internet ontdekt, gaat er een wereld voor je open. De mogelijkheden zijn oneindig. Het is fantastisch. Maar niet altijd. Het is ook belangrijk om te weten dat internet minder fijn kan zijn. Denk aan cyberpesten. Of aan het delen van foto’s die je liever voor jezelf houdt. In ons lesprogramma Kids Online gaan we daar samen op in. We houden het leuk. En leerzaam. 

Voor ouderen is er de smartphone workshop.

Ben je niet opgegroeid met de technologie die jongere generaties vanzelfsprekend vinden? Dan helpen we je graag op weg. We delen een schat aan handige tips en nuttige kennis. En we leren je vaardigheden om uit je mobiele telefoon te halen wat erin zit. Voor ons is het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving. Daarom is iedereen welkom op de smartphone workshop.

Zo herken je phishing.

Bij Phishing proberen criminelen aan je persoonlijke gegevens of geld te komen door een e-mail, sms of WhatsApp-bericht te sturen. Of door te bellen. Ze doen dan net alsof ze een bank, de Belastingdienst of een ander organisatie zijn. Of een vriend of familielid. We helpen je graag om deze nepberichten te herkennen. Dit zijn onze tips: 

  1. Controleer het adres.

    Vaak is het gebruikte e-mailadres niet helemaal juist, een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Steeds vaker sturen hackers nepberichten die van bekende bedrijven en organisaties lijken te komen (PostNL, DHL, de Belastingdienst). Als een bericht verdacht is, verwijder het dan meteen.

  2. Check de aanhef.

    Word je met hele algemene termen aangesproken, zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant'? Let dan op. Bedrijven en instanties waar je klant bent, gebruiken meestal je voor- en/of achternaam in een e-mail.

  3. Geef niet zomaar je persoonsgegevens.

    In de meeste phishing berichten staat het verzoek om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens. Neem bij twijfel altijd contact op met het bedrijf waar je klant bent.

  4. Let goed op taalgebruik en spelfouten.

    In phishing berichten staan vaak spelfouten of woorden die niet passen bij de manier waarop het bedrijf normaal praat.

  5. Klik nooit zomaar op een link.

    Door te klikken op een link kan er een virus of malware op je computer of mobiel worden geïnstalleerd. Soms leidt een link je naar een nepwebsite waar je je persoonlijke gegevens moet invullen. Zulke valse links bevatten vaak kleine verschillen met de originele link, zoals een andere extensie of andere schrijfwijze. Vaak belanden virussen of ransomware op je computer nadat je zelf op een linkje hebt geklikt of iets hebt gedownload. Denk altijd goed na of je een link vertrouwt. Log ook nooit in op internetbankieren via een link die een zogenaamde ‘bank’ stuurt.

  6. Pas op voor WhatsAppfraude.

    Hoe weet je zeker dat een WhatsApp of sms van een bekende is? Een sms of appje met een tekst als ‘Hoi mam, ik heb mijn telefoon laten vallen en dit is mijn nieuwe nummer’ is bijna altijd fraude. Een internetcrimineel die zich voordoet als een bekende. Maak nooit zomaar geld over als een bekende dat vraagt via WhatsApp. Bel eerst de bekende om het verhaal te checken.

  7. Kijk uit voor telefonische oplichters.

    Er zijn ook criminelen die zich voordoen als een medewerker van een helpdesk, bank of de Belastingdienst. Zij melden dan dat je computer niet goed werkt of dat je nog een betaling moet doen. Banken en andere financiële instellingen bellen nooit op om te vragen om persoonlijke gegevens of om geld over te maken. 

Veilig online? Dat doe je zo.

Onze tips die je makkelijk zelf kan toepassen om online veilig te blijven:

Dit kan je zelf doen om veilig online te blijven.

Onze tips die je makkelijk zelf kan toepassen om online veilig te blijven:

Nog meer tips voor je.
  • Verander je wachtwoord regelmatig.

  • Gebruik geen wachtwoord dat direct met jou te maken heeft, zoals je woonplaats of de naam van je kinderen.

  • Gebruik niet overal hetzelfde wachtwoord. Dat is lastig maar wel de beste manier om je gegevens goed te beschermen.

  • Deel je wachtwoord nooit met iemand.

  • Beheer je wachtwoorden met een wachtwoordmanager.

  • Gebruik waar het kan tweestapsverificatie.

Veelgestelde vragen.

We zijn er voor je.

Vragen over veiligheid? Vragen! Hier vind je de meeste antwoorden. Niet gevonden? Bel ons. Chat met onze chatbot. Stel je vraag in de community. Of regel het in de Odido App. Net wat je wil.

Chat met Izzi.

Je wil het meteen regelen. Snappen we. Onze chatbot Izzi staat 24/7 voor je klaar.

De chatbot van Odido

De community.

Van technische vragen tot vragen over het aansluiten van apparaten: met ruim 300.000 leden heb je zo een antwoord.

De community van Odido

Bel met Odido Service.

Bellen kan natuurlijk ook. Werkdagen 8-20 uur. Weekend 9-17.30 uur.