Wat is 4G-bellen en hoe werkt het?

Voice over LTE(VoLTE) –ook wel bellen via 4G– is bellen met je mobiel via ons 4G-netwerk. Vroeger kon je alleen bellen met 2G en 3G, en nu dus ook met het snellere 4G. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Snellere verbinding: je oproep wordt sneller opgezet.
  2. HD geluidskwaliteit: bellen met een heldere spraakkwaliteit en zonder ruis.
  3. Geen extra kosten: 4G-bellen gaat van je belbundel en gebruikt geen data.

Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare signaal. Is 4G niet beschikbaar? Dan gebruikt hij 3G of 2G. Hier hoef je niets voor te doen.

Wat is wifi-bellen en hoe werkt het?

Bellen via wifi (VoWifi) zorgt ervoor dat jouw telefoongesprek via een wifi-netwerk kan verlopen in plaats van direct met het T-Mobile netwerk. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Binnen betere telefonische bereikbaarheid.

  2. Geen extra kosten. Je belt gewoon met je normale belbundel.

  3. Geen grote investering: wifi-netwerk is vaak al aanwezig.

Zodra je telefoon merkt dat het 4G-signaal van ons netwerk minder sterk is dan het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent, zal je gesprek automatisch over worden overgenomen, en andersom.

Hoogste internetsnelheid

Sneller verbonden

Binnen twee seconden gaat je telefoon over
Beter telefonisch bereik

Beter bereik binnenshuis

Met gebruik van aanwezig wifi-netwerk
Snelle 4G dataverbinding

Snelle 4G dataverbinding

Ook tijdens bellen snel downloaden en uploaden
HD audiokwaliteit

HD audiokwaliteit

Gesprekken klinken helderder

Handig om te weten

Als je gebruik wil maken van 4G- en wifi-bellen zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Gelijke upload- en downloadsnelheid

Een geschikte telefoon

Wifi en 4G-bellen kan alleen met geschikte toestellen met de laatste updates en de juiste instellingen. Bekijk de lijst met toestellen en de instructies voor het aanzetten hier.

geschikt abonnement voor 4G en wifi bellen

Het juiste abonnement

Alle zakelijke abonnementen met een belbundel zijn geschikt voor 4G- en wifi-bellen. De belminuten komen namelijk uit je belbundel. Het kost dus niks extra's.

Wifi netwerk

Een geschikt wifi-netwerk

Wifi-bellen kan gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. T-Mobile heeft geen invloed op de stabiliteit van je wifi-netwerk. Voor de beste ervaring met wifi-bellen moet je netwerk aan een aantal voorwaarden voldoen. Zie de FAQ's voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

  • Staat jouw telefoon (nog) niet in onderstaande lijst? Dan is het waarschijnlijk een nieuwer model. Vrijwel alle nieuwere modellen ondersteunen bellen via 4G en wifi. Bekijk de specificaties van je toestel in onze webshop. Hier zie je of je telefoon geschikt is voor 4G- en wifi-bellen.

    Model VoLTE VoWifi
    Apple iPhone 5S Nee Ja
    Apple iPhone 6 Ja Ja
    Apple iPhone 6 Plus Ja Ja
    Apple iPhone 6S Ja Ja
    Apple iPhone 6S Plus Ja Ja
    Apple iPhone 7 Ja Ja
    Apple iPhone 7 Plus Ja Ja
    Apple iPhone 8 Ja Ja
    Apple iPhone 8 Plus Ja Ja
    Apple iPhone SE Ja Ja
    Apple iPhone X Ja Ja
    Apple iPhone XR Ja Ja
    Apple iPhone XS Ja Ja
    Apple iPhone XS Max Ja Ja
    Apple iPhone 11 Ja Ja
    Apple iPhone 11 Pro Ja Ja
    Apple iPhone 11 Pro Max Ja Ja
    HMD Nokia 5.1 DS Ja Nee
    HMD Nokia 7.1 Ja Nee
    HMD Nokia 8.1 Ja Ja
    HMD Nokia 9 Pureview Ja Ja
    HMD Nokia 2720 Flip Ja Ja
    Huawei Mate 10 Pro DS Ja Nee
    Huawei Mate 20 lite DS Ja Nee
    Huawei P Smart (2019) DS Ja Nee
    Huawei P smart (SS) Ja Nee
    Huawei P10 Ja Nee
    Huawei P10 Lite 3GB Ja Nee
    Huawei P10 Plus Ja Nee
    Huawei P20 Ja Nee
    Huawei P20 Lite Ja Nee
    Huawei P20 Lite 2019 Ja Ja
    Huawei P20 Pro Ja Nee
    Huawei P30 Ja Ja
    Huawei P30 lite Ja Ja
    Huawei P30 Pro 8/128GB Ja Ja
    Huawei P8/P9 Lite 2017 Ja Nee
    Lenovo Moto G6 Ja Nee
    Lenovo Moto G6 DS Ja Nee
    Lenovo Moto G7 power Ja Ja
    Lenovo Moto G7 power DS Ja Ja
    Lenovo Moto Z3 Play Ja Ja
    Lenovo Moto Z3 Play DS Ja Ja
    LG G7 ThinQ Ja Nee
    LG K11 Ja Nee
    LG Q7 Ja Nee
    Oneplus 7 Ja Ja
    OPPO Reno Ja Ja
    OPPO Reno 10x Zoom Ja Ja
    OPPO Reno Z Ja Ja
    OPPO Reno2 Ja Ja
    OPPO Reno2 Z Ja Ja
    Samsung Galaxy A20e Ja Ja
    Samsung Galaxy A3 Ja Nee
    Samsung Galaxy A40 Ja Ja
    Samsung Galaxy A5 Ja Nee
    Samsung Galaxy A50 Ja Ja
    Samsung Galaxy A6 Ja Nee
    Samsung Galaxy A6 DS Ja Ja
    Samsung Galaxy A6+ Ja Ja
    Samsung Galaxy A6+ DS Ja Nee
    Samsung Galaxy A7 (2018) DS Ja Nee
    Samsung Galaxy A7 (2018) SS Ja Nee
    Samsung Galaxy A70 Ja Ja
    Samsung Galaxy A8 (2018) DS Ja Nee
    Samsung Galaxy A8 (2018) SS Ja Ja
    Samsung Galaxy J3 (2017) SS Ja Nee
    Samsung Galaxy J4+ Ja Ja
    Samsung Galaxy J5 (2017) DS Ja Nee
    Samsung Galaxy J5 (2017) SS Ja Nee
    Samsung Galaxy J6 Ja Ja
    Samsung Galaxy J6 DS Ja Ja
    Samsung Galaxy Note 8 Ja Ja
    Samsung Galaxy Note 9 Ja Ja
    Samsung Galaxy Note 10 Ja Ja
    Samsung Galaxy Note 10+ Ja Ja
    Samsung Galaxy S10 Ja Ja
    Samsung Galaxy S10+ Ja Ja
    Samsung Galaxy S10e Ja Ja
    Samsung Galaxy S6 Edge+ Ja Nee
    Samsung Galaxy S7 Ja Nee
    Samsung Galaxy S7 Edge Ja Nee
    Samsung Galaxy S8 Ja Ja
    Samsung Galaxy S8 Plus Ja Ja
    Samsung Galaxy S9 Ja Ja
    Samsung Galaxy S9 Plus Ja Ja
    Samsung Xcover 4 Ja Ja
    Sony Xperia 1 (PF13) Ja Nee
    Sony Xperia 10 Ja Nee
    Sony Xperia XA2 Ja Nee
    Sony Xperia XZ Premium Ja Nee
    Sony Xperia XZ1 Ja Nee
    Sony Xperia XZ2 Ja Nee
    Sony Xperia XZ3 Ja Nee
    Sony XZ1 Compact Ja Nee
    Sony XZ2 Compact Ja Nee
    • Je hebt een geschikte telefoon nodig waarmee je zowel kunt bellen via 4G als via wifi. Beide functies dienen te zijn ingeschakeld. 

    • Alle Zakelijke abonnementen van T-Mobile kunnen gebruikmaken van bellen via 4G en wifi. 

    • Je hebt een beschikbaar 4G- of wifi-netwerk nodig.

    Let wel: voor bellen via wifi is T-Mobile niet verantwoordelijk voor (de werking van) wifi-apparatuur, WLAN netwerk of  internetverbinding van derden. Bellen via wifi wordt door T-Mobile afgerekend als een regulier mobiel gesprek.

  • Zorg ervoor dat je de meest up-to-date software op je telefoon hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen om in je toestelinstellingen de opties ‘bellen via 4G’ en ‘bellen via wifi’ in te schakelen.

    Android toestellen

    • Schakel 4G-bellen in; Ga naar: Toestelinstellingen > Verbindingen > Mobiele Netwerken. Schakel daar de optie ‘Bellen via 4G’ in. 

    • Schakel ook bellen via wifi in; Ga naar de bel-app (groene knop) en kies daarin menu-optie ‘Instellingen’. Schakel daar de optie ‘Bellen via WiFi’ in.

    Apple iPhone

    • Schakel 4G-bellen in; ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > Opties mobiele data > Schakel 4G in. Kies de optie ‘Gesprekken en data’ om 4G-bellen in te schakelen.

    • Schakel ook ‘Bellen via wifi’ in als volgt:
      1) Installeer eerst iOS 12.2 of hoger.
      2) Voer vervolgens de ‘update voor aanbiedersinstellingen’ uit. De pop-up hiervoor verschijnt na installatie van de iOS update. Als deze pop-up niet automatisch verschijnt, ga dan naar: Instellingen > Algemeen > Info. Dan verschijnt deze pop-up en accepteer de update.
      3) Ga vervolgens naar: Instellingen > Mobiel netwerk
      4) Schakel daar de optie ‘Bellen via wifi’ in.

  • Er kunnen meerdere redenen zijn waardoor bellen via 4G en wifi het nog niet doet op jouw nieuwe smartphone. Heb je het toestel al goed ingesteld en heb je gecheckt of je nieuwe toestel 4G en wifi bellen ondersteunt? Check dit eerst bij vraag 1 in deze veelgestelde vragen. Is je toestel geschikt en goed ingesteld,  dan kan je ook nog checken via  het menu Abonnement en Instellingen in My T-Mobile  of 4g en wifi bellen voor jouw aansluiting in het netwerk geactiveerd is. Indien dit nog niet geactiveerd is kan je dit zelf via de activatiebutton alsnog activeren.

  • Bellen via 4G en wifi wordt momenteel vanuit het buitenland niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen. We werken er hard aan om bellen via 4G zo snel mogelijk in het buitenland beschikbaar te maken.

  • Tijdens het bellen met het noodnummer schakelt jouw toestel automatisch over naar het mobiele 2G- en 3G-netwerk. Maak je geen zorgen: bellen naar 112 is altijd mogelijk. Ook als je tijdelijk geen dekking met ons mobiele netwerk hebt. Jouw toestel schakelt dan automatisch over naar het 2G- en 3G-netwerk van een andere provider.

  • De volgende instellingen zijn nodig voor wifi-bellen:

    Protocol

    Port

    Protocol name

    UDP

    4500

    IPSec

    UDP

    4500

    IPSec

    UDP

    500

    IPSec ISAKMP

    UDP

    500

    IPSec ISAKMP

    IP Proto 50

    N/A

    IPSec ESP

    IP Proto 50

    N/A

    IPSec ESP

    IP Proto 51

    N/A

    IPSec AH

    IP Proto 51

    N/A

    IPSec AH

  • Download de whitepaper voor meer informatie.

We helpen je graag verder

Heb je hulp nodig met het activeren van bellen via 4G en wifi? Je kunt op meerdere manieren contact met ons opnemen. We helpen je graag verder. 

Bel met één van onze servicemedewerkers

Klantenservice

Werkdagen:
08.00 - 23.00 uur
Weekend:
09.00 - 17.30 uur

Heb je vragen over het kopen van een nieuw product?

Sales

Werkdagen:
08.00 - 20.00 uur
Zaterdag:
10.00 - 15.00 uur

Stel een servicevraag vanuit het buitenland

Vanuit het buitenland

Telefonisch contact

Stel een vraag via het contactformulier

E-mail

Reactietijd: binnen 3 werkdagen