Inflatiecorrectie

Op deze pagina lees je meer over de prijsinflatie en inflatiecorrectie en wat dit mogelijk voor effect heeft op jouw abonnement.

Wat is inflatiecorrectie?

Elke jaar verandert het prijspeil in Nederland. Dit kan effect hebben op onze kosten. Gaan de prijzen omhoog? Dan zijn we contractueel gerechtigd om elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen ook te verhogen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

In januari 2023 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de jaarmutatie CPI (consumentenprijsindexcijfer) van het CBS over de maand juni van het voorafgaande jaar. Deze wijziging zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 krijgt.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over inflatiecorrectie? Wij hebben een paar veelgestelde vragen voor je op een rij gezet en verdeeld in de categorieën: Algemeen en Abonnement

Algemeen

  • Als de prijzen in Nederland stijgen, dan stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

  • De inflatiecorrectie die T-Mobile dit jaar (2023) doorvoert, is door het CBS vastgesteld op 8.6%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je vaste maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het specifieke consumentenprijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 8,6% in juni 2022.

  • Deze inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren klanten vooraf via de factuur van december dat de inflatiecorrectie er aan gaat komen. Alle klanten zien de inflatiecorrectie vervolgens toegepast en uitgelegd worden op de factuur van januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

  • Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Is jouw contract op of na 1 oktober 2022 afgesloten of verlengd? Dan zal het abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

Abonnement

  • Het is niet mogelijk om je abonnement vanwege deze inflatiecorrectie –voor het einde van de contracttermijn– op te zeggen. De inflatiecorrectie is onderdeel van je contract en staat vermeld in o.a. de Algemene Voorwaarden van T-Mobile. Je bent dus hieraan gebonden.

  • Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2022, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

  • Voor mobiele abonnementen geldt:

    • Heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd.
    • Is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2022 ingegaan? Dan mag je er vanuit gaan dat je dezelfde tarieven blijft betalen zoals je bent overeengekomen.

    Voor T-Mobile Thuis abonnementen geldt:

    • Is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2022 ingegaan? Dan mag je er vanuit gaan dat je dezelfde tarieven blijft betalen zoals je bent overeengekomen.

    Voor zakelijke abonnementen geldt dat de inflatiecorrectie niet van toepassing is op het Corporate Rateplan en het T-Mobile Zakelijk Internet prijsplan.

  • Het Zakelijk Internet prijsplan en het Corporate Rateplan zijn beide uitgesloten van de inflatiecorrectie in 2023.

  • We berekenen inflatiecorrectie over:

    • Het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement
      Inclusief de kortingen op het maandbedrag

    We berekenen geen inflatiecorrectie over:

    • Aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland. 
    • De maandelijkse betaling voor je toestel.
    • Kosten buiten je mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers. 
    • Eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart. 
    • Kortingen die je krijgt over aanvullende diensten, via T-Mobile Samen of T-Mobile Klantvoordeel.
  • We berekenen inflatiecorrectie over:

    • Het maandbedrag van je internet abonnement.
      Inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid
    • Het maandbedrag van je televisie abonnement.
      Inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel
    • Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement. 

       *(Internet 80, Postcodekorting, Glasvezel Internet 750)


    We berekenen geen inflatiecorrectie over: 

    • Extra TV-pakketten zoals Themapakketten, ESPN en Film1. 
    • Beltarieven voor vast Bellen. 
    • Tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile Thuis. 
    • Eenmalige tarieven zoals activatiekosten.

Wij helpen je graag

Zakelijke klant? Stel hier je vraag aan T-Mobile Ondernemen.

We hebben al onze kennis hierboven voor je op een rijtje gezet. Toch geen antwoord kunnen vinden op je vraag? Dan zijn wij bereikbaar via onderstaande kanalen:

My T-Mobile

Regelen in My T-Mobile

100 Services,24/7 Beschikbaar

Mobiel abonnementen
Naar My T-Mobile

Vaste diensten (Thuis) Naar My T-Mobile Thuis

Community

Community

ONS FORUM MET 300.000 LEDEN

Mobiel abonnementen
Naar de Mobiel-community

Vaste diensten (Thuis)
Naar de Thuis-community

Bellen

Bellen

Persoonlijk contact

Mobiel abonnementen
Bekijk telefoonnummers

Vaste diensten (Thuis)
Bekijk telefoonnummers

Bellen

Bellen voor Vaste diensten (Thuis)

Openingstijden
ma - za: 07:00 - 22:00
zo + feestdagen: 09:00 - 18:00

Bel 0800-0092

Bellen

Bellen voor Mobiel abonnementen

Openingstijden
ma - vr: 08:00 - 20:00
za: 09:00 - 17:30
zo + feestdagen: gesloten

Bel 06-2400 1200