Wat is eSIM en wat kan ik ermee?

eSIM staat voor 'embedded SIM'. Dit is een chip die door de fabrikant wordt ingebouwd in de smartphone. eSIM is de nieuwste soort sim en vervangt de fysieke, plastic simkaarten. Je downloadt als gebruiker het profiel van je abonnement, jouw eSIM-profiel. Op dit moment biedt eSIM vooral voordelen voor de iPhone-gebruiker. Het maakt namelijk dual sim op de nieuwe iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone XsiPhone Xs Max en iPhone Xr mogelijk. Dit zijn tot nu toe de enige smartphones die eSIM van T-Mobile ondersteunen, bekijk de lijst met geschikte apparaten. Meer informatie vind je in de veelgestelde vragen over eSIM.

Simkaart wisselen voor eSIM Abonnement met eSIM bestellen

Wat is dual sim met eSIM?

Telefoons met dual sim ondersteunen twee simkaarten, met twee abonnementen op één toestel. Hierdoor kun je privé en zakelijk gemakkelijker gescheiden houden. Of gebruik maken van een buitenlands en Nederlands abonnement wanneer je op zakenreis bent, zonder twee telefoons mee te nemen. Met de komst van eSIM is dual sim nu ook beschikbaar voor de populairste zakelijke telefoons; de nieuwe iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro MaxiPhone Xs, iPhone Xs Max en iPhone Xr kunnen namelijk een fysieke simkaart én een eSIM gebruiken.

Voordelen van dual simtelefoons

Dual sim heeft veel voordelen als je een zakelijk en een privénummer hebt, als je vaak naar het buitenland gaat voor je werk en als je twee abonnementen wil voor bellen en internet. 

Lees meer

Twee soorten dual simtelefoons

Dual simtelefoons komen in twee vormen. De bekendste vorm is een dual simtelefoon waarin je twee nano simkaartjes kunt stoppen. Dit zie je bijvoorbeeld bij veel Samsung en Huawei telefoons, zoals de Samsung S10 en de Huawei P30.

Lees meer

Voordelen van dual simtelefoons met eSIM

eSIM biedt op dit moment vooral voordelen voor iPhone gebruikers. Zo kun je twee verschillende telefoonnummers op een iPhone gebruiken, van twee verschillende abonnementen. Andere voordelen op een rijtje: 

Privé en zakelijk gescheiden

Privé en zakelijk gescheiden

Gebruik WhatsApp for Business op je tweede nummer
Nederlandse en buitenlandse SIM

Nederlandse én buitenlandse SIM

Met tweede sim bellen tegen lokaal tarief in het buitenland
Zakelijk abonnement of Sim Only

Met of zonder smartphone

eSIM met een zakelijk abonnement, met iPhone of Sim Only

Met eSIM ben je klaar voor de toekomst

We bereiden ons voor op de toekomst en gaan mee met de laatste innovaties. Steeds meer telefoons en andere apparaten zullen in de aankomende jaren gebruik gaan maken van eSIM. Denk bijvoorbeeld aan je smartwatch, laptop, tablet en koptelefoon. In de toekomst kun je dan bijvoorbeeld alleen met je smartwatch de deur uit, zonder je telefoon mee te nemen. Maar voor nu ondersteunen de nieuwe iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max iPhone XsiPhone Xs Max en iPhone Xr eSIM van T-Mobile. Interesse? Sluit dan een zakelijk T-Mobile abonnement af of wissel je gewone simkaart om voor een eSIM nadat je ingelogd bent. 

Simkaart wisselen voor eSIM Abonnement met eSIM bestellen

Download het eSIM stappenplan

Veelgestelde vragen over eSIM

  • Voor welke apparaten kan ik een zakelijk abonnement afsluiten met eSIM?

  • Hoe activeer ik eSIM?

    Als je een nieuw abonnement met eSIM afsluit bij T-Mobile ontvang je een QR-code. Met deze QR-code download je het eSIM profiel op je telefoon. Heb je je abonnement verlengd of vervang je je plastic simkaart voor een eSIM, dan moet je eSIM geactiveerd worden in My T-Mobile of T-Mobile Beheer.

    Download het eSIM stappenplan

  • Ik heb al een zakelijk abonnement bij T-Mobile. Kan ik mijn gewone simkaart omwisselen voor een eSIM?

    Ja, dit is mogelijk als je een toestel hebt dat eSIM ondersteunt, namelijk de nieuwe iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro MaxiPhone XsiPhone Xs Max en iPhone Xr. Dit kun je eenvoudig zelf doen na het inloggen in My T-Mobile. De QR-code staat daar voor je klaar. Uiteraard kun je ook naar de T-Mobile shop of contact opnemen met onze klantenservice.

  • Ik heb al een iPhone. Kan ik dan ook een los abonnement afsluiten met eSIM?

    Zeker, als je een nieuwe iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro MaxiPhone Xs, iPhone Xs Max of iPhone Xr hebt. Je kunt dan een zakelijk Sim Only abonnement afsluiten.

  • Bij welke abonnementen kan ik eSIM gebruiken?

    eSIM is beschikbaar voor Sim Only abonnementen en bij abonnementen in combinatie met een toestel. Let er wel op dat dit alleen mogelijk is bij toestellen die de eSIM techniek ondersteunen, namelijk:

  • Hoeveel kost een eSIM?

    Als je je normale simkaart wil omwisselen voor eSIM, dan betaal je de eerste keer het bedrag van €4,20 ex BTW (via My T-Mobile of Beheer) voor een nieuwe eSIM. Daarna kun je tot twee keer per jaar kosteloos een nieuwe eSIM aanvragen. Dit is handig als je bijvoorbeeld van telefoon wil wisselen. De kosten van een eSIM abonnement zijn gelijk aan de kosten van een abonnement met een reguliere simkaart. De exacte kosten zijn afhankelijk van het abonnement dat je kiest. Bekijk onze zakelijke abonnementen voor meer informatie.

  • Welke telefoons beschikken over dual sim met twee fysieke simkaarten?

    Er komen steeds meer telefoons met fysieke dual sim. De nieuwste toestellen van Huawei, Samsung en OnePlus zijn bijvoorbeeld dual sim telefoons. Bijvoorbeeld: 

  • Werken WhatsApp en iMessage ook met dual sim?

    WhatsApp ondersteunt het gebruik van twee mobiele nummers op één regulier WhatsApp-account niet, maar als je op je dual simtelefoon ook de WhatsApp Business app installeert, kan je wel met beide nummers op één telefoon berichten sturen en ontvangen. iMessage ondersteunt de dual simfunctionaliteit nog niet. Dit betekent dat je één nummer op iMessage kan hebben per telefoon. 

  • Kan ik ook een abonnement met eSIM afsluiten voor mijn Apple Watch?

    Op dit moment experimenteert T-Mobile nog met de Apple Watch. Een Apple Watch Cellular maakt zelfstandig gebruik van het mobiele netwerk mogelijk; een verbinding met een iPhone is dan niet langer noodzakelijk. T-Mobile zet met de introductie van eSIM een eerste stap in de technologische ondersteuning die noodzakelijk is voor de Apple Watch Cellular. 

  • Hoe download ik een eSIM?

    Om jouw eSIM-profiel te downloaden moet je de QR-code scannen met je telefoon. Ga daarvoor naar Instellingen > Mobiel netwerk > Voeg mobiel abonnement toe en scan de QR-code die je van ons ontvangen hebt. Zodra je eSIM-profiel is gedownload en geactiveerd kun je je abonnement gebruiken.

    Let op: gebruik uitsluitend de QR-code-scanner die onderdeel is van de instellingenpagina van je telefoon. Andere QR-scan apps zijn niet bruikbaar voor het scannen en downloaden van eSIM.

  • Hoe weet ik of mijn toestel eSIM ondersteunt?

    Er zijn op dit moment een aantal toestellen op de markt die eSIM-technologie ondersteunen, maar niet alle toestellen met ingebouwde eSIM chip worden op dit moment ondersteund door T-Mobile Nederland. Vooralsnog verkopen wij qua alleen de iPhone Xs, Xs Max en de Xr die voorzien zijn van een eSIM chip. De tablets die beschikken over een eSIM chip zijn: iPad Pro en iPad Air. Bekijk de actuele lijst met geschikte toestellen voor eSIM.

  • Wat te doen wanneer ik een eSIM gebruik en mijn telefoon kapot is?

    Je kunt een eSIM niet uit je telefoon halen. Je kunt alleen je eSIM-profiel verwijderen. Daarom zul je tijdelijk een andere sim moeten bestellen en je gegevens van je eSIM over moeten laten zetten. Dit noemen we sim swappen. Wanneer je je telefoon wilt opsturen ter reparatie kun je het beste langsgaan bij één van onze T-Shops. Wanneer je je telefoon daar inlevert dan helpen we je daar ter plekke met het vervangen van je eSIM. Zorg er in ieder geval voor dat je eSIM-profiel niet meer op je telefoon staat wanneer je hem ter reparatie opstuurt.

  • Wat te doen wanneer ik een eSIM gebruik en mijn telefoon kwijt of gestolen is?

    Wanneer je telefoon kwijt of gestolen is, blokkeer dan gelijk je eSIM via My T-Mobile. Zo voorkom je eventuele fraude met je telefoon en mogelijk hoge kosten. Vervolgens kun je in My T-Mobile heel eenvoudig een nieuwe eSIM bestellen. Je nieuwe eSIM kun je hier ook direct downloaden en activeren, eventueel op een nieuw toestel als deze eSIM ondersteunt.

  • Wat te doen met mijn eSIM-profiel als ik mijn bestelling annuleer?

    Wanneer je je bestelde toestel en/of abonnement wilt annuleren, naar aanleiding van Wet Koop op Afstand, dan kan je dit bij ons melden. Je kunt je telefoon alleen retourneren per post, niet via onze winkels. Als je je telefoonnummer wil houden, bestel je eerst een nieuwe eSIM en activeer je het nieuwe eSIM-profiel.

    Wil je je telefoonnummer niet behouden? Denk er dan aan om je eSIM-profiel te verwijderen voordat je je telefoon terugstuurt. Dit kan via de telefooninstellingen of met een reset naar fabrieksinstellingen.

  • Wis ik mijn eSIM wanneer ik mijn telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen?

    Nee, wanneer je je telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen zal je gevraagd worden of je je eSIM-profiel ook wil verwijderen (iOS). Jij kunt vervolgens bepalen of je je eSIM wil behouden of niet.

    Let op: als je je eSIM-profiel eenmaal hebt verwijderd dan kan dit niet meer worden hersteld. Je zult in dat geval een nieuwe eSIM moeten bestellen.

  • Kun je na het wissen je eSIM-profiel nog een keer downloaden?

    Helaas niet. De QR-code van jouw eSIM-profiel werkt uit veiligheidsoverweging één keer en op slechts één toestel. Je zult in dat geval een nieuwe eSIM moeten bestellen en downloaden. Dit kun je eenvoudig regelen via My T-Mobile of T-Mobile Beheer.

  • Kun je je eSIM-profiel overzetten op een ander toestel?

    Nee, je kunt een eSIM-profiel maar één keer koppelen aan één toestel. Wanneer je je gegevens toch wil overzetten op een andere telefoon kun je een nieuwe eSIM bestellen, downloaden en vervolgens activeren in My T-Mobile of T-Mobile Beheer.

  • Kan ik meerdere eSIM-profielen downloaden?

    Ja, dat kan, maar er kan maar één profiel tegelijk actief zijn. T-Mobile biedt geen ondersteuning voor het beheren van meerdere profielen.

Neem contact met ons op

Wil je meer weten over zakelijke abonnementen van T-Mobile met eSIM of dual sim? Je kunt op meerdere manieren contact met ons opnemen. We helpen je graag verder.

Stel een vraag via social media

Webcare

Werkdagen: 8.00 tot 21.00 uur.
Weekend: 9.00 tot 17.30 uur.

Facebook - Twitter

Stel een vraag via de telefoon

Bellen

Werkdagen: 8.00 tot 23.00 uur.
Weekend: 9.00 tot 17.30 uur.
Bel 0800-7112

Vanuit het buitenland:

Stel een vraag via het contactformulier

E-mail

Binnen 6 werkdagen sturen we je een antwoord.