Bij T-Mobile kon je natuurlijk al gebruik maken van het meest bekroonde mobiele netwerk van Nederland. Daarnaast kan je ook gebruik maken van bellen via 4G en bellen via wifi. We vertellen je alles over hoe het werkt en wat je nodig hebt om het te gebruiken en beantwoorden de veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi.

De voordelen van bellen via 4G en wifi

binnenshuis

Goed bereik binnenshuis

Bellen via wifi is een passend alternatief voor plekken waar ons mobiele signaal minder toereikend is.

snel 4g

Snelle dataverbinding

Tijdens je telefoongesprek snel down- en uploaden via 4G of wifi.

hd

HD audiokwaliteit

Door de stabiele verbinding klinkt het alsof de ander naast je staat.

Hoe werkt bellen via 4G en wifi?

Wat is 4G-bellen en hoe werkt het?

Bellen via 4G –ook wel VoLTE– is bellen met je mobiel over ons 4G-netwerk. Voorheen kon je alleen bellen met 2G en 3G, en nu dus ook met het snellere 4G. Dit levert een paar voordelen op:. 

  1. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen. 
  2. Snellere verbinding: je oproep wordt sneller opgezet. 
  3. Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.

Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare signaal. Wil je gebruik maken van bellen via 4G of bellen via wifi? Dan is het belangrijk dat je de instellingen activeert op je smartphone. Vergeet ook niet de meest recente software op je smartphone te installeren.

Instellen op Android

Instellen op iOS

Wat is wifi-bellen en hoe werkt het?

Bellen over wifi (VoWifi) zorgt ervoor dat jouw telefoongesprek via een wifi-netwerk kan verlopen in plaats van alleen direct met het T-Mobile netwerk. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Betere ontvangst binnenshuis. 
  2. Geen extra kosten. Je belt gewoon met je normale belbundel. 
  3. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen.
  4. Geen grote investering: wifi-netwerk is vaak al aanwezig.

Is het 4G-signaal van ons netwerk minder sterk dan het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent? Dan zal je gesprek automatisch over worden genomen, en andersom.

Instellen op Android

Instellen op iOS

Wat heb je nodig voor bellen via 4G en wifi?

toestel

Een geschikte telefoon

Bellen via 4G en wifi kan alleen met een geschikte smartphone met de laatste updates en de juiste instellingen. De lijst met toestellen en instructies voor het aanzetten vind je bij de veelgestelde vragen.

abonnement

Een geschikt abonnement

Alle abonnementen kunnen gebruik maken van zowel bellen via 4G als bellen via wifi.

wifi

Een geschikt wifi-netwerk

Wifi-bellen kan gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. T-Mobile heeft geen invloed op de stabiliteit van je wifi-netwerk. Voor de beste ervaring met wifi-bellen moet je netwerk aan een aantal voorwaarden voldoen. Kijk bij de veelgestelde vragen voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Wil je weten of jouw telefoon bellen via 4G en Wifi ondersteund? Dit kan je opzoeken in het instellingenmenu van je telefoon. Ga in het instellingenmenu naar 'Mobiel netwerk'. Als je daar 'Bellen via WiFi' of 'Bellen via 4G' ziet staan (of een soortgelijke naam), dan ondersteunt je telefoon deze mogelijkheid.

  • Alle abonnementen kunnen gebruik maken van bellen via 4G en bellen via wifi. Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

    • Je hebt een geschikte telefoon nodig met zowel bellen via 4G als bellen via wifi ingeschakeld.

    • Je hebt een T-Mobile abonnement nodig.

    • Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.

    Let wel: voor bellen via wifi is T-Mobile niet verantwoordelijk voor (de werking van) wifi-apparatuur, WLAN-netwerk of internetverbinding van derden.
    Bellen via wifi wordt door T-Mobile afgerekend als een regulier mobiel gesprek.

  • 4G-bellen (of VoLTE) is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Maar soms is er binnenshuis geen goed bereik, bijvoorbeeld omdat huizen en kantoren goed geïsoleerd zijn. Ook daar hebben we iets voor: wifi-bellen. Wifi-bellen betekent dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van ons 3G- of 4G-netwerk.

  • Zorg er voor dat je altijd de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

    Android
    Bellen via 4G

    • Ga naar ‘Toestelinstellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele Netwerken’.
    • Schakel de optie ‘Bellen via 4G’ in.
      Opmerking: in sommige toestellen vind je de optie ‘Bellen via WiFi’ ook in dit menu.

    Bellen via wifi
    • Selecteer de bel-toets (groene telefoon) en kies de optie 'Instellingen' via het lokale menu. 
    • Schakel daar de optie 'Bellen via wifi' in.
      Opmerking: in álle toestellen vind je de optie ‘Bellen via WiFi’ in dit menu

    iOS
    Bellen via 4G

    • Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Opties mobiele data’ > 'Schakel 4G in'.
    • Selecteer daar de optie 'Gesprekken en data'.
    Bellen via wifi
    • Installeer eerst iOS 12.2 of hoger.
    • Voer de ‘update voor aanbiedersinstellingen’ uit. De pop-up hiervoor verschijnt na installatie van de iOS-update.
    • Let op: als deze pop-up niet automatisch verschijnt, ga dan naar: ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > ‘Info’. Dan verschijnt deze pop-up.
    • Ga vervolgens naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'.
    • Schakel daar de optie 'Bellen via wifi' in.
  • Voor bellen via 4G of wifi betaal je niets extra’s. Een telefoongesprek wordt zoals je gewend bent op dezelfde manier uit je belbundel afgerekend als een normaal mobiel gesprek. We brengen uiteraard geen dataverbruik in rekening.

  • Bellen via 4G en wifi wordt vanuit het buitenland niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.

  • Ja, bellen naar 112 is mogelijk. Zelfs als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt blijft 112 bereikbaar. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

  • Alle netwerken in het buitenland zijn verplicht (lokale) 112 calls te accepteren als ze de techniek van je toestel ondersteunen. Als je in het buitenland bent en je toestel slechts 2G en 3G, of 4G maar zonder VoLTE (bellen via 4G) ondersteunt, werkt 112 alleen op de beschikbare lokale 2G en/of 3G netwerk(en). Je telefoon vindt dit netwerk automatisch.

  • Met PrePaid is het niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G of wifi.

Bellen via 4G

  • Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.

  • Als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan op je smartphonescherm dan bel je via 4G.

Bellen via wifi

  • Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan instabiel zijn wat resulteert in een minder optimale bel-ervaring. Bellen via wifi werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland. Het stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen. Gebruik maken van bellen via wifi? Houd er rekening mee dat ​de smartphone verbonden moet zijn met een Nederlands IP-adres