Bij T-Mobile kon je natuurlijk al gebruik maken van het meest bekroonde mobiele netwerk van Nederland. Vanaf nu kan je ook gebruik maken van bellen via 4G en binnenkort van bellen via wifi. We vertellen je alles over hoe het werkt en wat je nodig hebt om het te gebruiken. Ook vind je hier de antwoorden op de veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi.

De voordelen van bellen via 4G en wifi

binnenshuis

Goed bereik binnenshuis

Bellen via wifi is een passend alternatief voor plekken waar ons mobiele signaal minder toereikend is.

snel 4g

Snelle dataverbinding

Tijdens je telefoongesprek snel down- en uploaden via 4G of wifi.

hd

HD audiokwaliteit

Door de stabiele verbinding klinkt het alsof de ander naast je staat.

Hoe werkt bellen via 4G en wifi?

Wat is 4G-bellen en hoe werkt het?

Bellen via 4G –ook wel VoLTE– is bellen met je mobiel over ons 4G-netwerk. Voorheen kon je alleen bellen met 2G en 3G, en nu dus ook met het snellere 4G. Dit levert een paar voordelen op:. 

  1. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen. 
  2. Snellere verbinding: je oproep wordt sneller opgezet. 
  3. Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.

Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare signaal. Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de instellingen activeert op je smartphone. Vergeet ook niet de meest recente software op je smartphone te installeren.

Instellen op Android

Instellen op iOS

Wat is wifi-bellen en hoe werkt het?

Bellen over wifi (VoWifi) zorgt ervoor dat jouw telefoongesprek via een wifi-netwerk kan verlopen in plaats van alleen direct met het T-Mobile netwerk. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Betere ontvangst binnenshuis. 
  2. Geen extra kosten. Je belt gewoon met je normale belbundel. 
  3. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen.
  4. Geen grote investering: wifi-netwerk is vaak al aanwezig.

Zodra je telefoon merkt dat het 4G-signaal van ons netwerk minder sterk is dan het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent, zal je gesprek automatisch over worden genomen, en andersom.

Instellen op Android

Instellen op iOS

Wat heb je nodig voor bellen via 4G en wifi?

toestel

Een geschikte telefoon

Bellen via 4G en wifi kan alleen met een geschikte smartphone met de laatste updates en de juiste instellingen. De lijst met toestellen en instructies voor het aanzetten vind je hieronder bij de veelgestelde vragen.

abonnement

Een geschikt abonnement

Alle abonnementen kunnen gebruik maken van bellen via 4G. Momenteel werken we er hard aan om ook bellen via wifi zo snel mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken.

wifi

Een geschikt wifi-netwerk

Wifi-bellen kan gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. T-Mobile heeft geen invloed op de stabiliteit van je wifi-netwerk. Voor de beste ervaring met wifi-bellen moet je netwerk aan een aantal voorwaarden voldoen. Kijk hieronder bij de veelgestelde vragen voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?

    Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi én 4G op het T-Mobile netwerk:

    • Apple iPhone - 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XR, SE, XS, XS Max, 11, 11 Pro, 11 Pro Max
    • Huawei - Mate 20 Pro, P20, P20 Lite 2019, P20 Pro, P30, P30 Pro, P30 Lite
    • Lenovo - Moto G7 Power (DS), Moto Z3 Play (DS)
    • Nokia - Nokia 8.1, Nokia 9 Pureview, Nokia 2720 Flip
    • Oppo - Reno, Reno 10x Zoom, Reno Z
    • Samsung - A20e, A40, A50, A6 DS, A6+, A70, A8 SS (2018), J4+, J6 (DS), Note8, Note9, Note10, Note10+, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4
    • Sony - Xperia 1
  • Wanneer kan ik gebruik gaan maken van bellen via 4G en wifi?

    Alle abonnementen kunnen gebruik maken van bellen via 4G. Momenteel werken we er hard aan om ook bellen via wifi zo snel mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken.

  • Wat heb ik nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?

    • Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld.
    • Je hebt een T-Mobile abonnement nodig.
    • Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.

    Let wel: voor bellen via wifi is T-Mobile niet verantwoordelijk voor (de werking van) wifi-apparatuur, WLAN-netwerk of internetverbinding van derden.
    Bellen via wifi wordt door T-Mobile afgerekend als een regulier mobiel gesprek.

     

  • Wat is het verschil tussen 4G-bellen en wifi-bellen?

    4G-bellen (of VoLTE) is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: wifi-bellen. Wifi-bellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 2G-, 3G- of 4G-netwerk.

  • Hoe activeer ik 4G-bellen en/of wifi-bellen op mijn telefoon?

    Zorg er voor dat je altijd de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

    Android
    Bellen via 4G

    • Ga naar ‘Toestelinstellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele Netwerken’.
    • Schakel de optie ‘Bellen via 4G’ in.
      Opmerking: in sommige toestellen vind je de optie ‘Bellen via WiFi’ ook in dit menu.

    Bellen via wifi
    • Selecteer de bel-toets (groene telefoon) en kies de optie 'Instellingen' via het lokale menu. 
    • Schakel daar de optie 'Bellen via wifi' in.
      Opmerking: in álle toestellen vind je de optie ‘Bellen via WiFi’ in dit menu

    iOS
    Bellen via 4G

    • Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Opties mobiele data’ > 'Schakel 4G in'.
    • Selecteer daar de optie 'Gesprekken en data'.
    Bellen via wifi
    • Installeer eerst iOS 12.2 of hoger.
    • Voer de ‘update voor aanbiedersinstellingen’ uit. De pop-up hiervoor verschijnt na installatie van de iOS-update.
    • Let op: als deze pop-up niet automatisch verschijnt, ga dan naar: ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > ‘Info’. Dan verschijnt deze pop-up.
    • Ga vervolgens naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'.
    • Schakel daar de optie 'Bellen via wifi' in.
  • Gebruik je bij 4G-bellen en wifi-bellen je belminuten of je MB’s?

    Voor bellen via 4G of wifi betaal je niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.

  • Kan ik ook 4G- of wifi-bellen in het buitenland?

    Bellen via 4G en wifi wordt vanuit het buitenland niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.

  • Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?

    Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- en 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- en 3G-netwerk van een andere provider.

  • Kan ik met PrePaid bellen via 4G of wifi?

    Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

Bellen via 4G

  • Kan ik blijven bellen, ook als ik even geen 4G-bereik heb?

    Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.

  • Hoe weet ik dat ik via 4G bel?

    Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.

Bellen via wifi

  • Is bellen via wifi mogelijk met elk wifi-netwerk?

    Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan instabiel zijn wat resulteert in een minder optimale bel-ervaring. Bellen via wifi werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen. Houd er rekening mee dat -indien je gebruik wilt maken van bellen via wifi- de smartphone verbonden moet zijn met een Nederlands IP-adres.