Internet in het buitenland

Hoe werkt het?

Ga je naar het buitenland en wil je mobiel internetten?

  • Zet in het buitenland je dataroaming aan via je toestelinstellingen.
  • Ben je door je MB’s heen? Dan stopt internet automatisch.
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over onverwachte kosten.

Op reis binnen de EU
Op reis buiten de EU


Op reis binnen de EU

Met je abonnement of PrePaid kun je jouw internetbundel gebruiken in de EU , IJsland en Noorwegen, zonder extra kosten. Zijn je GB’s op? Koop dan een aanvuller die geldig is in Nederland en de EU. Je internetverbinding stopt tot je gekozen hebt voor een aanvuller. Hiermee voorkomen we onverwachte kosten voor je.

Bijvoorbeeld:
Je hebt 3 GB in je abonnement. Dan kun je 3 GB in Nederland en de EU, IJsland en Noorwegen gebruiken.


Op reis buiten de EU

Internetten buiten de EU? Met Travel & Surf kun je mobiel internetten in het buitenland voor een vaste prijs. De Travel & Surf passen zijn tijdelijk geldig én alleen in het buitenland. Je zit dus nergens aan vast.


Veelgestelde vragen

Wat is dataroaming en hoe zet ik het aan?

Internetten in het buitenland kan alleen via het netwerk van het land waarin je bent. Dataroaming heet dat en vaak is dit geblokkeerd in je telefooninstellingen. Zo zet je dataroaming aan:

Android

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Meer instellingen'
  • Kies 'Mobiele netwerken'
  • Vink 'Roaming' aan of verzet het schuifje

iPhone

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Mobiel netwerk'
  • Kies 'Opties mobiele data'
  • Zet 'Dataroaming' aan (zet het schuifje op groen). 
  • Let op: bij een iOS ouder dan versie 10 moet je ook 'EU Internet' uitzetten (zet het schuifje op grijs).
Ik heb een ouder abonnement. Kan ik mijn internetbundel in de EU gebruiken?

Jazeker. Bijna alle abonnementen kunnen gebruik maken van 'Data roam like at Home'. Alleen voor speciaal op maat gemaakte abonnementen, zoals het zakelijke Corporate Rateplan tellen de nieuwe voorwaarden niet. 

Ben je een zakelijke klant? Kijk dan op de zakelijke buitenland-pagina voor meer informatie.

Help, ik heb geen verbinding in het buitenland. Wat nu?

Het kan voorkomen dat je niet direct verbinding hebt. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je dataroaming staat mogelijk niet aan.
  • Er staat een blokkade op ‘internet en data’ in het buitenland in My T-Mobile.
  • Je hebt een verouderd toestel of een oude simkaart.
  • Je laatste factuur is nog niet betaald.
  • De verbinding van het netwerk in het buitenland werkt niet goed.
Wat kan ik doen met 50 MB?

Met 50 MB verstuur of ontvang je ongeveer:

  • ruim 10.000 WhatsApp-berichten
  • of 500 foto’s via WhatsApp
  • of plaats je 50 Facebook-berichten
  • of kun je 250 kaarten downloaden in Google Maps
  • of check je 500 nieuwsberichten via de NU.nl-app
  • of browse je naar 50 webpagina's
  • of luister je 50 minuten naar muziek via Deezer

Je kunt natuurlijk ook muziek en video’s streamen als je dat wilt, maar dan gaat je verbruik erg hard. Let op! Bij het bekijken van video's op YouTube of Netflix verbruik je 10x zoveel MB.

Tips om MB's te besparen
Hoeveel MB’s heb ik nog?

Ben je in het buitenland en wil je jouw verbruik bekijken? Ga dan naar www.t-mobile.nl/roaming (let op: deze pagina werkt alleen in het buitenland) of naar 'Buitenland' in de My T-Mobile app. Zijn je MB’s op? Dan kun je direct een aanvuller of Travel & Surf-pas kopen.

Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik ook onbeperkt internetten in de EU?

Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken.

  • iPlan’08: Je mag maandelijks 10 GB internetten in de EU. 
  • Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online: je mag maandelijks 20 GB internetten in zone EU. 
  • Go Unlimited EU / Go Unlimited EU + USA (verkocht tot 1 mei 2017): de voorwaarden blijven hetzelfde. Je kunt 60 dagen per jaar onbeperkt internetten in de EU, daarna 10 GB per maand. 
  • Go Unlimited & 10 GB EU / Go Unlimited & 10 GB EU + USA (verkocht vanaf 1 mei 2017): de voorwaarden blijven hetzelfde. Je kunt 10 GB per maand internetten in de EU. 
  • Heb je geen internetbundel, maar onbeperkt internet op lage snelheid in Nederland? Dan kun je per maand 2,5 GB in de EU gebruiken, natuurlijk wel op lage snelheid.

Zijn je GB's in de EU op, dan kun je een GB-aanvuller kopen.

Zijn extra MB's van bijvoorbeeld T-Mobile Samen of PrePaid Surprise ook geldig in de EU?

Nee, helaas niet. De meeste MB's die je hebt 'gekregen', zijn alleen in Nederland geldig. Het gaat om MB's via:

  • 48 uur Unlimited data
  • PrePaid Surprise
  • T-Mobile Extra (zoals 2 GB, uurbundel of weekendbundel)
  • T-Mobile Samen

MB's die je gekregen hebt via de klantenservice zijn wel te gebruiken in de EU.

Waarom kan ik geen Go meer nemen met 60 dagen internet in het buitenland?

Veel klanten zijn erg tevreden met hun Unlimited abonnement. Een kleine groep klanten gebruikte heel erg veel GB's in het buitenland. Omdat internetten in het buitenland erg duur is, hebben we het Unlimited abonnement aangepast. Zo kunnen we de prijs voor alle klanten laag houden. We verkopen het abonnement met 60 dagen onbeperkt internet in de EU daarom niet meer.

Ik heb Stel Samen & Stel Bij. Zijn mijn EU MB's nog geldig?

Heb je een Stel Samen & Stel Bij-abonnement en kon je een gedeelte van je data mee op reis nemen? Binnen de EU heb je jouw EU MB's niet meer nodig, omdat je nu ál je MB's in de EU kunt gebruiken. In Zone 1 (Zwitserland) zijn deze MB's nog steeds geldig:

Stel Samen & Stel Bij internetbundel MB's in Zone 1
Internet S - 1 GB  50 MB per maand
Internet M - 3 GB  100 MB per maand
Internet L - 6 GB  250 MB per maand
Internet XL - 20 GB  250 MB per maand
Oneindig Online 2 GB per maand
Is er 4G in het buitenland?

Je kunt in steeds meer landen gebruik maken van 4G. In landen waar we nog geen afspraken hebben gemaakt over 4G, maak je automatisch gebruik van het lokale 2G- of 3G-netwerk. De maximale down- en uploadsnelheid is afhankelijk van het lokale netwerk.

Bekijk de (4G-)dekking per land

Voorwaarden

Voorwaarden Roam like at Home

Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van T-Mobile in Nederland geldt als een dag in Nederland.

Klachten?
Heb je een klacht over een in rekening gebrachte toeslag? Dan kun je een klacht bij ons indienen.

Voorwaarden Roam like at Home