4G-bellen (VoLTE)

Tegelijkertijd internetten én bellen over het 4G-netwerk van T-Mobile

Bij T-Mobile kun je vanaf nu tegelijkertijd bellen én internetten over het 4G-netwerk. Heb je het nieuwste Go Unlimited NL & 10 GB EU + USA abonnement en een toestel dat geschikt is voor 4G-bellen?

Dan kun je tot eind 2018* meedoen met de T-Mobile testperiode voor bellen over 4G (VoLTE).

4G bellen (VoLTE)

Wat is bellen over 4G (VoLTE)?

VoLTE staat voor ‘Voice-over-LTE’, bellen over het 4G-netwerk. Is jouw telefoon geschikt voor VoLTE? Dan kun je tegelijkertijd bellen én internetten over 4G. Dat betekent sneller internet tijdens het bellen!

Tot voor kort kon je met je 4G-telefoon wel internetten, maar niet bellen over 4G. Om te kunnen bellen schakelde je telefoon automatisch terug naar 3G. Daardoor kon je tijdens het bellen alleen maar internetten over 3G. Met VoLTE heb je nu een snellere en stabielere verbinding tijdens het bellen.

Kan ik gebruikmaken van 4G-bellen?

Bij T-Mobile kun je vanaf 10 oktober bellen over 4G*. Daarvoor heb je nodig:

  • Het nieuwste Go Unlimited NL & 10 GB EU + USA abonnement (verkocht vanaf 1 mei 2017)
  • Een toestel dat geschikt is voor 4G-bellen

*We zetten 4G-bellen (VoLTE) vooralsnog aan tijdens een testperiode van 10-10-2017 tot 31-12-2018.

4G-bellen: sneller internet, snellere gespreksverbinding


Het grote voordeel van 4G-bellen is dat je tijdens het bellen ook kunt internetten over het 4G-netwerk. Daardoor kun je tijdens je gesprek sneller bestanden downloaden en uploaden. Ook is de gemiddelde ‘call set-up’ (gespreksverbinding) sneller dan bij 3G.

Net zoals bij 3G kun je ook bij 4G bellen gesprekken voeren met HD geluidskwaliteit. Beide toestellen moeten dan wel HD voice ondersteunen.

4G-bellen inschakelen op je telefoon

In je telefooninstellingen kun je 4G-bellen in- en uitschakelen. Bij de meeste toestelmerken staat bellen over 4G standaard aan. Heb je een iPhone, dan moet je 4G-bellen eenmalig inschakelen via je instellingenmenu.

Wil je controleren of je echt belt over 4G? Zet dan je wifi uit. Bel vervolgens iemand en kijk tijdens het gesprek op je beeldscherm. Zie je het 4G-symbool, dan bel je over het 4G-netwerk van T-Mobile.

Geschikte toestellen voor 4G-bellen (VoLTE)

Op dit moment zijn onderstaande toestellen geschikt voor 4G-bellen:

  • Apple iPhone: SE, 6, 6+, 6s, 6s+, 7, 7+, 8, 8+, X
  • Huawei: P10, P10+, P10 Lite
  • LG: G6
  • Samsung Galaxy: S6 edge+, S7, S7edge, S8, S8+, S9, S9+, Note8, Xcover4, J3 (2017), J5 (2016/2017), A3 (2016/2017), A5 (2016/2017), A8
  • Sony: Xperia XZ Premium, Xperia XZ1, Xperia XZ1 Compact

Naar verwachting zullen fabrikanten steeds meer toestellen geschikt maken voor VoLTE. 

 


Veelgestelde vragen

Wat kost 4G-bellen bij T-Mobile?

4G-bellen is een technische uitbreiding van onze telefoniedienst. Voor gesprekken over 4G gelden dezelfde beltarieven als die bij jouw abonnement gelden. We rekenen je verbruik af tegen je belbundel. Je betaalt dus niets extra.

Controleer wel even of je toestel geschikt is voor 4G-bellen en of je een T-Mobile abonnement hebt met een belbundel en ondersteuning voor 4G-bellen.

Hoe zie ik mijn 4G-gesprekken en mijn verbruik terug?

Jouw recente gesprekken en je verbruik staan in My T-Mobile onder: Verbruiksstatus > Recent Verbruik. Ook op je factuurspecificatie vind je deze gesprekken terug. We geven daarbij niet aan of je gesprek over 2G, 3G of 4G ging.

Gaat mijn 4G-bellen verbruik uit mijn internetbundel?

Nee, we verrekenen je 4G-belverbruik met je belbundel. Daarbij maakt het niet uit of je belt over het 2G, 3G of 4G-netwerk.

Ik heb een data-abonnement zonder bellen. Kan ik 4G-bellen?

Nee, dat kan niet. Voor 4G-bellen heb je een abonnement nodig met een belbundel en ondersteuning voor 4G-bellen.

Ik heb T-Mobile PrePaid. Kan ik dan ook 4G-bellen?

Nee, dat kan niet. Onze techniek ondersteunt geen 4G-bellen in combinatie met PrePaid.

Ik heb een 4G-toestel dat VoLTE ondersteunt. Kan ik dan nog steeds bellen via 2G of 3G?

Met een 4G-toestel dat VoLTE ondersteunt, kun je bellen over het 2G, 3G en 4G-netwerk. Ben je op een plek waar alleen 2G of 3G is, dan kan je toestel zich dus nog steeds aanmelden.

Geldt er een lock/of beperking op mijn contract als ik een abonnement neem waarbij ik 4G kan bellen?

Nee, bellen over 4G (VoLTE) heeft geen ‘lock’ of beperking op je contract. 4G-bellen is juist een technische uitbreiding van je telefoon. We halen dus ook niets weg van je telefoon.

Hoe stel ik 4G-bellen in op een Apple iPhone?

NL: Ga naar: Instellingen > Mobiel netwerk > Schakel 4G in. Kies de optie ‘Gesprekken en data’.

EN: Settings > Mobile Data > Mobile Data options > Enable 4G. Kies de optie ‘Voice & Data’.

Instellen 4G op iPhone

Hoe stel ik 4G-bellen in op een Samsung Galaxy?

NL: Ga naar: Instellingen > Verbindingen > Mobiele Netwerken. Kies de optie ‘Bellen via 4G’.

EN: Settings > Connections > Mobile Networks. Kies de optie ‘VoLTE’.

4G instellen op Samsung

Als ik gebruikmaak van 4G-bellen bij T-Mobile, kan ik dan bellen via andere netwerken?

T-Mobile houdt zich aan de wereldwijde standaard voor 4G-bellen. Alle leveranciers van telecom-netwerkapparatuur en toestelleveranciers moeten zich hier aan houden. Door deze standaard kun je altijd 4G-bellen, over het 4G-netwerk van T-Mobile én over het netwerk van andere providers.

Kan ik 4G-bellen (VoLTE roaming) in het buitenland?

Nee, op dit moment ondersteunt T-Mobile nog geen 4G-bellen (VoLTE roaming) in het buitenland.

De gebruikersinstelling waarmee je de iPhone op ‘alleen 2G’ kunt zetten is verdwenen.

Apple heeft besloten om de gebruikersinstelling waarmee je de iPhone op 2G forceert, te verwijderen. Ondersteunt je iPhone 4G? Je iPhone is dan nog steeds geschikt voor het 2G en 3G-netwerk.

Staat je toestel op de standaardinstelling ‘automatisch netwerk kiezen’? Dan kiest je telefoon zelf het netwerk met de beste kwaliteit (2G, 3G of 4G).

Wat is het verschil tussen 4G-bellen en bellen met een app, zoals Skype of WhatsApp?

Als je belt via een internetapp gaat je gesprek via het internet. Bel je over 4G, dan maak je gebruik van het T-Mobile netwerk en niet van het openbare internet. Bij T-Mobile bewaken en beheren we al onze diensten 24/7. Zo hebben we meer mogelijkheden om een constante, hoge (gespreks)kwaliteit te garanderen.

Een aanbieder van een app heeft geen grip op de internetverbinding. Daardoor kan de gesprekskwaliteit wisselen.