Wat is 4G-bellen en hoe werkt het?

Voice over LTE(VoLTE) –ook wel bellen via 4G– is bellen met je mobiel via ons 4G-netwerk. Vroeger kon je alleen bellen met 2G en 3G, en nu dus ook met het snellere 4G. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Snellere verbinding: je oproep wordt sneller opgezet.
  2. HD geluidskwaliteit: bellen met een heldere spraakkwaliteit en zonder ruis.
  3. Geen extra kosten: 4G-bellen gaat van je belbundel en gebruikt geen data.

Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare signaal. Is 4G niet beschikbaar? Dan gebruikt hij 3G of 2G. Hier hoef je niets voor te doen.

Wat is wifi-bellen en hoe werkt het?

Bellen via wifi (VoWifi) zorgt ervoor dat jouw telefoongesprek via een wifi-netwerk kan verlopen in plaats van direct met het T-Mobile netwerk. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Binnen betere telefonische bereikbaarheid.
  2. Geen extra kosten. Je belt gewoon met je normale belbundel.
  3. Geen grote investering: wifi-netwerk is vaak al aanwezig.

Zodra je telefoon merkt dat het 4G-signaal van ons netwerk minder sterk is dan het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent, zal je gesprek automatisch over worden overgenomen, en andersom.

Hoogste internetsnelheid

Sneller verbonden

Beter telefonisch bereik

Beter bereik

Snelle 4G dataverbinding

Snelle 4G dataverbinding tijdens bellen

HD audiokwaliteit

HD audiokwaliteit

Handig om te weten

Als je gebruik wil maken van 4G- en wifi-bellen zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Gelijke upload- en downloadsnelheid

Een geschikte telefoon

Wifi en 4G-bellen kan alleen met geschikte toestellen met de laatste updates en de juiste instellingen. Bekijk de lijst met toestellen en de instructies voor het aanzetten hier.

geschikt abonnement voor 4G en wifi bellen

Het juiste abonnement

Alle zakelijke abonnementen met een belbundel zijn geschikt voor 4G- en wifi-bellen. De belminuten komen namelijk uit je belbundel. Het kost dus niks extra's.

Wifi netwerk

Een geschikt wifi-netwerk

Wifi-bellen kan gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. T-Mobile heeft geen invloed op de stabiliteit van je wifi-netwerk. Voor de beste ervaring met wifi-bellen moet je netwerk aan een aantal voorwaarden voldoen. Zie de FAQ's voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

  • Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?

    Model

    VoLTE

    VoWifi

    Apple iPhone 5S

    Nee

    Ja

    Apple iPhone 6

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 6 Plus

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 6S

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 6S Plus

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 7

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 7 Plus

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 8

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 8 Plus

    Ja

    Ja

    Apple iPhone SE

    Ja

    Ja

    Apple iPhone X

    Ja

    Ja

    Apple iPhone XR

    Ja

    Ja

    Apple iPhone XS

    Ja

    Ja

    Apple iPhone XS Max

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 11

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 11 Pro

    Ja

    Ja

    Apple iPhone 11 Pro Max

    Ja

    Ja

    HMD Nokia 5.1 DS

    Ja

    Nee

    HMD Nokia 7.1

    Ja

    Nee

    HMD Nokia 8.1

    Ja

    Ja

    HMD Nokia 9 Pureview

    Ja

    Ja

    HMD Nokia 2720 Flip

    Ja

    Ja

    Huawei Mate 10 Pro DS

    Ja

    Nee

    Huawei Mate 20 lite DS

    Ja

    Nee

    Huawei P Smart (2019) DS

    Ja

    Nee

    Huawei P smart (SS)

    Ja

    Nee

    Huawei P10

    Ja

    Nee

    Huawei P10 Lite 3GB

    Ja

    Nee

    Huawei P10 Plus

    Ja

    Nee

    Huawei P20

    Ja

    Nee

    Huawei P20 Lite

    Ja

    Nee

    Huawei P20 Lite 2019

    Ja

    Ja

    Huawei P20 Pro

    Ja

    Nee

    Huawei P30

    Ja

    Ja

    Huawei P30 lite

    Ja

    Ja

    Huawei P30 Pro 8/128GB

    Ja

    Ja

    Huawei P8/P9 Lite 2017

    Ja

    Nee

    Lenovo Moto G6

    Ja

    Nee

    Lenovo Moto G6 DS

    Ja

    Nee

    Lenovo Moto G7 power

    Ja

    Ja

    Lenovo Moto G7 power DS

    Ja

    Ja

    Lenovo Moto Z3 Play

    Ja

    Ja

    Lenovo Moto Z3 Play DS

    Ja

    Ja

    LG G7 ThinQ

    Ja

    Nee

    LG K11

    Ja

    Nee

    LG Q7

    Ja

    Nee

    Oneplus 7

    Ja

    Ja

    OPPO Reno

    Ja

    Ja

    OPPO Reno 10x Zoom

    Ja

    Ja

    OPPO Reno Z

    Ja

    Ja

    OPPO Reno2

    Ja

    Ja

    OPPO Reno2 Z

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A20e

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A3 (2016)

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A3 (2017)

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A40

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A5 (2016)

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A5 (2017)

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A50

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A6

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A6 DS

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A6+

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A6+ DS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A7 (2018) DS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A7 (2018) SS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A70

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy A8 (2018) DS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy A8 (2018) SS

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy J3 (2017) SS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy J4+

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy J5 (2017) DS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy J5 (2017) SS

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy J6

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy J6 DS

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy Note 8

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy Note 9

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy Note 10

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy Note 10+

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S10

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S10+

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S10e

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S6 Edge+

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy S7

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy S7 Edge

    Ja

    Nee

    Samsung Galaxy S8

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S8 Plus

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S9

    Ja

    Ja

    Samsung Galaxy S9 Plus

    Ja

    Ja

    Samsung Xcover 4

    Ja

    Ja

    Sony Xperia 1 (PF13)

    Ja

    Nee

    Sony Xperia 10

    Ja

    Nee

    Sony Xperia XA2

    Ja

    Nee

    Sony Xperia XZ Premium

    Ja

    Nee

    Sony Xperia XZ1

    Ja

    Nee

    Sony Xperia XZ2

    Ja

    Nee

    Sony Xperia XZ3

    Ja

    Nee

    Sony XZ1 Compact

    Ja

    Nee

    Sony XZ2 Compact

    Ja

    Nee

  • Wat heb ik nodig voor 4G-bellen en wifi-bellen?

    • Je hebt een geschikte telefoon nodig waarmee je zowel kunt bellen via 4G als via wifi. Beide functies dienen te zijn ingeschakeld. 
    • Je hebt een T-Mobile abonnement nodig. Heb je een Go-abonnement? Dan kun je eind 2019 bellen via wifi.
    • Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.

    Let wel: voor bellen via wifi is T-Mobile niet verantwoordelijk voor (de werking van) wifi-apparatuur, WLAN netwerk of  internetverbinding van derden. Bellen via wifi wordt door T-Mobile afgerekend als een regulier mobiel gesprek.

  • Hoe kan ik 4G-bellen en/of wifi-bellen op mijn telefoon?

    Zorg ervoor dat je de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

    Android toestellen

    • Schakel 4G-bellen in; Ga naar: Toestelinstellingen > Verbindingen > Mobiele Netwerken. Schakel daar de optie ‘Bellen via 4G’ in. 
    • Schakel ook bellen via wifi in; Ga naar de bel-app (groene knop) en kies daarin menu-optie ‘Instellingen’. Schakel daar de optie ‘Bellen via WiFi’ in.

    Apple iPhone

    • Schakel 4G-bellen in; ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > Opties mobiele data > Schakel 4G in. Kies de optie ‘Gesprekken en data’ om 4G-bellen in te schakelen.
    • Schakel ook ‘Bellen via wifi’ in als volgt:
      1) Installeer eerst iOS 12.2 of hoger.
      2) Voer vervolgens de ‘update voor aanbiedersinstellingen’ uit. De pop-up hiervoor verschijnt na installatie van de iOS update. Als deze pop-up niet automatisch verschijnt, ga dan naar: Instellingen > Algemeen > Info. Dan verschijnt deze pop-up en accepteer de update.
      3) Ga vervolgens naar: Instellingen > Mobiel netwerk
      4) Schakel daar de optie ‘Bellen via wifi’ in.
  • Wat moet ik doen als 4G en wifi bellen via het T-Mobile netwerk nog niet werkt op mijn nieuwe telefoon?

    Er kunnen meerdere redenen zijn waardoor bellen via 4G en wifi het nog niet doet op jouw nieuwe smartphone. Heb je het toestel al goed ingesteld en staat het in ons overzicht van ondersteunde toestellen? Check dit eerst bij vraag 1 in deze veelgestelde vragen. Als dit niet heeft geholpen, neem dan contact op met onze klantenservice.

  • Kan ik ook 4G- of wifi-bellen in het buitenland?

    Bellen via 4G en wifi wordt vanuit het buitenland niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen. 

  • Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifi-bellen?

    Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- en 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- en 3G-netwerk van een andere provider.

  • Mijn firewall blokkeert wifi-bellen. Welke poort(en) gebruiken jullie?

    De volgende instellingen zijn nodig voor wifi-bellen: 

    Protocol

    Port

    Protocol name

    UDP

    4500

    IPSec

    UDP

    4500

    IPSec

    UDP

    500

    IPSec ISAKMP

    UDP

    500

    IPSec ISAKMP

    IP Proto 50

    N/A

    IPSec ESP

    IP Proto 50

    N/A

    IPSec ESP

    IP Proto 51

    N/A

    IPSec AH

    IP Proto 51

    N/A

    IPSec AH

  • Waar vind ik meer informatie over 4G-bellen en/of wifi-bellen bij T-Mobile?

    Download de whitepaper voor meer informatie.

We helpen je graag verder

Heb je hulp nodig met het activeren van bellen via 4G en wifi? Je kunt op meerdere manieren contact met ons opnemen. We helpen je graag verder. 

Stel een vraag via social media

Webcare

Werkdagen: 8.00 tot 21.00 uur.
Weekend: 9.00 tot 17.30 uur.

Facebook - Twitter

Stel een vraag via de telefoon

Bellen

Werkdagen: 8.00 tot 23.00 uur.
Weekend: 9.00 tot 17.30 uur.
Bel 0800-7112

Vanuit het buitenland:

Stel een vraag via het contactformulier

E-mail

Binnen 6 werkdagen sturen we je een antwoord.