Bij T-Mobile kon je natuurlijk al gebruik maken van het meest bekroonde mobiele netwerk van Nederland. Vanaf nu kan je ook gebruik maken van bellen via 4G en binnenkort van bellen via wifi. We vertellen je alles over hoe het werkt en wat je nodig hebt om het te gebruiken. Ook vind je hier de antwoorden op de veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi.

De voordelen van bellen via 4G en wifi

binnenshuis

Goed bereik binnenshuis

Bellen via wifi is een passend alternatief voor plekken waar ons mobiele signaal minder toereikend is.

snel 4g

Snelle dataverbinding

Tijdens je telefoongesprek snel down- en uploaden via 4G of wifi.

hd

HD audiokwaliteit

Door de stabiele verbinding klinkt het alsof de ander naast je staat.

Hoe werkt bellen via 4G en wifi?

Wat is 4G-bellen en hoe werkt het?

Bellen via 4G –ook wel VoLTE– is bellen met je mobiel over ons 4G-netwerk. Voorheen kon je alleen bellen met 2G en 3G, en nu dus ook met het snellere 4G. Dit levert een paar voordelen op:. 

  1. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen. 
  2. Snellere verbinding: je oproep wordt sneller opgezet. 
  3. Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.

Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare signaal. Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de instellingen activeert op je smartphone. Vergeet ook niet de meest recente software op je smartphone te installeren.

Instellen op Android

Instellen op iOS

Wat is wifi-bellen en hoe werkt het?

Bellen over wifi (VoWifi) zorgt ervoor dat jouw telefoongesprek via een wifi-netwerk kan verlopen in plaats van alleen direct met het T-Mobile netwerk. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Betere ontvangst binnenshuis. 
  2. Geen extra kosten. Je belt gewoon met je normale belbundel. 
  3. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen.
  4. Geen grote investering: wifi-netwerk is vaak al aanwezig.

Zodra je telefoon merkt dat het 4G-signaal van ons netwerk minder sterk is dan het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent, zal je gesprek automatisch over worden genomen, en andersom.

Instellen op Android

Instellen op iOS

Wat heb je nodig voor bellen via 4G en wifi?

toestel

Een geschikte telefoon

Bellen via 4G en wifi kan alleen met een geschikte smartphone met de laatste updates en de juiste instellingen. De lijst met toestellen en instructies voor het aanzetten vind je hieronder bij de veelgestelde vragen.

abonnement

Een geschikt abonnement

Niet alle abonnementen kunnen direct gebruik maken van bellen via 4G en wifi. Een overzicht van de abonnementen vind je hieronder bij de veelgestelde vragen.

wifi

Een geschikt wifi-netwerk

Wifi-bellen kan gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. T-Mobile heeft geen invloed op de stabiliteit van je wifi-netwerk. Voor de beste ervaring met wifi-bellen moet je netwerk aan een aantal voorwaarden voldoen. Kijk hieronder bij de veelgestelde vragen voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?

    Momenteel zijn de volgende toestellen geschikt voor bellen via wifi en 4G op het T-Mobile netwerk:

    • Apple - iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone SE, iPhone XS, iPhone XS Max

    Let op: de iPhone 5s ondersteunt alléén bellen via wifi maar niet bellen via 4G.

    • Huawei - P30, P30 Pro, P30 Lite
    • Motorola - Moto G7 Plus
    • Nokia - Nokia 7.1, Nokia 9 Pureview
    • Oppo - Reno
    • Samsung - A20e, A3 (2017), A40, A5 (2017), A50, A70, A8 (2017), A80, Note8, Note9, S8, S8+, S9, S9+, S10, S10+, S10e, Xcover4
    • Sony - Xperia 1

     

  • Wanneer kan ik gebruik gaan maken van bellen via 4G en wifi?

    Vanaf 27 mei starten we met de activatie van bellen via 4G voor alle Go abonnementen (zowel particulier als zakelijk). In de loop van het 3e kwartaal 2019 zullen zowel Go als alle overige particuliere abonnementen gebruik kunnen maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi. Voor de zakelijke abonnementen; @Work en Corporate Rateplan zal in de loop van het 2e kwartaal bellen via 4G en wifi geactiveerd worden.
    Het activeren van bellen via 4G en wifi neemt ongeveer 6-8 weken in beslag.

    Onderstaande abonnementen kunnen vanaf het derde kwartaal in 2019 gebruik maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi:

    Flex 20 '07 Actiepakket '14
    Basisabonnement Sim Only Altijd EU Bellen Voordeel '15
    Basisabonnement Sim Only '15 Altijd EU Totaal & Muziek Voordeel '15
    Basis Sim Altijd EU Totaal Voordeel
    Stel Samen '13 Altijd EU Bellen
    Stel Samen & Stel Bij Stel Samen Zakelijk EU
    Voordeelpakket '13 Ondernemers Onbeperkt pakket
    Basispakket '13 Ondernemers Start pakket

  • Wat heb ik nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?

    • Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld.
    • Je hebt een geschikt abonnement nodig.
    • Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.

    Let wel: voor bellen via wifi is T-Mobile niet verantwoordelijk voor (de werking van) wifi-apparatuur, WLAN netwerk of  internetverbinding van derden. Bellen via wifi wordt door T-Mobile afgerekend als een regulier mobiel gesprek.

  • Wat is het verschil tussen 4G-bellen en wifi-bellen?

    4G-bellen (of VoLTE) is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: wifi-bellen. Wifi-bellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 2G-, 3G- of 4G-netwerk.

  • Hoe activeer ik 4G-bellen en/of wifi-bellen op mijn telefoon?

    Zorg er voor dat je altijd de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

    Android
    Bellen via 4G

    • Ga naar ‘Toestelinstellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele Netwerken’.
    • Schakel de optie ‘Bellen via 4G’.
      Opmerking: in sommige toestellen vind je de optie ‘Bellen via WiFi’ ook in dit menu.

    Bellen via wifi
    • Selecteer de bel-toets (groene telefoon) en kies de optie 'Instellingen' via het lokale menu. 
    • Schakel daar de optie 'Bellen via wifi' in.
      Opmerking: in álle toestellen vind je de optie ‘Bellen via WiFi’ in dit menu

    iOS
    Bellen via 4G

    • Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Opties mobiele data’ > 'Schakel 4G in'.
    • Selecteer daar de optie 'Gesprekken en data'.
    Bellen via wifi
    • Voer de ‘update voor aanbiedersinstellingen’ uit. De pop-up hiervoor verschijnt na installatie van de iOS-update.
    • Let op: als deze pop-up niet automatisch verschijnt, ga dan naar: ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > ‘Info’. Dan verschijnt deze pop-up. Een andere mogelijkheid is om de aanbiedersinstellingen via iTunes bij te werken. Raadpleeg de instructie daarvoor hier.
    • Ga vervolgens naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'.
    • Schakel daar de optie 'Bellen via wifi' in.
  • Gebruik je bij 4G-bellen en wifi-bellen je belminuten of je MB’s?

    Als je belt via 4G of wifi, gaat dit net zoals bij het normale bellen gewoon van je belminuten af.

  • Kan ik blijven bellen, ook als ik even geen 4G-bereik heb?

    Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.

  • Kan ik ook 4G- of wifi-bellen in het buitenland?

    Nee, 4G-bellen en wifi-bellen vanuit het buitenland wordt niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen. Hier is voor gekozen omdat de tarieven in het buitenland af kunnen wijken, waardoor er onverwachte kosten kunnen ontstaan. 

  • Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?

    Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- of 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- of 3G-netwerk van een andere provider.

  • Kan ik met PrePaid bellen via 4G of wifi?

    Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

Bellen via 4G

  • Kan ik blijven bellen, ook als ik even geen 4G-bereik heb?

    Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 2G- of 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.

  • Hoe kan ik zien dat ik 4G-bellen heb?

    Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.

Bellen via wifi

  • Kan ik met elke wifi-verbinding bellen via wifi?

    Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan onveilig en instabiel zijn. Wifi-bellen werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen.

  • Wat zijn de kosten voor wifi-bellen?

    Voor bellen via wifi betaal je net als 4G-bellen niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.